Ten eerste: je kan stukjes tekst beter quoten ...
Voilà.
Ten tweede: uit je reactie concludeer ik dat je er nog steeds geen snars van begrijpt.
Ja, het is wel moeilijk om iets SERIEUS door te nemen als je constant moet
'filteren' wat er mogelijk serieus bedoeld wordt en wat niet :
In het document 'Muziek Exact' op blz 12 spreek WaveGuide7 over een filter zoals in de figuur (zie onderaan : Kamfilter.png).
Voor mijn part is dat reeds een zeer speciaal type filter : een kamfilter !
Dit filtertype beschrijf WaveGuide7 pas veel later, elders. Ondertussen dien ik als 'student'
wel rekening te houden met foutieve of gebrekkige informatie, of de vrije interpretatie van
de 'meester' te kunnen inschatten. Die last zal WaveGuide7 niet hebben bij leerlingen die
van nul moeten beginnen en er dus toch nog geen snars van begrijpen, voor hen is dit vanaf nu
een gewoon filter (maar dat is het dus niet).
Naarmate ik me door die studies tracht heen te worstelen kom ik steeds meer beweringen tegen
die grote vraagtekens oproepen.
Op blz 98.
>voorbeeld 2: sinustoon filteren.
Hier zal WaveGuide7 bedoelen een sinustoon verzwakken (of versterken) iets anders kun je met een sinustoon niet meer doen.
Op blz 100.
>... want in het spectrum van de kleur wit zijn alle keuren EVEN STERK vertegenwoordigt
Hier zal WaveGuide7 bedoelen 'in het spectrum van de kleur wit zijn alle keuren vertegenwoordigt', maar zeker niet even sterk !
Ik beweer geen wiskundige te zijn, ik benoem het document niet 'Muziek Exact'
en, ik zeg ook niet dat WaveGuide7 er niets van kent, zeker niet !
Ik duid enkel aan dat een mix van exacte en niet exacte gegevens moeilijk leest
wanneer de titel toch anders laat vermoeden, temeer de wiskundige benadering.
Hier op het forum is WaveGuide7 dan weer veel directer met 'Delay-lijn (= kamfilter)'
Maar wat moet een mens dan weer met beweringen zoals :
Het laagdoorlaatfilter dat in Karplus wordt gebruikt zal een "toon" van 0 Hz ("DC-component") altijd ongehinderd doorlaten tot in lengte van dagen, want bij 0 Hz is de filter-gain precies gelijk aan 1!
Bij ons op school zeggen ze dan : 'Zet die plaat af ! Maar ze staat af ? Zet af zeg ik !'
Ik hoop dat WaveGuide7 toch een beetje kan lachen ?
Ik zou je willen aanraden de informatie in de links eens serieus door te gaan nemen.
Oh, ja dat zou ik kunnen doen. Jij bent al zover zekers loveyourjunos ? Lees mijn reakties dan eens terug hé.
Bovendien, wat houd je tegen om je eigen vragen nog te stellen ?
Ten derde als je toch reactor hebt en nota bene een speciaal voor jou gemaakt patchje kan je toch zelf testen dat die nuldoorgang voor witte ruis helemaal niks uitmaakt? Ik krijg niet de indruk dat je van alle moeite die door mensen wordt gedaan om jou te helpen ook maar iets daadwerkelijk geprobeerd hebt. Anders had je de meeste van je eigen vragen al lang zelf beantwoord.
WITTE ruis, ROZE ruis het maakt allemaal niks uit hé ? Interessante studie hier.
Heb je ooit al eens geprobeerd om ruis te samplen ?
Heb je die sample dan ooit al eens gelooped ?
Hoe klinkt zo'n loop dan ?
En tot slot wat is nu zo'n tuned-delay-lijn ?
Wel dat klinkt haast hetzelfde, wanneer je in dat reaktor ensemble de filter vervangt door een vermenigvuldiging,
zoals JugJug me vraagt dit eens te doen. (zie onderaan : Karplus Filter vervanging.png)
Ik had het reeds gedaan maar om volgende reden nog niet gepost :
De ruis in reaktor wordt opgewekt door een blokgolf waarvan de pulsbreedte en frequentie constant gevarieerd wordt.
Zo'n variabele blokgolf kent maar 'twee signaal waarden : aan uit of 1 en 0'. M.a.w. bij zo'n type ruisopwekking
heeft de vraag die ikzelf stelde geen belang, zie quote hieronder.
Het lijkt me van (groot) belang dat het samplen van die ruis telkens begint en eindigt op een nuldoorgang.
Met 'echte of analoog opgewekte' ruis is dit nog steeds van belang !
In de echo-feedbackvergelijking is een input in gebruik.
Bij die snaarplukvergelijking waarschijnlijk niet => geen input-term x[n] !
Lees de laatste tekst van Waveguide7 en probeer in het reaktor ensemble de filter te vervangen door een vermenigvuldiging van het feedbacksignaal met een versterkingsfactor 0.2-0.95. Zo klinkt een signaal in een feedback delay. (let op de boxen!)
JugJug zoals ik hier net boven heb aangetoond en de figuur ook laat zien, dat is gebeurt.
Zelfs met een versterkingsfactor 0 tot 1, geen enkel probleem ondervonden.
Onbegrijpelijk.