Yamaha RX5 met RX5USB ervaringen ?

Analogic

Mastering Enginerd
Een 2e hands RX5 en een nieuwe RX5USB kaart om eigen samples in te laden zijn onderweg uit Frankrijk (ACLRS).
Dit setje staat al jaaaren op mijn verlanglijstje, nu moest het maar eens gebeuren.
Zodra hij binnen is drop ik hier mijn bevindingen.
Lijkt mij echt leuk om combi kits te maken met 909, 707 en casio RZ-1
Of complete Amen breakbeat in chops. Ik heb vroeger veel met een RX15 gespeeld dus die werkwijze ben ik nog bekend mee.

Zijn er hier meer mensen welke deze setup draaiende hebben ?
Ik geloof dat de software inmiddels wel beter loopt dan een tijdje geleden?
Ik ben alles nog aan het opzoeken, veel flardes hier en daar op internet, inclusief frauduleuze handelaren/fabrikant etc.
Maar deze ACLRS op Reverb lijkt mij een betrouwbare partij:

Our RX5USB is a new version based on the original Gligli design and the layout was heavily influenced by the Pharmasonic RX5USB mk2.
But in a smaller size making it the smallest RX5USB around.
It keeps the specifications of the previous RX5USB cartridge models mentioned above.
And therefore it is completely compatible with the editor software and the banks of those previous cartridges.

The cartridge is brand new and fully tested.
It will ship loaded with the Yamaha WRC02 and WRC03 banks.
We'll provide you with a link to download the editor software, our free banks (among them the complete original Yamaha WRC collection) and the user manual (English).

The editor software works on Windows OS only.
It is known to be working on Windows XP up to Windows 11.
For Mac users, it is possible to use the software on a virtual Windows machine in Virtualbox.
In our workshop, we could test and have the cartridge recognize on Windows XP, Windows 7 (64bit) and Windows 11 as well as virtual Windows XP and Windows 7 (64bit) machines in Virtualbox on a Macintosh computer.

Here is the list of the free banks you can download from us:
Yamaha WRC-01
Yamaha WRC-02
Yamaha WRC-03
Yamaha WRC-04
Linn Linndrum
Oberheim DMX
Roland TR-808
Roland TR-909
Roland TR-707
Roland TR-727
Roland TR-606
Roland CR-8000

The RX5USB cartridge can contain the data of 2 ROM cartridges.
In other words, it's like having 2 cartridges in 1.
2 for the price of one...

er is n group op FB over. Ik heb de set maar ik doe er niks mee want samples laden via een pc om die dan op de kaart te krijgen, tja, ik heb wel iets anders als hobby :D

hier n poging van mijne:

De shit sounded wel phat vond ik ! dikke kick en sner :okdan:
Ook leuk dat je met zo'n ding dus "circuit bend" samples kan laden zonder de machine echt te benden.
Plak er een paar knoppen op en hopakee, kom maar met die scripted reality cont-:kont:-tent.

Nou, de RX5 kwam binnen. Het werd een gedoetje want de RX5 zelf heeft corrupte soundchips, 6 geluiden klinken al "circuitbended", de verkoper had er 3 genoemd in de advertentie. Gelukkig zat er een waveform ROM cartridge bij met geluiden ...... maar de RX5 wilde die echt niet laden. Dus of de ROM is gaar of de RX5, bovenop de defecte soundchips, heeft een niet werkende cartridge poort. Flink heen en weer in en uit schuiven om corrosie weg te schrapen had geen effect.
Dus ik overleggen met de schappelijke verkoper en besloten de boel terug te sturen en complete schadeloosstelling. Alles zeer vakkundig en idiotproof ingepakt om rond 12:00 naar het pakketpunt te brengen.
Komt plots mijn zoontje om 11:30 mijn studio binnengerend "PAPA-ER-IS-EEN-PAKJE !*ademhalen". Bleek de RX5USB kaart te zijn !

Doos opengereeeeeeten als een zotte, RX5 eruit. Stroom erin, RX5USB kaart erin, alles laadt prima :mega: Dus de pads en audipatch zijn prima, bevestiging dat de interne roms gaar zijn, wat ik al vermoedde aangezien de defecten meepitchen met de tuning functies.
Direct de verkoper gecontact, filmpje gestuurd, gezamelijk besloten retour niet op te sturen, dan wordt hij alsnog automatisch uitbetaald.
Daar bovenop wilde verkoper alsnog een klein bedrag betalen vanwege de 6 ipv 3 defecte chipsounds en de kapotte ROM cartridge, zodra hij betaald is door het platform.
Dat laatste moet ik maar afwachten, maar alsnog is het een dealtje geweest imho, want die originele sounds kan ik ook op de RX5USB kaart zetten als ik origineel wil gaan.
En wie weet valt die ROM cartridge te repareren, iemand tips ? ik zie ze voor 70+ euro op de verkoop portals staan.

photo_5956532462148062359_y.jpg

Contacten schoonmaken met een gum. Had je al factory reset gedaan usafaq. Staat ook laad demo data
Net gedaan, thanks. Maar patterns en hun reset hebben geen invloed op de waveforms.

Zit er een batterij in zo n card?

Wat gebeurde er toen de RX5 de geluiden van de ROM-card niet wilde laden? Kreeg je wel de 'Different Crt!! Init CRT Voice?' boodschap?

Ik heb hier ook een RX5 met een van de factory cards en een RX5USBmk2. Die RX5USB ben ik wel tevreden over, geluiden laden gaat makkelijk. Wel zijn er wat kuren, maar dat zal aan m'n RX5 liggen: ik krijg soms een 'wave card sum check error' bijv. Meestal moet ie dan ff uit en weer aan.

Verder klinken de samples wel echt behoorlijk lo-fi door dat ding. Best leuk, al vraag ik me af hoe mensen ze mooier krijgen. Shawn Rudiman heeft op een album veel drums gedaan met zo'n RX5USB en dat klinkt vrij helder allemaal.

Ik moet er meer mee doen, ik heb er ooit eens wat 909/808 samples ingegooid en dat was het.

Wat gebeurde er toen de RX5 de geluiden van de ROM-card niet wilde laden? Kreeg je wel de 'Different Crt!! Init CRT Voice?' boodschap?

Ik heb hier ook een RX5 met een van de factory cards en een RX5USBmk2. Die RX5USB ben ik wel tevreden over, geluiden laden gaat makkelijk. Wel zijn er wat kuren, maar dat zal aan m'n RX5 liggen: ik krijg soms een 'wave card sum check error' bijv. Meestal moet ie dan ff uit en weer aan.

Verder klinken de samples wel echt behoorlijk lo-fi door dat ding. Best leuk, al vraag ik me af hoe mensen ze mooier krijgen. Shawn Rudiman heeft op een album veel drums gedaan met zo'n RX5USB en dat klinkt vrij helder allemaal.

Ik moet er meer mee doen, ik heb er ooit eens wat 909/808 samples ingegooid en dat was het.
Ik ben vandaag er eens even lekker voor gaan zitten, want het is een zonnig zondag :okdan:
Ik denk dat de truc vooral is zelf samples maken en in je achterhoofd houden dat bv de 909 ROM samples 6 bit zijn en daarna geshaped worden door de analoge envs.
Dus als je dat ook toepast op de RX5 met de digitale envs kom je met 8 bit al heel ver, laat staan 12 bit als de max 128 kb het toelaten. Alles zo hard mogelijk normalized compressed erin en daarna shapen met de onboard envelopes. Dan heb je geen extra gruis als je er niet op zit te wachten. Plus flink die 25 khz grens (12.5 khz max hoorbaar) opzoeken voor de cymbals en hihats. Naar beneden EQen of filteren doen we wel daarna op de mixer met de indiv outs. Of juist lekker dof erin en dan flink die gruis opschroeven achteraf.

Mijn RX5 heeft kuren met zijn RAM chips vermoed ik, dus dat ga ik nu uitzoeken. Ik ben bezig 24 samples te maken met een online speech generator die snel A1 tot en met B12 zegt, dat dan opknippen in korte samples van 25 khz 8 bit, daarna inladen via de RX5USB op de genoemde sample posities, dan kan ik horen waar het misgaat in de RX5 en hoe ik er omheen kan werken zolang hij nog niet gerepareerd is, indien mogelijk.

Het lijkt erop dat sommige RAM posities de verkeerde start posities laden en/of te veel laden, dus niet rekening houden met de ingestelde wav start en eindposities. Dat gaan we zo zien, Ik zal de RX5 programs zo hier ook uploaden. Sommige klanken van de interne factory sounds klinken zoals eerder genoemd nogal circuit bended, dus wellicht dat die ROMs gaar zijn, voordat die samples naar de RAM chips gaan.

Helemaal niks, hij ziet die kaart niet eens, dus ik denk dat die kaart gaar is. Ik weet nog niet hoe ik die netjes open kan krijgen om de internals te checken, staat ook op de agenda vandaag.

Die boodschap krijg ik wel met de usb kaart, na een reset of als ik de "side" switch op de RX5USB kaart (deze heeft 2 "sides" met een schakelaar, dus maximaal 48 samples opgeslagen op deze kaart :mega:).

Laatst gewijzigd:
Iemand een idee voor een makkelijke 16 naar 12 bit WAV converter ? Zelfs Izotope RX doet dat niet.

1775997385534.png

Laatst gewijzigd:
Hier de RX5 sample programs op 8 bit, A1 tot B12, male en female stemmen om de geheugen "channels" te checken.

Attachments

• RX5 A1 to B12 samples 8bit.rar
    262,4 KB · Bekeken: 39
Benieuwd hoeveel rx5 usb kaart owners hier zijn. Zouden we dat kunnen zien aan t keer t bestand bekeken wordt…

Back