electribe samples laden????

joret

Nieuwkomer
hey

Ik ben een nieuweling op vlak van samplers. Ik heb 6 jaar ervaring met vinyl dj, tijd om even andere mogelijkheden te testen. Dus kocht ik maar de electribe, leek me wel geschikt voor minimal techno deuntjes. Kort live wat stukjes intussen mixen enzo... Mss zelf een setje ineen flansen. Ik heb zoals velen de handleiding doogelezen maar toch blijf ik met vragen. Ik zou graag wave, aiff bestanden invoeren via een organiser alvorens ze te laden in de korg. Dit eerste lukt me al niet echt super. Ben alles behalve een computer kenner, dus bij deze zoek ik een weg. Ik heb de samples online gekocht (clustersound) 2 packs gekocht. Ik heb ze al laten converteren in aiff bestanden enzo, weet niet of het echt nodig is, want ik las net dat het via de wave organiser via een druk op een knop omgezet kan worden in monosamples?? In ieder geval, wie zich geroepen voelt om me uit mijn lijden te helpen, zou ik eeuwig dankbaar zijn. Tzou echt wel van zero moeten beginnen zodat ik mee ben :) mijn excuses voor deze last en (te zware) taak.

greets en alvast superbedankt !!!

nicolas

hoi

om te beginnen - welke electribe heb je gekocht?
welke wave organiser gebruik je?

ik ga ervan uit dat je de esx-1 hebt en de standaard wave organizer.
mocht je die wave organizer gebruiken die ik vermoedt, heb je links en rechts een kolom
links - mono samples
rechts - stereo samples

mocht je dus stereo samples importeren en je wilt ze mono hebben,
klik ze in de rechter kolom een voor een aan en klik elke keer boven
op convert to mono (of zoiets). Dit doe je totdat alle samples aan
de linker kant staan (dus mono zijn). Let erop dat de samples 16bit
moeten zijn, anders krijg je ze niet geimporteerd! Dus beter eerst
converteren met andere software naar 16 bit en indien gewenst - naar mono .wav
scheelt je een hoop geklik in de wave organizer.

als je alles klaar hebt, sla het project op als .esx bestand en laad
deze in je electribe.

hey

thx voor het antwoord. Ik heb inderdaad de esx 1 en de wave organiser, met die 2 kolommen. Het lukte me om de bestanden op de wave organiser te krijgen, maar niet allemaal ( 1 pakket moet nog geconverteert worden naar aiff? Of kunnen de wave ook zo? Wat is het verschil? In ieder geval, diegene die ik erop kreeg,waren aiff bestanden. IK had ze dan op smartmedia gekopieerd, maar dan wordt het moeilijk om te organiseren.
Om goed te zijn, zou ik bijvoorbeeld alle beats bij beats willen, snares bij snares enzovoort.Gemakkelijk om een setje te maken. Die stap is me nooit niet gelukt. Ik weet niet hoe en waar de samples staan vanaf ik de sm kaart in de electribe steek. Ik volg de handleiding (shift +16 en dan load all) => aangezien ze dan allemaal wave of aiff zijn endus compatibel zijn vor de sampler? DAn zouden, volgens de handleiding, andere dingen moeten gebeuren, wat mij dus een mysterie blijft aangezien ik er niet in slaag. Waaarvoor dient de organiser, als je je bestanden niet kan afzonderen (zoals dus de beats bij de beats ...) ? Je zet alle bestanden en diekan ik omzetten naar mono en dan kopieren naar sm kaart. Maar dan wordt het een echte zooi. Hoe weet ik waar deze staan in de sampler? Staan deze op het intern geheugen, of staan ze nog op de sm kaart?
Hoe wis ik toevallig ingevoerde samples en traceer ik waar ze staan? Ik had bij toeval samples binnengekregen en die staan opgeslagen bij A01, of zoiets.

Met vriendelijke groet en nogmaals bedankt voor uw reactie mate :)

nicolas

AIFF is het equivalent van Apple voor WAV. Zelfde shit, andere naam dus.
De ESX pakt dus ook WAV samples, maar zoals al gezegd alleen 16 bit!
Grote kans dat die samples die jij gebruikt 24bit zijn, dus eerst converteren.

Met het opslaan maak je een kleine denkfout. Sla de samples niet als samples
op, want dat valt de nut van jouw waveorganzier een beetje weg. De bedoeling is
dat je een .esx file maakt, dus een soort ESX project file. Dit bestand laad je dan
in je ESX. Hierin zitten de samples, patterns, effektinstellingen etc... Je hele ESX
setup in één bestand, zegmaar.

Dit beantwoord ook je vraag over het sorteren van bestanden. Je sorteerd ze in
de kolom in de waveorganizer, dus bijvoorbeeld 20 kicks achter elkaar, dan 20 snares, etc...
Als je alles klaar hebt, opslaan als (SAVE AS) esx bestand en dit bestand laad je dan
via je SM kaart in je ESX. Wederom beantwoordt dit je volgende vraag - de bestanden
staan dan in het geheugen van je ESX, de kaart dient alleen voor het overzetten van
bestanden. Let wel op als je al iets gemaakt hebt in je ESX en je laadt een ESX bestand
erin, is alles wat je gemaakt hebt, WEG! Dus voordat je een ESX bestand laadt, eerst
via SAVE ALL in de ESX opslaan op de kaart.

Zo kun je dus verschillende setups voor je ESX hebben (Meerdere ESX bestanden op je
SM kaart).

hey
Ik ben opt moment weer even aant proberen. Ik heb een swicht sound converter gedownload voor de 16 bits te bekomen. Ist de bedoelding da je elke sample met loopen in het programma, of is da nie nodig? Maar als ik het dus goed begrijp, kan ik enkel werken met het intern geheugen van de sampler. DIe kan ik aanvullen of ledigen met de sm kaart? Ik dacht dat de kaart als ee extra geheugen was, of dient het gewoon om projecten op te slaan? Hetgene ik wil bekomen, is niet iets opslaan, maar wel gemakkelijke deuntjes te maken, waar ik met vinyl mee samen kan draaien en synth.
groeten en bedankt voor uw uitleg :)

Heb jij wel eens naar de handleiding van dat ding gekeken?
Ik heb het vermoeden van niet :)

Zoals ik al schreef, de opslagkaart dient alleen voor het
overbrengen van gegevens. en niet als extra geheugen!

en voor de rest van de esx, pak aub de handleiding en ga lezen.

Ik weet niet zeker waar ik het esx bestand kan terugvinden in de sampler nadat ik het 'save all' heb gedaan???

hey ultrasonyk

De handleiding heb ik wel al doorgenomen, maar veel wijzer word ik er niet van. Ben al iets verder geraakt :) Ik kan het bestand laden en afzonderlijk de samples afspelen. Ze staan niet in 'loop' en niet per bank. Waarschijnlijk komt dit door de fabrieksintstellingen dat ik verward ben. Daar kon je vb een beat afspelen met 1 bank, en die veranderen met de draaiknop in dezelfde bank (idem voor alle andere geluiden) Tis niet dat ik te lui ben om het door te nemen, maar het lukt me niet zo super :)

greets

is het mogelijk om in de sampler zelf beats of eender wat te loopen ( zonder de sampling toets? Of moet je in de wave organiser elke sample afzonderlijk in 'loopstand" zetten? Dit laatste haalt niets uit. Is het ook niet zo, dat als je de sample toets gebruikt, deze gedurende 8 maten moet loopen zodanig je een onophoudende loop hebt, tenzij je dan de 'partmute' toets gebruikt?

sorry voor de vele vragen

p: Ik kon, toen de fabrieksinstellingen er nog op stonden ( house, techno...) nieuwe loops kon maken door deze 8 tijden op te nemen. Zo kon ik loops bekomen die onophoudend afspeelden, tenzij ik de partmute toets gebruikte uiteraard

1. ik versta alleen de helft van je text. kom je uit belgie toevallig?
2. je kunt een pattern ook korter maken, 1 bar zegmaar (ivm. je loop vraag)
3. ik krijg het gevoel dat je een - voor jouw doeleinden - een verkeerd
apparaat voor je hebt. dat verklaart misschien ook dat ik je vragen niet helemaal snap.

Back