De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

De afscherming zit aan pin 2 aan de out kant.
Oh, ik snap de verwarring, wat ik bedoelde is dat de afscherming maar aan één connector verbonden mag zijn!

De afscherming zit aan pin 2 aan de out kant.
Oh, ik snap de verwarring, wat ik bedoelde is dat de afscherming maar aan één connector verbonden mag zijn!
appart. en dan is die kabel maar voor 1 richting?

standard midi kabels hebben toch het shiels via pin2 aan beide zijden verbonden? waarom dan pin 2 aan 1 kant niet verbinden?

Dit is volgens ene jos verstraten het geval.
Maar aan de midi in kant van een synth of wat dan ook is pin twee niet verbonden.
Dus bij een midi din kabel is wat mij betreft altijd pin twee aan beide zijden
verbonden middels de afscherming van de kabel.
Heb in heel mijn leven nog geen midi kabel gezien die niet zo is.
Want dan zou er op één van de din connectors aangegeven moeten worden of deze
wel of niet aangesloten is op pin twee.

Pin 2 hoort aan één kant niet aangesloten te worden, omdat je anders, ondanks een optische scheiding, niet galvanisch van elkaar gescheiden bent.
Dat niet aansluiten zal een slimme ontwerper natuurlijk in het chassisdeel doen, zodat je de kabels universeel kan houden.
Bv als volgt in midi 1:
8AEE2C2D-421E-4F0F-AA72-34F6079A19B4.jpeg

Ik ben inmiddels een tijdje bezig en ben echt heel tevreden over het soldeer station. Super snel op temperatuur. De tip blijft ook mooi.
solder zonder flux nog.

Heb heel veel ge-gesoldeerd en een krokodil bekje omgetoverd tot een handig grijpertje.

IMG_5261.jpegIMG_5270.jpeg

Verder nog een aantal meters om theorie en praktijk beter te bevatten.

IMG_5268.jpeg
IMG_5269.jpeg

Ola, ik heb inmiddels best wat spulletjes verzameld en af en toe koop ik iets goedkoop maar wat me wel interessant lijkt.

Zo heb ik gister de Roelofs EQ-200 binnengekregen als zijnde werkend gekocht. Feit hij gaat alleen aan :/

Bij uitpakken hoorde ik gerammel. Denk check eerst de zekering. Die is goed.

Maar de 220v transformator hing half aan 1 los boutje.. die kon ik strakker krijgen en zodoende testen.

Geen eq, wel stroom. Op de foto zie je ook dat de aarde draad (met oog) los zit. Ik ga ervan uit nu dat deze met bout aan de missende travo bout moet toch?

Maargoed dan stap 2.. waar begin ik?

IMG_5455.jpeg
IMG_5456.jpeg
IMG_5457.jpeg

Wat is precies je probleem, want hier gaf je nog aan dat hij werkte en de 120hz spierballen had.
Nee dat is een andere. Dit is de EQ-200. Wel zelfde merk.
Deze gaat wel aan maar geeft geen hoor effect op of uberhaupt geen geluid.

De 220v transformator gaat met 3 draden naar een pcb met voornamelijk capacitors.
Ik ben benieuwd wat verstandig is om te meten.. bij sommige capacitors krijg ik overload op mn mulitmeter.

Klopt het dat een Ac transformator altijd AC is (de output) todat er een pcb of componenten aan gehangen worden om dit naar dc te krijgen.
Ik dacht namelijk dat er ook AC naar DC transformatoren waren. Maar dat is dan geen puur step up of down verhaal?

Laatst gewijzigd:
Gewone Trafo is altijd ac ac. Heb je het schema?

Je moet ac hebben tot de gelijkrichterbrug, daarna dc.ik zou eerst checken of het deel van de pcb dat de feitelijke eq is wel dc krijgt.

En ook eens de audio input traceren doorheen het apparaat.

@MstrFX Die aarde maakt niet uit voor de werking, wel voor de veiligheid. Die moet idd aan de behuizing. Ik zou eens kijken of die schakelaars (selector, equalizer) nog goed werken die bovenaan op het front zitten. Zoveel spannends zit er niet in zo'n eq.

Sluit de eq aan op het lichtnet.
Sluit op de com aansluiting van je multimeter het zwarte meetsnoer
en op de V aansluiting het rode meetsnoer aan.
We gaan nu eerst kijken of de wisselspanning aanwezig is.
Zet de meter op wisselspanning en auto bereik.
Zet de eq aan.
Zwarte meetkabel op de gele 0 en de rode meetkabel op de gele 1, noteer de gemeten spanning (als voorbeeld b.v. 12V ac)
Zwarte meetkabel op de gele 0 en de rode meetkabel op de gele 2, noteer de gemeten spanning (als voorbeeld b.v. 12V ac)
Als je vervolgens de zwarte meetkabel op de gele 1 en rode meetkabel op de gele 2 zet moet daar dan volgens de voorbeeld spanningen 24V ac staan.
Als daar de wisselspanning aanwezig is is de trafo o.k.
Gaan we nu de dc spanningen controleren.
Zet de multimeter in DC en auto bereik.
Ik ga er vanuit dat voor de gelijkrichting 2x 4 diodes zijn gebruikt. (brug gelijkrichting)
De verwachte negatieve en positieve DC spanning bij onze voorbeeld spanning van 12V wordt dan 1.41 x 12v ac = 16.9V dc
Zwarte meetkabel op de rode 0 en de rode meetkabel op de rode 1, noteer de gemeten spanning (als voorbeeld b.v. +16.9V dc)
Zwarte meetkabel op de rode 0 en de rode meetkabel op de rode 2, noteer de gemeten spanning (als voorbeeld b.v. -16.9V dc)
Nog even een afbeelding, dat maakt het wat makkelijker.

eq200.png

Laatst gewijzigd:
Hoe maak ik mijn Roland MC303 schoon, de drukknoppen werken allemaal niet meer zo best, denk dat er veel stof tussen zit.

ik heb zelf en funnel achtig stofzuiger mondje geplaatst om zo eerst al het stof weg te zuigen.

Komen ze nog mooi naar boven als je ze indrukt? Want in dat geval zijn de onderliggende contacten versleten en gaat stofzuigen niet helpen.

Als ze echt zichtbaar blijven hangen werkt demonteren best om alle openingen proper te krijgen.

Back