PROPHET 5

Status
Please reply by conversation.
Wat zou het toch mooi zijn als die oude CEM en SSM chips weer vers uit de fabriek kwamen rollen! Is er geen enkele chinese fabrikant meer te porren om die oude productielijn nog één keer op te starten ;)
Dromen mag toch? :{

Uhhh, haalt iemand me uit mijn winterslaap????
Ik hoorde de naam Prophet VS vallen!!
Over off topic gesproken, die naam mag slechts in het heilige der allerheiligen worden genoemd.... ben nu al kerstliederen op de VS aan het instuderen!
Maar ff serieus; weet absoluut niet hoe die dingen in elkaar zitten, maar heb wel oren aan mijn kop en ben zeer into the SCI familie; de rev 2 variant is absoluut qua klank aansprekender dan een rev 3! :okdan:
Bij twijfel allebei aanschaffen (geneer je niet, ik heb de centen er ook niet voor)

By the way Leo, er zijn ook toetsenisten die maar één vinger gebruiken en monofone synths zeer waarderen.

tis inderdaad 1 of 8 en meer. daartussenin blijft behelpen:okdan:

Wat zou het toch mooi zijn als die oude CEM en SSM chips weer vers uit de fabriek kwamen rollen! Is er geen enkele chinese fabrikant meer te porren om die oude productielijn nog één keer op te starten ;)
Dromen mag toch? :{

Ik dacht wel eens te hebben gelezen dat het opstarten van een chip "baklijn" enkele tienduizenden euro's kost. Hans dat weet jij vast wel.
Als je dan de hele ssm lijn wil "nabakken" dan heb je wel wat euro's nodig, los van het feit dat je permissie moet hebben om gebruik te maken van de auteursrechten op de chip.

Volgens sommige bronnen (Amerikaanse) zijn er technici bij die zich niet wagen aan de reparatie van een SSM versie, zelfs niet door wine country die na het faillissement van SCI de mogelijkheid bood om eigenaren bij hun de SCI modellen te laten repareren.
Zeer tricky apparaat die SSM versie, denk ook niet dat er nog SSM (nieuw) chips in omloop zijn, met de cem chips wordt het al moeilijk.

welke ¨bronnen¨?
en zowel cem als ook ssm chips zijn nauwelijks nog te vinden, dus dat zou ik zowiezo al niet meenemen in de beslissing om een vintage synth te kopen.
en een verschil in klank tussen de verschillende typen, en onderling, is natuurlijk volkomen subjectief.
de een vind de ene beter klinken, en een ander vind de ander beter klinken.
het zei zo.
ik probeer alleen hiet wat nuance in aan te brengen.
net zoals het pure gelul over welke al dan niet ¨betrouwbaar¨ zou zijn.
bullshit ten top.
het zijn allemaal ouwe bakken, met bijbehorende nukken en problemen.
je kan bij een synth van 30 jaar oud echt niet meer spreken over betouwbaarheid.
die garantie is allang verlopen.
maar al met al zijn alle prophet5 redelijk berouwbaar, en mocht er een sem of ssm sneuvelen, nou , pure pech dan, gewoon zoeken tot je een andere ssm of cem gevonden hebt.
komt trouwens niet ech veel voor.
dit zijn de risico´s van alle vintage synths, of ze rood, geel of paars zijn, maakt geen reet uit.
maar het zijn voornamelijk muzikanten die dit soort risico´s nemen en begrijpen.
je wilt een bepaald geluid, dan neem je deze risico´s voor lief.
met bijbehorende kosten....
een soort huwelijk dus.:mega:

8D

bij de weg, .......
ik heb nog nooit van en reparateur hehoord sie een cem of ssm versie niet wilde repareren, omdat de synth tricky zou zijn.............
hoezo?
vanwege verborgen boobytraps,............? springladingen?

ik repareeer alle versies, en speel er desnoods ook op.

:mega:

... er zijn ook toetsenisten die maar één vinger gebruiken (nee niet hun middelvinger) en monofone synths zeer waarderen...

Je kan zoveel meer met een monosynth als je gewoon al je vingers gebruikt hoor.... ;)

ik heb diverse p-5's gehad , als ik u mag aanraden , ga voor de 3.0 en hoger.

wegens inderdaad zijn stabiliteit en betrouwbaarheid van de chips.

zijn grote nadeel van de p-5 vindt ik is dat hij zijn poly-sectie , dat zijn de draaiers en knoppen aan de linker kant van het toestel niet opslaat en onthoud in het geheugen. wat toch één van de belangrijkste elementen zijn van het toestel omtrent het maken van sounds.

vanwege verborgen boobytraps,............? springladingen?

ik repareeer alle versies, en speel er desnoods ook op.

Boobytraps zijn nog uit de Vietnam era...tegen woordig leggen ze IED op de weg.

Ja boobytraps onder willekeurige toetsen, dan is het net Russische roulette, en speel je net zo lang door tot je 9 vingers kwijt bent, dan kun je altijd nog een monofoontje aanschaffen?
Man wat een dom gelul allemaal, denk niet dat Milko22 daar op zat te wachten?
Heb na alle commotie en tegenstrijdige verhalen even voor jullie research gedaan.
De Prophet 5 (rev 1 en 2) kwamen voort uit de Prophet 10 (compleet SSM) die door zijn grote instabiliteit (overhittings problemen) een nachtmerrie voor SCI begon te worden.
De Pro-One kwam weer voort uit de CEM Prophet 5 (rev 3) omdat SCI zag dat andere merken met die monofoontjes goede zaken deden.
De T-8 (grandioos klavier) en Prophet 600 delen dezelfde klankbron (3340) als de P-5 rev 3 maar gebruiken een andere chip voor de VCF alsmede de VCA, de nieuw ontwikkelde 3372 chip, die de VCF en VCA op één chip had, ook de ADSR's waren anders dit keer, namelijk softwarematig.
Daarom kun je de klank ook totaal niet vergelijken met zowel de SSM als de SEM's P-5's.
De Multi Trak en Six Track zijn weer van een hele andere orde, die gebruiken de Curtis 3394 chip die zowel de VCO, VCF alsmede de VCA bevatten, die oorspronkelijk was ontworpen voor de soundvoorziening in flipperkasten.
Ook de klank van deze twee laatsten kun je weer niet vergelijken met alle andere SCI synths die hier besproken zijn.
Conclussie, de P-5 (maakt niet uit welke versie) is gewoon het beste wat SCI heeft voortgebracht, al het andere was niet echt spectaculair en/of opzienbarend.
Wat betreft mijn opmerking over de reparatie van de SSM versies, er zijn altijd wel mensen te vinden die het wel aandurven, maar in die tijd niet Wine Country of dealers.

Vreemde conclusie man!
Deze hele opsomming van technische vernuft/kunde en aanduidingen van/voor chips zou leiden tot de door jou geformuleerde conclusie dat op de P5 na er weinig opzienbarends is bij SCI?
Vraagje; ik weet dat je een liefhebber bent van synths, maar zet je ze wel eens aan en speel je er op/luister je er naar? Of gaat het je puur om uiterlijk, betrouwbaarheid en technische infrastructuur? :?

Ja boobytraps onder willekeurige toetsen, dan is het net Russische roulette, en speel je net zo lang door tot je 9 vingers kwijt bent, dan kun je altijd nog een monofoontje aanschaffen?
Man wat een dom gelul allemaal, denk niet dat Milko22 daar op zat te wachten?
Heb na alle commotie en tegenstrijdige verhalen even voor jullie research gedaan.
De Prophet 5 (rev 1 en 2) kwamen voort uit de Prophet 10 (compleet SSM) die door zijn grote instabiliteit (overhittings problemen) een nachtmerrie voor SCI begon te worden.
De Pro-One kwam weer voort uit de CEM Prophet 5 (rev 3) omdat SCI zag dat andere merken met die monofoontjes goede zaken deden.
De T-8 (grandioos klavier) en Prophet 600 delen dezelfde klankbron (3340) als de P-5 rev 3 maar gebruiken een andere chip voor de VCF alsmede de VCA, de nieuw ontwikkelde 3372 chip, die de VCF en VCA op één chip had, ook de ADSR's waren anders dit keer, namelijk softwarematig.
Daarom kun je de klank ook totaal niet vergelijken met zowel de SSM als de CEM's P-5's.
De Multi Trak en Six Track zijn weer van een hele andere orde, die gebruiken de Curtis 3394 chip die zowel de VCO, VCF alsmede de VCA bevatten, die oorspronkelijk was ontworpen voor de soundvoorziening in flipperkasten.
Ook de klank van deze twee laatsten kun je weer niet vergelijken met alle andere SCI synths die hier besproken zijn.
Conclussie, de P-5 (maakt niet uit welke versie) is gewoon het beste wat SCI heeft voortgebracht, al het andere was niet echt spectaculair en/of opzienbarend.
Wat betreft mijn opmerking over de reparatie van de SSM versies, er zijn altijd wel mensen te vinden die het wel aandurven, maar in die tijd niet Wine Country of dealers.
[/QUOTE]

ik haak af, de heer logica schreewd zo hard dat ik er hier koppijn van krijg..............

in ieder geval sucses met het vinden van een P5, welke versie om het even.

ik haak af, de heer logica schreewd zo hard dat ik er hier koppijn van krijg..............
en wordt ook nog eens 3 maal herhaald.
weet je is het nou informatie delen of 1 heeft gelijk/ elkaar overtuigen met alle middelen. ik bedoel "he , respect ". de boodschap zou goed te pruimen zijn , qua toon ..
leuk die opsomming van verschillen, interessant. zal zeker verschil maken en de prophet5 heeft natuurlijk vele terechte fans.
ik zelf vond hem qua mogelijkheden minder aantrekkelijk dan bv jp8, minimoog, ems , sh5 etc etc .
prophet t8 heb ik nog aan gedacht , alleen al voor de looks

italian style

Status
Please reply by conversation.
Back