rm1x probleem

julio

Ingeburgerd
Hey,

Ik heb pas geleden een rm1x gekocht! Hij deed het gewoon zoals hoe hij het hoort te doen.
Maar nu als ik hem uitzet en opnieuw aan zet veranderen de voice instellingen.
Dus stel ik had hem staan op de hiphopkitn dan staat hij straks bijvoorbeeld op de teknokitn.
Ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel. Ik heb denk ik een instelling verkeerd gemaakt maar krijg hem nu niet meer goed.

Alvast bedankt!!

Maar nu als ik hem uitzet en opnieuw aan zet veranderen de voice instellingen.
Dus stel ik had hem staan op de hiphopkitn dan staat hij straks bijvoorbeeld op de teknokitn.
Ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel. Ik heb denk ik een instelling verkeerd gemaakt maar krijg hem nu niet meer goed.
Als ik het goed begrijp gebruik je bestaande styles. Als je de preset styles gebruikt, je verandert van style, dan zullen alle ingestelde settings gereset worden. Dit geldt, voor de duidelijkheid, voor de presets P01 t/m P60.
Voor herstellen van je eigen styles nadat je ermee gerommeld hebt, is de toetsen combinatie <Shift>-<Pattern> dacht ik.
Meer info kun je ook hier vinden.

Ik ben heel benieuwd wat dit is, het is een van de dingen waarmee m'n rm1x en ik nog overhoop liggen. (Dit en het scrollen binnen pattern patch waardoor die vervelende program changes voorkomen)

Ik ben heel benieuwd wat dit is, het is een van de dingen waarmee m'n rm1x en ik nog overhoop liggen. (Dit en het scrollen binnen pattern patch waardoor die vervelende program changes voorkomen)
Gebruik je ergens anders in je patterns wel Program Changes? Zo niet, dan kun je het versturen van Program Changes uit zetten in de MIDI filte (3x op Utility drukken, pagina 137 van de Engelse manual).

Dat heb ik uitstaan ja, maar als je binnen pattern chain werkt dan moet je scrollen vanaf preset-pattern 1 naar je gewenste user-pattern en als ik dan langs die preset patterns ga dan kom ik al die program changes tegen. Nu kun je wel scrollen met de shift toets ingedrukt, dan vliegt 'ie langs de preset-patterns, maar dan nog gaat het 9 vd 10 keer fout.

Laatst gewijzigd:
Wat bedoel je met preset patch? De pattern mode? Of pattern chain mode? Ik heb sowieso dit probleem nooit gehad, ik zal eens kijken wat het zou kunnen zijn. Welke versie van de EPROM heb je? V1.13?

versie 1.12 Sorry, zie juist dat ik me vergiste in m'n vorige post. Pattern CHAIN mode bedoel ik inderdaad en de program changes die daarbinnen ontstaan met het toewijzen van de gewenste style (dan moet je dus scrollen vanaf preset style 01 helemaal naar je gewenste user style en al scrollende door de preset styles komen al die program changes voor)

In deze versie van de ROM zit een bug, waardoor vaak onnodig program changes worden verstuurd. Zoek maar eens op 't forum.... Of dit bij jouw specifieke geval ook zo is, weet ik niet, maar ik vermoed het wel. Misschien is er een bruikbare work-around? Het beste is uiteraard om over te gaat op 1.13, maar daarvoor moet helaas een chip vervangen worden in de RM1x, en dat is niet gratis.... :(

ai, workaround nog niet gevonden, behalve elke keer de midi-plug eruit en erin doen. Best wel flippen, dat os verhaal. Ga ff nadenken over die chip vervangen, maar heb er eigenlijk helemaal geen zin in. Dit soort Yamaha machines zijn heel tof, maar jammer dat er af en toe een bug in het ontwerp zit (zie bv. ook AN-200). Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Edit: zou de vraag van de topicstarter ook met deze bug te maken hebben? Dat zou wel heel erg k*t zijn

Synthor,
Ik heb een workaround voor je gevonden die misschien ook werkt in v1.13.
Ga naar de Pattern Chain mode, en naar de plaats waar je de style moet kiezen. Gebruik nu de NUM toetsen om een waarde in te voeren. Voer een waarde in die hoger is dan het aantal preset styles. 89 of zo. De RM1x herkent die waarde niet, en gaat daarom naar END. Klik 1 style verder, en je bent in style U01. Vervolgens kun je met de NUM toetsen je user style selecteren.

Bij mij werkt het in ieder geval in 1.13, dus probeer het eens in 1.12!

:okdan:
Duizendmaal dank ProtoHuman! Dit was de truc waar ik naar op zoek was maar die ik niet kon vinden. Nu wordt het weer leuk om te arrangeren op de rm1x

Ok dan! Cool dat het werkt :).
Alvast de volgende tip.... als je vanuit pattern chain exporteert naar een Song, dan plaatst de RM1x is automatisch een program change in ieder kanaal aan het begin van de song. Ook in v1.13. Je kunt ze er wel makkelijk weer uithalen via de Edit functie, maar een beetje gek is het wel. Wat die lui daar bij Yamaha hebben met Program changes... :?

Ik had hetzelfde probleem! sorry voor de late reactie, had het zelf na wat geklooi gevonden.

Nog even iets, Ik stuur met mijn rm1x midi uit naar me korg emx, als ik dan bezig ben en ik verander mijn style u43 in bv u 44 gaat mijn korg automatisch naar pattern A.01. Dat deed ie eerst ook nooit, ik probeer het al de hele tijd te verhelpen maar kom er niet uit. Kan iemand mij helpen? De korg moet gewoon op zijn eigen pattern blijven staan.

Thanks!

Bij mijn Korg ER1 kan je een midi-filter aan zetten dat program / bank en song changes tegenhoudt. (kan ook voor CC-data en Sys-Ex).

Misschien zit zo'n optie ook op de EMX? Zo niet dan zou je kunnen kijken of je kan voorkomen dat de RM1x de style changes doorstuurt via midi.

Dat zit niet op me emx volgens mij. En die functie in de rm1x weet ik niet te zitten (vandaar de vraag). Dus Let me know!!
thanks!

Back