Afmix

Betere gear helpt, maar is niet de oplossing.

Zelf heb ik jaren 'afgemixt' op hifi-speakers en de goedkoopste senheiser koptelefoon.

Voordat je sowieso kan gaan denken aan masteren moet de eindmix goed zijn, en wat is goed: in balans. Geef de basiselementen in je tracks de 'ruimte', snij frequenties die je niet nodig hebt weg (oftewel, freqeunties die andere elementen in je track in de weg zitten).

Nog afgezien daarvan moet je monitors/koptelefoon heel goed leren kennen. Luister veel muziek, liefst heel divers, en dan leer je vanzelf hoe iets ongeveer zou moeten klinken.

Kan mij ook moeilijk voorstellen dat de starter van het topic nog meer nodig heeft dan nu in bezit voor goede opnamen waar je in ieder geval zelf tevreden mee bent.
Doe nu alles met onboard & pc speakers, haha, en qua algeheel wel heel dik tevreden na opname.
Heb juist wat op me plaatje staat de deur uitgedaan om het maximale uit dit te krijgen.
En om na (her)aanschaf een goed beeld te hebben, wat het 1 en ander aan apparatuur gaat opleveren.
Resultaten overigens nog niet op me Soundcloud, voor ik commentaar krijg.

Je akoustiek is maar een klein deel... je gebruikt idd nearfield

Paar aanwijzingen van mijn kant:
1: zet je afluistering eens op oorhoogte en een stukje draken schuim achter de speakertjes

2:Ga eens met een analayzer kijken wat je spectrale verschil is.

3:Ros niet gelijk in elk kanaal een EQ, maar luister gewoon eerst eens naar je balans. Dan pas eq. In jouw geval denk ik dat je met enkel wat hoog op/laag af dingen al een eind kan komen(even vanuit gaande dat je alleen softsynths gebruikt). Met een EQ verandering, verandert ook je balans weer. (vaak hebben softsynths een enorme bult laag...tenminsten die dance sounds dan..)

4: Luister niet te hard af. Wat vaak helpt is een vaste afstelling maken van je afluistervolume en dan pas te gaan mixen naar dat level toe. Het harde volume van je afluistering past automatisch je 'neutraliteit' van je oren aan wat weer ten nadele is van je mixcapaciteit. Vaak zet je je afluistering harder omdat je bijv dat ene melodielijntje te zacht hoort. Grijp naar de fader ipv de afluistering!

5: Zet in je sequence op een extra track, de commerciele track die je geweldig vindt en zet die in mute. Dan kun je met solo, makkelijk je mix A/B vergelijken. Je kunt dan aardig vergelijken of je in de buurt komt. En kijk op je analayzer... geweldig ding...

6: Wissel regelmatig tussen je headphone en je afluistering als je de boel niet vertrouwt(wederom op NORMAAL niveau!). Maar ga niet je hele mix maken op je headphone, spectraal zal je headphone waarschijnlijk lekkerder klinken dan je afluistering (no offence) maar je balans hoor je beter op je monitors(dat heeft weer te maken met crossfeeding etc). Zo leer je ook je monitors goed kennen. En luister je mix af op veel verschillende systemen als het klaar is...

Tja, zo kan ik nog wel ff doorgaan, hopelijk kun je hier al iets mee..

Straffe post!
Heel interessante aanpak, lijkt mij een goede manier. Ga ik maar eens beginnen toepassen!

gebruiken jullie wel is een stereo enancher. bedenk me net dat ik die eigenlijk nog nooit gebruikt heb,

wanneer gebruik je het?.. ik werk in FL en doe daar alleen dat standaard seperatie knopje onderin de mixer

Als ik ff gouw de OP lees dan denk ik dat het probleem ligt in het verkeerd (of slecht) gebruik van reverb in de mix. Maar doe es een snippet posten man!

heb net gedeelten van de posts gelezen, en dan gaat t over monitoring enzo... nu heb ik toevallig vorige week een set enorm goede (en dure) monitor speakers gekocht. Ik produceer veel, dus ik kan ze ook vrij snel terug verdienen. Wat ik echter NOOIT verwacht had, was dat mijn afmixen ongeveer 25% beter zijn geworden (en die waren al goed volgens de maatschappijen enzo). Daarnaast mix ik ongeveer 2 keer zo snel een plaat af!

Kortom: goede speakers (in combinatie met een uitstekende akoestiek, dat wel) zijn echt de moeite waard!

Ik heb ook jarenlang last gehad van een goede sound over de speakers en een brakke sound op de koptelefoon.
Voorheen probeerde ik mijn sounds altijd zo kaal mogelijk te houden (weinig effecten) om het strak te laten klinken. Maar op de koptelefoon klonk alles dan heel erg mono en kreeg ik er pijn in mijn oren van.
Uiteindelijk was bij mij de oplossing om ieder belangrijk geluid door een subtiel effect te gooien, waardoor het geluid meer stereo/breed klonk. Hierdoor kreeg ik ook meer diepte in mijn song en deed het minder pijn in mijn oren.

Bij mijn laatste song heb ik het als volgt:
Bassdrum krijgt een lichte mono-reverb bijvoorbeeld, Snare een stereo-reverb, de Bassline een chorus, Hihats reverb, vocoder een zware chorus, strings reverb+echo en Arppegiator reverb+echo en ga zo maar door.

Je hoeft die effecten niet eens heel zwaar te gebruiken, maar ze zorgen net dat het allemaal beter klinkt.

Heb PSI A 21M gekocht. Werkelijk een waanzinnige speaker, waarop je lang achter elkaar door kunt werken, zonder dat het vermoeiend word, en waarop je echt elk mini detail in je mix meteen hoort, en ook intuitief meteen de juiste ingreep doet om iets op zn plek te krijgen in de mix.

Effe een stukje reclame :P : PSI's zijn werkelijk geweldige speakers en een echte aanrader! Ga ze ns beluisteren bij een muziekzaak bij jou in de buurt!

en de ene afmix hoeft nie te klinken als de andere he.. dat hele cleane vind ik soms echt te ver gaan, er mag wel een klein rauw randje aan zitten, het moet niet te worden. wat nu meestal wel zo is met recente nummers

Back