Gain staging

het gaat denk ik niet zozeer om de clipping en headroom maar meer om het moddeling algoritme.
Een gitaar amp moddeler werkt het beste met een een bepaalde input omdat deze daarop gemoddeled is.
Die moddelers voegen ook noise en distortion toe.

Clipping en headroom ja natuurlijk ga je niet iets heel zacht zetten en daarna enorm boosten.

Mjah, dat van dat modelling snap ik volgens mij wel (en bevestig ik het verhaal van jou ook wel in andere woorden in mn post). Dat stuk raakt volgens mij met name het hele 'sweetspot' stuk van mijn verhaal...
maar volgens mij is dat niet het hele verhaal.... De naam "gain staging" (en definities op bijvoorbeeld wikipedia) suggereren ook dat het ook gaat over (input) volumes matchen op meerdere stages. En dan gaat het volgens mij toch ook vaak over opbouw van distortion over je hele FX chain. Dus de vraag daar is meer of de rest van mijn post echt onwaar is.

Gain staging is pas echt belangrijk bij analoge opnames. Mics, gitaren, je synth hard genoeg hebben staan.....

Niet geheel onbelangrijk in het digitale domein maar alleen om het "analoge gedrag" van plugins of als die niet op 32bit float werken maar minder.

Zou je geen plugins gebruiken dan maakt het niets uit.
Natuurlijk wil je wel je levels goed hebben voor mixen.
Maar je hebt geen clipping of distortion en als je je signaal echt drived kun je ook weer terug naar het cleane signaal.

niet te hard opnemen ook niet te zacht want je wil wat headroom hebben en niet teveel ruis -18db. Bij mixen vooral met veel tracks is het gevaar dat je ze steeds meer omhoog schuift (meer gain). En je wilt nog wat ruimte hebben om te masteren eq en compressie en limiter ongeveer -6db voor masteren. En dan is het eindresultaat -1db

Als ik alles digitaal binnen heb zet ik elke track standaard op -10db en zet het volume wat harder, dan heb je veel speelruimte

Back