Monome of Launchpad

kefkekeyser

Ouwe rot
Ik heb op Creative Digital Music een interview gelezen met Stretta. Hij praat daar over een paar Max 4 Live apps die hij voor de Monome heeft gemaakt, en dat ziet er tof spul uit. Daarom vraag ik me af of er hier op het synthforum mensen met een Monome of Launchpad. Waar kan ik in België die Monome/Launchpad testen (met bijhorende Max 4 Live apps)? Is er ergens een emulator waarmee ik die Monome apps met mijn pc keyboard kan testen (na het lezen van het interview met Stretta krijg ik veel zin om eens te testen of zo'n Monome iets voor mij is)?

En waarom een Monome kopen, als een Launchpad op 't eerste gezicht enorm veel lijkt op de Monome en goedkoper is?

Ik denk dat ze kwa features elkaar niet veel ontlopen, alleen lijkt mij de monome wel wat luxere versie, maar daar betaal je uiteraard dan ook wat meer voor (2x zoveel geloof ik).
Aan de andere kant is de launchpad wel meer standaard geintegreerd in Live.

Dat testen met toetsenbord daarentegen lijkt me niet zo nuttig, het gaat juist om hoe de units zelf werken.

Ik kan me niet bedenken waarom je een monome zou halen als je gewoon een launchpad in de winkel kan krijgen voor een derde van de prijs! Ik vond een monome erg cool maar zoveel meerwaarde (behalve dat het allemaal hand-made is etc) vind ik het niet hebben.

Wel om te beginnen is de Monome echt een luxe niche-product, dat volledig open-source is, OSC ondersteund en met veel liefde de hand gemaakt is.
De Launchpad is natuurlijk specifiek voor Ableton Live ontwikkeld, maar je kan veel functionaliteit van een Monome zonder al te veel omwegen naar een Launchpad omzetten.

Heb er zelf ook geen, denk dat ik ook voor een Launchpad ga icm met m'n APC40. Een Monome ben ik zelf ook nog nooit in België tegengekomen, in Duitsland ken ik wel een paar mensen die 'm hebben...

Ik kan me niet bedenken waarom je een monome zou halen als je gewoon een launchpad in de winkel kan krijgen voor een derde van de prijs! Ik vond een monome erg cool maar zoveel meerwaarde (behalve dat het allemaal hand-made is etc) vind ik het niet hebben.

Ik dacht dat dingen zoals SevenUp Live enkel met een echte monome werken en niet op de launchpad omdat die geen OSC ondersteund. Ook meen ik ergens gelezen te hebben dat de timeing van die Launchpad niet strak is (te trage USB poort + chip).

Back