De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

ik ben gestopt met roken
Iedereen rookte vroeger, bijna iedereen.
Ik rook al 21 jaar niet meer en heb nu toch blaaskanker door het roken
('t ziet er ook nog naar uit dat ik 't overwin dus je bent nog ff niet van mijn gekanker af)

Ik vind het verder best en dit is ook mijn laatste reactie op de soldeerwalmdiscussie.
dat onderzoek is uit 1979, het zal vast wel ergens in de archieven zitten van de TU Delft
Auteurs, Ingenieur Lemmens en Ingenieur Balk (ikkes)

Op hoeveel graden soldeer jij 40/60 Vic?

Wat smelttemperatuur zou het wat minder kunnen dan mijn 355°C, maar ik vind het ook wel fijn als het snel gaat zodat ik de boel niet eindeloos lang heet moet stoken.

Je lichaam warmt de lucht om je heen op, en dat veroorzaakt een opstijgende luchtstroom, en dít is waarom de soldeerdamp langs je neus gaat.
Ik gebruik bij het solderen een microscoop, dus zit ik automatisch al met mijn neus boven m'n werk.
Om nu te voorkomen dat ik daar geen last van heb, gebruik ik een 12 volt ventilator die de damp wegzuigt.
1737492024644478366947258081111.jpg

Laatst gewijzigd:
Dan kun je het ook goed zien want je kijkt horizontaal ` links>rechts ` of van noord naar zuid of welke windhoek dan ook en niet van boven naar beneden.
Kijk uit voor gespetter van soldeer en anders een bril op.
Ik heb eens onder een röntgen apparaat gelegen waar een hele dikke draad gesoldeerd moest worden, viel er opeens een druppel soldeer omlaag, dikke klodder op mijn bril.
Die kon ik gelijk weggooien omdat het in mijn (kunststof) glazen smolt.
Gelukkig niet in mijn oog, ik ben brildragend....

Op hoeveel graden soldeer jij 40/60 Vic?

Wat smelttemperatuur zou het wat minder kunnen dan mijn 355°C, maar ik vind het ook wel fijn als het snel gaat zodat ik de boel niet eindeloos lang heet moet stoken.
Zal ook zoiets zijn?, 3,2mm bijtelpunt wat minder en 1,6mm en 1,2mm bijtelpunt wat meer.
Ik heb geen digitale uitlezing op de meeste van mn soldeerbouten, je voelt dat aan op den duur of het wat meer of minder moet zijn, gaat automatisch.

Ik heb een jaar gewerkt bij ITT in den Haag op de soldeerafdeling.
Direct daarna legde ik glimmende zilverkleurige `kroketten` in de WC.😀
Ben altijd een frisselucht buitenliefhebber geweest. Gelukkig nergens last meer van. Al is dat wel eens anders geweest.

Leuk om je blind te staren op één citeren-uit-eigen-werk onderzoek uit 1979, de tijd dat de sigaretten bij verjaardagen nog in glazen op tafel stonden, meeroken geen probleem was en alcohol in het verkeer gewoon nog gezellig was

Ondertussen is er wel wat meer informatie beschikbaar gekomen.
"Serious health problems may arise from inhalation of fume from rosin (sometimes called 'colophony') or its derivatives contained in solder fluxes."
"Rosin-based solder flux fume is now regarded as one of the most significant causes of occupational asthma in Britain."

Goed ventileren en/of afzuiging lijkt me zeker geen overbodige luxe.

Ik heb ondertussen de toolcraft afzuiging en een lange slang, maar het is niet krachtig genoeg wat mij betreft. Dus eens kijken om een tweede ventilator in de slang te monteren ofzo. Of het filter eruit halen als ik toch uit de ruimte ventileer.

Hoe doe je dat?
soldeerbout op 1749 graden?
Nee als je dingen heet uit elkaar trekt dan vliegen kleine druppeltjes soldeer alle kanten op.
Ik heb twee mensen gekend die die ongelukken meegemaakt hebben.
Een bril voor dichtbij is wel aan te raden.
1. Uit elkaar klappende condensatoren.
Heb ook wel eens boven het gas componenten er uit willen halen.
Alles zo heet maken dat de soldeer zacht is.
Dan zit de soldeer er nog tussen.
2. Dan `mep / tik` je de printergens tegenaan.
Daarmee gaat de soldeer spetteren en weerkaatsen.

Ik heb ondertussen de toolcraft afzuiging en een lange slang, maar het is niet krachtig genoeg wat mij betreft. Dus eens kijken om een tweede ventilator in de slang te monteren ofzo. Of het filter eruit halen als ik toch uit de ruimte ventileer.
Misschien is het ook een idee om een tweede los ventilatortje van mij richting de afzuiging te laten blazen, zodat de boel in de juiste richting vliegt. Daar kan ik eenvoudig mee experimenteren met wat ik heb liggen.

Als iemand nog een tip heeft voor een microscoop waaronder prettig te solderen is kijk ik daar graag naar.. heb al wat gezien met metalen frame, verstelbaar en 2 lampjes. Onder de 200,- zou mooi zijn
Thx

Ja dat merk kwam ik ook tegen thx

Laatst gewijzigd:
Dank, dat merk ziet er wel wat professioneler uit, je zou het eigenlijk in je eigen zetting moeten kunnen testen.. want ik vraag me af of ik zin heb in veel smd t.z.t. (denk het niet) maar ik zit ook met m’n houding het moet niet krampachtig worden.

Ik denk dat ik zo rechtop zittend mogelijk wil werken en dan een pcb houder (kantelbaar) en dan een microscoop met endoscoop.

Schermafbeelding 2025-02-13 om 16.23.22.png

Wil je veel smd doen? Ik heb nog nooit een microscoop gemist met through-hole. Mijn ogen zijn nog goed voor dichtbij, dat scheelt natuurlijk ook.

Pcb houder is enerzijds handig, anderzijds blijft het soms sukkelen om een component goed op zijn plaats te houden voor het solderen (through hole). Tenzij je 3 armen hebt. Nog tips hiervoor? Ik hou niet van pootjes buigen ivm als het er ooit terug uit moet.

mijn zicht is goed, maar ik tril en raak ongeduldig..
smd ga ik doen, en heb al klein beetje gedaan maar ik word er niet vrolijk van.. ik vind vind die filmpjes van hoe mensen dit doen met 40 pin's en dan een sequence van vloeistoffen enz wel gaaf om te zien maar denk dat ik dat niveau niet ga halen.

Sowieso is solderen net als lassen vooral een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen. Natuurlijk niet met slecht gereedschap, maar enkel met meer gereedschap ga je niet plots ervaring of geduld kopen. Los daarvan lijkt voor smd een goede lamp en microscoop me wel handig/nodig.

Back