De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

Voor wat ik begreep is eerst knippen veiliger, vooral op oud spul.

Dus ik knip component los, verwijder losse pootjes met soldeerbout, en maak dan pas de gaatjes vrij met desoldeerpomp.
Ja, maar theoretisch gebruik je in plaats van een tinzuiger liever desoldeerlitze. Kost wel wat geld maar maakt netjes de hele pad schoon van oude soldeerresten. Daarnaast geeft een tinzuiger altijd een vom van terugslag waarmee je kans hebt om de pad nog net even te beschadigen. Zeker bij enkelzijdige printen zoals wat ik in jouw foto's denk te zien. Daarnaast zijn tinzuigers goed in het rondstrooien van kleine brokjes soldeer waar je alert op moet zijn.

Gelukt! 1 pootje knippen, ander pootje verwarmen en knop eruit trekken. Nieuw sildeer in beide gaatjes. Gaatjes leegzuigen met tinzuiger. Achtergebleven pootjes met tangetje en soldeerbout.

Het ging heel vlot. 50 knoppen op 2 uur ofzo.

Next! Keybed. Er zitten al nieuwe rubber strips in, maar veel toetsen blijven slecht/dood. Ik heb de pcb kant ook gereinigd, maar wil niet te veel poetsen want dan haal he de geleidende zwarte laag weg. De ene rubber strip lijkt het beter te doen dan de andere, abnormaal gevoelig voor uitlijning ofzo? Alle diodes meten goed en ik zie geen slechte soldeerverbindingen.

Iemand nog tips & tricks voor slecht contact in een typisch synth keybed met rubber dome strips + PCB met zwarte geleidende pads (CS1X in dit geval, zelfde keybed als veel yamaha's)? Waarbij de dome strips dus al vervangen zijn en het nog steeds niet goed werkt.

Voorzichtig al geprobeerd op de PCB: wattenstaafje + alcohol, wrijven met papier. Gouden contacten kan je lekker opblinken, maar met die zwarte moet je opletten want je verwijdert de geleidende laag. In ieder geval, bij mij werken 1/3 van de toetsen niet. Willekeurige dus geen matrixprobleem. En door de dome strips van plaats te wisselen werken sommige toetsen weer wel en niet, dus blijkbaar zijn er ook bepaalde plaatsen op de pads die beter werken dan andere, ook al ziet alles er behoorlijk uniform uit.

ik heb een keer grafiet gebruikt om de contacten weer tot leven te brengen. Hetzelfde spul als wat je ook in sloten kan spuiten. Dat geleid ook.
Voorzichtig met een wattenstaafje zowel de sporen op de pcb als de zwarte contacthoedjes in de rubbertjes ingewreven en alles werkte weer als een zonnetje.

Ik weet niet of je echte alcohol gebruikt, maar gebruik liever Isopropyl alcohol.

Iemand enig idee waar ik een voedingskabel met een IEC C9 stekker er aan zou kunnen vinden?

Waarmee ik bedoel, niet bij de een of andere twijfelachtige internetshop, en niet voor een gestoorde prijs...

Ik weet niet of je echte alcohol gebruikt, maar gebruik liever Isopropyl alcohol.
Ik kreeg geen meldingen van dit draadje, dus wat later een antwoord: ja, isopropyl.

Ik kan grafiet proberen (eerst kopen), maar is er dan geen risico dat je brugjes maakt tussen de sporen?

Ik kan grafiet proberen (eerst kopen), maar is er dan geen risico dat je brugjes maakt tussen de sporen?

Wanneer je niet teveel gebruikt en goed uitsmeert met een wattenstaafje, concentreert het zich op de sporen, niet ertussen.

grafietpoeder. Wordt oa gebruikt voor smering in sloten.

Verkrijgbaar in de meeste bouwmarkten.

Back