606 Help!

penik ettek

>&#9786;&#9787;&#9786;&#9787;&#9786;&#9787;<
Ben ik eindelijk de gelukkige eigenaar van een TR 606... kom ik er achter dat mijn sync niets meer doet =( . Weet ienand waar ik moet beginnen met zoeken. Ik heb hem al open geschroeft maar weet niet waar ik moet beginnen met zoeken en "wat" ik "waar" moet meten. Ik wil hem namelijk zelf gaan maken aangezien ik daar ook wel een beetje voor heb gestudeert. Misschien heeft iemand dit probleem al eens eerder gehad en kan mij vertellen wat ik moet doen. Dus bij deze: HELP!

alvast tnx.

Aangezien je hem net hebt, heeft ie het het al wel bij jou thuis gedaan?
Zonee, heb de schakelaar niet perongeluk op sync out staan?

Ik zou beginnen ergens effe de schema's vandaan te halen. Die staan wel online.
En er zullen wel snel een paar techneuten replyen :)

euh...ja een aantal, maar die zijn nie zo duidelijk. is er een site waar ze wel ok op staan dat je weet? of misschien een suggestie waar ik moet beginnen.

Re: 606 Help!

Origineel geplaatst door penik ettek
Ben ik eindelijk de gelukkige eigenaar van een TR 606... kom ik er achter dat mijn sync niets meer doet =(

Gebruik je de 606 als master of slave? Wat heb je voor spullen aan de sync van je 606 hangen? Gebruik je wel een kabel die geschikt is voor sync?

ik heb hem pas maar dat schakelaartje had ik al wel gevonden...die staat wel goed.:) ik wil hem gewoon als slave gebruiken en ik had het al geprobeert met mijn tr 707 als master maar dat lukte ook niet. toen heb ik er een sync generator aan gehangen (msq 100 d8 ik, die hadden ze in de winkel) en daar reageerde hij ook nie op. verder doet hij het perfect.

Ik zou eerst eens een ander kabeltje proberen, misschien dat de kabel die je nu gebruikt alleen maar geschikt is voor MIDI en niet voor DIN Sync. En verder wil het ook nog wel eens gebeuren dat de soldeerpunten van de DIN Sync connector van de 606 los gaan zitten. In dat geval doe je een beetje nieuw tin erop en syncen maar. :)

Juist, zorg er eerst maar eens voor dat je 100% zeker een sync kabel eraan hebt hangen......

En dan ook nog hopen dat de din sync van je 707 nog werkt :)

Probeer eens:

606 als Master, dus schakelaar op sync out.
707 als slave. Op de 707 moet je dan shift inhouden en 1 keer op Sync mode knop drukken.
Er verschijnt dan 5 - d op het display. De d staat voor DIN sync.

Origineel geplaatst door crx303
Juist, zorg er eerst maar eens voor dat je 100% zeker een sync kabel eraan hebt hangen......
psies! ik heb ook wel eens vlak voor een optreden, zenuwachtig staan freaken en kloten dat ik dacht dat mijn (//correctie:geleende//)606 het
niet meer deed. Bleek dat ik een verkeerde kabel, een midi kabel... erin had zitten. Als er ROLAND op de kabel staat werkt
hij meestal wel. Voor zover ik weet gebruikt midi maar drie pinnetjes en sync 5 of andere pinnetjes. Op de rommelmarkt oude
Din-kabels kopen werkt ook!. Voor ongeveer 50 eurocent heb je een paar.....

Klopt, midi gebruikt de middelste 3 pinnetjes, DIN sync gebruikt ze alle vijf.

De meeste midi kabels met plastic gegoten aansluitingen zijn niet geschikt maar bij de betere met een metalen huis zijn meestal alle 5 pinnetjes doorverbonden. Je kan de plug openschroeven om ff te kijken of de kabel doormeten.

check na de kabel vooral ook effe de interne aansluitingen van de sync poort ! daar komt af & toe nogal wat kracht op te staan en dat wil nog wel eens problemen opleveren.

altijd makkelijk

altijd makkelijk

syncable.gif

Origineel geplaatst door Social Narcotic
psies! ik heb ook wel eens vlak voor een optreden, zenuwachtig staan freaken en kloten dat ik dacht dat mijn (//correctie:geleende//)606 het
niet meer deed. Bleek dat ik een verkeerde kabel, een midi kabel... erin had zitten. /B]

Toch een slim personage geweest die daar zomaar achter kwam :D

heeel relaxt...ik ga idd even kijken of de kabel wel klopt. k had er een blauwe DAP kabel aan hangen met van die ingegoten stekkers. niet echt bij naged8 dat het een sync kabel moest zijn.
ik breng nog verslag uit...voor nu alvast bedankt

PCB Sync Connector

PCB Sync Connector

Als je je 606 toch hebt open liggen.. kijk dan eens even naar de soldeerverbinding van de pinnetjes van die Sync-connector op de PCB van de 606. Net als bij een 303 willen deze verbindingen nogal eens losgaan.. waardoor je sync dus niet meer lekker zal werken.

Even een soldeerbout erbij houden.. oude vieze tin (bah) wegzuigen.. en netjes even nieuwe verbindingen braaien.. en hopsakee.. gaan met die zuidvrucht!

Mocht je dat zelf niet aandurven.. dan woont er vast wel een of andere nurd in de buurt die dat wel even voor je wil doen (zoë, boemtjak, ikzelf.. en met ons vast nog wel een bergje andere leden).

Origineel geplaatst door BasicSystem
Klopt, midi gebruikt de middelste 3 pinnetjes, DIN sync gebruikt ze alle vijf.

De meeste midi kabels met plastic gegoten aansluitingen zijn niet geschikt maar bij de betere met een metalen huis zijn meestal alle 5 pinnetjes doorverbonden. Je kan de plug openschroeven om ff te kijken of de kabel doormeten.
Als je in een muziekwinkel vraagt of alle vijf de pinnetjes aangesloten zijn, dan kijken ze je aan alsof je gek bent. Op de verpakkingen van de midi kabels staat ook nooit hoeveel pinnentjes er aangesloten zijn. Dat vind ik vreemd. Hoe zitten de pinnentjes bij 3 pins MIDI kabels eigenlijk? Alleen 2,4 en 5?

Voor een din sync kabel moet je ook naar een electronica/hobby zaak gaan. De muziekhandel heeft meestal alleen midi kabels en op de verpakkking daarvan staat volgens mij nooit of er meer dan 3 draadjes aangesloten zijn.
Al mijn midi kabels werken in iedergeval ook gewooon als Din-sync kabel.

Origineel geplaatst door sander
Voor een din sync kabel moet je ook naar een electronica/hobby zaak gaan. De muziekhandel heeft meestal alleen midi kabels en op de verpakkking daarvan staat volgens mij nooit of er meer dan 3 draadjes aangesloten zijn.
Al mijn midi kabels werken in iedergeval ook gewooon als Din-sync kabel.

Dan heb je zeker Roland kabels? Daar staat zelfs op dat het MIDI/Sync kabels zijn, altijd goed dus... (wel duurder als eigen knutselwerk natuurlijk ;) )

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Als je in een muziekwinkel vraagt of alle vijf de pinnetjes aangesloten zijn, dan kijken ze je aan alsof je gek bent. Op de verpakkingen van de midi kabels staat ook nooit hoeveel pinnentjes er aangesloten zijn. Dat vind ik vreemd. Hoe zitten de pinnentjes bij 3 pins MIDI kabels eigenlijk? Alleen 2,4 en 5?

klopt:

Shield 2--> 2
Current Source 4--> 4
Current Sink 5--> 5

maar inmiddels doet hij het. ik had idd een midi kabel te pakken :stupid. ik had nog niet eerder met sync gewerkt en ik had een x een paar kabels zelf gemaakt en heb toen wel alle polen van de connector verbonden. dus nu doet hij het!
iedereen bedankt voor de tips :halleluja

Back