[Yamaha] Interne geluiden RM1x...

SpaceAgent202

Sinds 2001
Er zijn mensjes, die maken er een complete track mee...
Anderzijds zijn er mensjes die, like myself, er nogal snel op uitgekeken zijn.

Hoe zijn de meningen hier verdeeld over de kwaliteit?

en: Stel het laatste is je geval.... hoe kan je er toch nog iets gaafs van maken? compressor eroverheen of een distortion of........?

ik heb hier geloof ik ooit wat links gepost waar ook 2 nummers bijzaten die 100% met de rm1x waren gemaakt...

tja...ik vind de geluiden met wat editen, layeren en effecten best wel klinken...

maar je houdt toch dat er geen EQ op zit per kanaal e.d. , dus het beste is om de rm1x geluiden te mixen met anderen geluidsbronnen....

Olaf

Tja, wattie moet doen dat doetie goed vind ik.
er zitten altijd wel sounds in die je wel kunt gebruiken,
en zo ook de drumkits.

je kunt er heel snel en makkelijk ideetjes mee uitwerken,
en alleen als sequencer issie top.

De sounds van bijvoorbeeld een MC 505 klinken wel wat vetter,maar die kost zowel nieuw of 2e hands ongeveer wel 360 eurootjes meer.

de effecten die in de RM1X zitten zijn leuk maar ook weer niet fantastisch te noemen, maar je kunt er best mee uit de voeten.

als je er dan een goeie track op hebt gemaakt, dan is het sowieso verstandig om het geheel te finalizen, maar dat vind ik bij iedere synth/sample/sequencer...

En dan ongeloofelijk misschien maar waar, is dat ik die RM1X bij ons nog steeds ondanks zijn leeftijd echt wekelijks over de toonbank zie gaan, ik heb er weer 8 moeten bestellen.

Mijn idee is, dat het een handige Loop-sequencebak is, en voor een hoop muziekstijlen bruikbaar.

als je graag die roland sounds erbij wilt koop je gewoon een 2ehands JV1080 of JV1010 bij je RM1x, best of both worlds ;)

wat effecten en EQ betreft is de RS7000 natuurlijk een hele stap vooruit, zeker ook in combi met de master-effect section die ook een hele behoorlijke multiband compressor heeft...

en veel mensen vergeten trouwens dat je ook een SONG mode hebt in de RM1x, waar je 16 lineaire sporen hebt, dan heb je nix met loops en patterns te maken...

imho is de RM1x een moderne classic als het gaat om betaalbare goede hardware sequencers....en ik vind vooral de floppydrive erg handig..snel een ideetje uitwerken, en dan patsboem de hele sequence op floppy je andere sequencers in....

Olaf

Orgineel geplaatst door olafmol
als je graag die roland sounds erbij wilt koop je gewoon een 2ehands JV1080 of JV1010 bij je RM1x, best of both worlds ;)
[.....]
..snel een ideetje uitwerken, en dan patsboem de hele sequence op floppy je andere sequencers in....

euh.. hmm heeft de roland jv1080 een zo geweldig goed geluid dan??
dus een rm1x in combinatie met jv1080 en een compressor levert wel een bruikbaar geheel op?

finalizen op de rm1x: werk alles in pattern mode uit, converteer naar song mode en klaar :) (?)

Laatst gewijzigd:
Orgineel geplaatst door Kenny
als je er dan een goeie track op hebt gemaakt, dan is het sowieso verstandig om het geheel te finalizen, maar dat vind ik bij iedere synth/sample/sequencer...

Finalizen? Dat doe je toch met zo'n peperdure Finalizer? Moet je die wel hebben natuurlijk!!
Ik heb die bijvoorbeeld niet... Is er ok een softwarematige finalizer beschikbaar?

Maar het gaat hier niet om een finalizer, om de rm1x..

Ik heb een mc303, ongeveer hetzelfde idee(wel minder natuurlijk). Ik zie een rm1x als een geheel in je setup. De ene keer kun je misschien een hele track ermee maken. Maar ik laat me niet beperken door de interne geluiden.
Ik vind dat het sequencer gedeelte al meer dan voldoende waar voor je geld is; Snel safe en simpel, zegmaar.

wat ik vaak doe is in pattern mode een heel nummer "live" opbouwen met mutes, soloing, effect en geluidsparameters veranderen etc. en dit alles opnemen via mijn geluidskaart...vervolgens kan je er alles mee doen wat je wilt, editen, finalizen/masteren met plugins of hardware, loops eruit halen en die weer in een sampler knallen etc.

Olaf

Ik had niet verwacht dat die geluiden toch nog zo goed klonken toen ik 'm kocht, terwijl iedereen zei dat je zeker andere soundmodules nodig had om een echt nummer te maken.

Ik ben nog steeds in de experimentele fase van de rm1x, maar wat ik nu al weet wat ik mis zijn de vette basslines / tranceleads waarop je de lfo's van alles kan instellen :) maar dan heb ik het ook meteen over een virus en is dus een heel ander budget. Verder is een sampler voor mij onontbeerlijk. De sfx / drumkits die op de rm1x raak je snel op uitgekeken.

Maar ik vind de rm1x uitstekende geluidskwaliteit hebben voor zijn prijs. Er zijn er zat bij die heel hun nummers met alleen een rm1x hebben gemaakt, en dat zegt eigenlijk genoeg :)

Voor mij is de rm1x een perfecte gelegenheid om nou echt te kijken of je muziek maken echt leuk vind. Voordat ik allerlei dure samplers/synths ga aanschaffen kan ik goed met de rm1x uit de voeten. Over een paar maanden, als ik er vele uren heb ingestoken, zal ik beslissen of ik meer gear ga aanschaffen.
Voor zover ben ik er erg tevreden over! 8)

Wanneer je even aan de filets en voice parameters draait is er best heel wat uit te halen. Sinds ik Reason heb gekocht gebruik ik alleen nog de drum kits. De rest bouw ik op in Reason en sequence ik met de RM1X.
De sequencer van de RM1X vindt ik zeer ok. Heb in het verleden wel gestest met Cubase maar was daar lang niet zo productief mee als met de RM1X.

Greetz,

Yawgmoth

voor mij is de RM1x een soort gitaar of piano..je kent dat wel dat componisten hun ideeen met alleen een gitaar of piano uitwerken, zo doe ik dat op de RM1x...

Olaf

Toch ff wat toevoegen....

Ik heb ook een rm1x en inderdaad ik was ook vrij snel op de geluiden uitgekeken....

dus heb er maar een synth bijgekocht (supernova IIR :) )

Nu ist wel zwaar vet...

zoiets gaat het hier ook worden!
ben even hard aan het werk en hard aan het sparen voor een lekkere synth erbij ... maarja... dat duurt nog wel even ;{ :p

Rm1x is een klassieker..., hij is goedkoop en veelzijdig. Niet alleen is de sequencer toppie, het is gewoon een complete midi-studio (2x 6 makkelijk toewijsbare knoppen,( kiss your drehbank goodbye..) sysex editor, floppy etc). Je blijft nieuwe opties en funkties vinden.......

De geluiden? Dat is maar wat je ervan maakt, en EEN synth om je song te producen is, naar mijn mening, in veel muziek stijlen niet de vetste oplossing. Combineer een 2e hands rm1x met een redelijk vette 2e hands sampler en je komt al stukken dichter in de buurt....

En vergeet niet dat ie in een standaard laptop tas past, en zo de ideale portable jam-partner wordt!

oe dat van die laptop tas wist ik niet, maar da's wel een goed idee!

overigens: 2x8 knoppen ;)

Olaf

Tenminste,

Mijne past precies in een DELL laptop tas....

Back