De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

OK dan ga ik voor een Brymen. Misschien een 869, waarom niet. En een simpele afzuiging. Ik ben nog aan het kijken in hoeverre een 6040CNC een goede investering is. Je kan er flink mee CNC'en, maar ik weet niet of ik er zonder een hoop gedoe ook PCB's mee zou kunnen frezen.

Screenshot_20241115_191753_Chrome.jpg
Ik heb nog een echte AVO, piept alleen niet 🤪

OK dan ga ik voor een Brymen. Misschien een 869, waarom niet. En een simpele afzuiging. Ik ben nog aan het kijken in hoeverre een 6040CNC een goede investering is. Je kan er flink mee CNC'en, maar ik weet niet of ik er zonder een hoop gedoe ook PCB's mee zou kunnen frezen.
Voor de eerste is de 257s wel handiger, de 869 is nogal lomp en groot.
Eer cnc machine voor pcb's is niets, beter etsen op de ouderwetse manier of nog beter, tekening manken in BV KICAD en gerber files naar china om pcb's te laten maken.

Ik maak ze meestal zelf met de Natriumpersulfaat ets techniek of gebruik ook heel veel stripboard.

Met stripboard leren omgaan is de way to go om te beginnen en veel lol te beleven IMO

Ik doe veel met stripboard maar ik moet nu kleine series maken en dan is het te tijdrovend in commerciële context.

Ik zal de 257s eens checken. Groot en lomp is op zich geen issue.

Voor de eerste is de 257s wel handiger, de 869 is nogal lomp en groot.
Eer cnc machine voor pcb's is niets, beter etsen op de ouderwetse manier of nog beter, tekening manken in BV KICAD en gerber files naar china om pcb's te laten maken.

Ik maak ze meestal zelf met de Natriumpersulfaat ets techniek of gebruik ook heel veel stripboard.

Met stripboard leren omgaan is de way to go om te beginnen en veel lol te beleven IMO
Eilandjes maken met een boormachientje+slijschijfje had mijn voorkeur voor transistors.
Voor IC`s breadbords.

Het spul waar ik het op geleerd heb was ook aardig prehistorisch. 1 grootheid meetbaar per apparaat, enorme wijzer, banaanpluggen, groen hamerslag metalen huis en een bakelieten knop op sommigen. En geen beveiliging. :)

leek een beetje op deze aeg:
Klinkt bekend. “De ziemens en den avow” noemde de leerkracht m met zijn accent van over t woatere

Ik heb een Brymen maar weet type niet uit t hoofd. Ik gebruik m altijd omdat ik m wil leren maar gebruik liever een gewone want ik vertrouw de meting soms niet.

Ik heb ook n aoyi of zoiets qua soldeerstation. Dat zuigt, heeft smd gun en standaard soldeerspul met verwisselbare punt. Wel blij mee. Je weet m vast staan 😅

Laatst gewijzigd:
Meters echt vertrouwen is een slechte gewoonte.
Dus zorg dat je 3 betrouwbare meters hebt om ze tegen elkaar op te testen.

Calibreren is duur voor de hobbyist en je hebt toch minstens 2 meters nodig in een bescheiden E-lab

Ik heb ook wel een DMM test jig

Voor het soort werk dat ik doe geloof ik het wel als ik zie dat hij 1pct weerstanden en vaste schakelende voedingen goed meet.

Hi Forumleden,

Kent iemand van jullie (of wellicht ben je diegene wel zelf) een nauwkeurige en betrouwbare reparateur van synths/drumcomputers/effecten in de omgeving Tilburg?

Ben zeer tevreden over Artifacts, alleen jammer genoeg zijn meerdere mensen dat ;-). Hij heeft het erg druk. Het zou voor mij fijn zijn om iemand in de buurt te hebben die kundig is en geen superlange wachttijd heeft. Ik heb met enige regelmaat gear dat nagekeken dient te worden.

Heb je suggesties? Stuur dan zeker even een PM.

Alvast bedankt voor het meedenken!

20250120_185711.jpg

Ik heb een (defecte maar door mij gerepareerde) 24 kanaal mengtafel gekregen, en nu moet ik een heel stel nieuwe patchcables maken, dus vlot 100 meter afgeschermde kabel en connectoren besteld.
Solder time! 😄👍🏻

Nee volkomen BULLSHIT
We hebben op de TU eens een opstelling gemaakt met de nodige meetapparatuur en op geen enkele moment kwam er iets boven de MAC waarde.

Universeelmeter, Fluke only
Fluke 115 met gratis metsnoerset, met alle beep en peep die er te verzinnenvalt plus hoorbare transitortest.
Calibreren niet nodig, die dingen zijn van fabriek uit al prima.

We hebben op de TU eens een opstelling gemaakt met de nodige meetapparatuur en op geen enkele moment kwam er iets boven de MAC waarde.
Als ik je goed begrijp was jullie conclusie dus dat een afzuiging sowieso niet nodig is?

Ik heb die Toolcraft nu. Hij zou iets krachtiger moeten zijn; hij moet erg dicht tegen je werkstuk om goed af te zuigen. Het helpt waarschijnlijk als ik aan de andere kant van de afzuigdarm nog een ventilator plaats.

Als ik je goed begrijp was jullie conclusie dus dat een afzuiging sowieso niet nodig is?

Ik heb die Toolcraft nu. Hij zou iets krachtiger moeten zijn; hij moet erg dicht tegen je werkstuk om goed af te zuigen. Het helpt waarschijnlijk als ik aan de andere kant van de afzuigdarm nog een ventilator plaats.
Inderdaad totaal overbodig.
en dan ook echt heel erge onzin.

En dan hebben we het dus over een wetenschappelijk onderbouwde test met gecalibreerde gaschromatografen.

Kortom:
broodjeaap.jpg

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Nee volkomen BULLSHIT
Als je dan toch een boel om te solderen hebt. . .
Om wat minder in de rook te zitten kun je een lagere stoel gebruiken zodat je er niet te veel boven hangt.
Warmte trekt altijd naar boven.

Back