toevoeging, ben er bijna uit:), geluidskaart?!?!

Unic

El Musica
Middagggg,

Het is me nu duidelijk dat via chipsets vooral problemen geven bij geluidskaarten. Maar....

Ik heb een soundblaster 64 bulk:) Die werkt prima in mijn P1 233. ik kan een 128 krijgen

Ik wil reason en fruityloops kunnen draaien. Dan......

1. Heb ik toch geen andere geluidskaart nodig?(geluiden komen immers uit de pc) Als er maar een uitgang op zit...
2. Dan, ivb geen andere geluidskaart, kan een via chipset ook?
3. Is een athlon 1200 snel genoeg om FL en Reason zonder te storen en kraken te draaien (nu giga cpu overload!!!)????

Dan ben ik al blij namelijk. Kan iemand hierop reageren? Ik bergijp dat er hier een aantal profs ronddwalen die natuurlijk vele betere systemen nodig hebben. Maar ik als hobbiest heb dat niet nodig.

Alvast bedrankt!!!!!

groenteeeeeee

1. geluidskaart is wel belangrijk, ik weet de specs van die oude soundblaster niet maar het klinkt alsof het heel oud is, desnoods koop je een nieuwere creative kaart, alles beter dan dit lijkt mij
2. VIA kan altijd, maar het kan voor probleempjes zorgen, echter dat is niets in verhouding met zo'n gare geluidskaart
3. ja, mits je een betere geluidskaart hebt :)

Als hobbiest heb je idd geen topsysteem nodig, maar om even terug te komen op de geluidskaart: ik zou ook voor dingen als Reason en Fruityloops wel wat beters kiezen dan een SB128. Als je een beetje in het low-budget segment wilt blijven, kijk dan op z'n minst naar bijvoorbeeld een SB Audigy of iets in die buurt, dan kun je tenminste nog een beetje met softsynths werken, en de extra's die bij dat soort kaarten zitten (leuke hardwarefeatures en software) maken het vaak wel waard, soms levert het leuke nieuwe inzichten op. Als je dan ook nog wat meer kwaliteit wilt (maar vergeet niet dat het verschil in kwaliteit tussen de SB64 en de SB Audigy al behoorlijk is op consumentenniveau (no offence meant ;))), dan zou je eventueel kunnen kijken naar kaarten van Audiotrak, Esi etc, maar dan praat je toch al snel over zo'n 175,- Euro en duurder.

ps. Dit soort vragen horen eigenlijk thuis in het forumonderdeel Hardware (Synths software > Hardware), maar je zat redelijk in de buurt ;)

Ok ik snap het. Ik heb een rare gare futtiele geluidskaart. Waarschijnlijk de enige in nederland die er nog mee wertkt. hahahaha 8D
Nieuwe geluidskaart en dan werkt de rest ook wel.:)

Is een SB-5.1 goed genoeg. Zodat er geluid uit komt:) Ik heb gewoon geen geld helaas.

tnxxxxxxxxxx

by the way: volgende keer zal ik proberen de juiste topic te vinden

Gaan we het hier over lowbudget geluidskaarten hebben?

Tsja, de audigy's zijn niet bepaald low budget of je moet de player OEM uitvoering scoren. Die zou je zelfs 2e hands nog wel kunnen vinden. Zo ben ik nl. ook aan de mijne gekomen.

Maar Philips (ons aller bekende nederlansche merk) maakt voor z'n prijs ook redelijk goed spul. Het komt altijd wel OK uit de testen.

Voor dat geld heb je ook een leuke Terratec EWX 24/96 ofzo. Als je dan toch met muziek bezig bent, waarom dan niet gelijk een kaart die er op toegesneden is.

Ik ben zelf ook FL gebruiker, en heb (omdat ik mn songs helemaal volkets met eindeloze fx en plugins) ook een nieuwe geluidskaart aangeschaft.
Ik had eerst een Hecules Fortissimo2 (leuk standaard kaartje) maar merkte dat mn systeem met name met muzieksoftware (FL - Reason) gewoon ontzettende moeite had. Tijdelijk probleem was om de latency buffer in Reason en FL helemaal naar rechts te gooien, met als gevolg dat bv het inspelen van noten en realtime aanpassen van fx ernstige vertraging opliepen, zodanig dat het eigenlijk niet te doen was.

Dus de knoop doorgehakt en een Terratec DMX 6fire 24/96 aangeschaft. EUR 220,00.
(Je hebt trouwens ook een lite versie die wat toeters en bellen mist maar is nog steeds goed)
- ijzersterke geluidskwaliteit
- een setje functionele aansluitingen in je front van de PC (midi, analoog in-uit, digitaal in-uit etc)
- ondersteuning van ASIO2, Directx, Aureal, EAX1-2, Sensaura, DTS, Dolby Surround blablabla
- latency in FL van tussen de 7 en 15 ms

Ik merk gewoon dat mn systeem meer adem krijgt en los van de superieure geluidskwaliteit werkt het allemaal veel soepeler. Die 1200 Atlhon heb ik ook, en is ruim voldoende om FL of Reason goed op te draaien.

Origineel geplaatst door arnomusicman
Als je met REASON wilt gaan werken MOET je een geluidskaart hebben met ASIO drivers!:geslaagd:

Dit is niet direct nodig, MME of DirectX sounddrivers werken ook gewoon, in sommige (lees hele rare sommige) gevallen lopen die zelfs beter als de Asio drivers, maar dat komt gewoon door de luiheid van de programmeurs van de Asio drivers van de respectievelijke geluidskaart.

Origineel geplaatst door produx216
Dit is niet direct nodig, MME of DirectX sounddrivers werken ook gewoon, in sommige (lees hele rare sommige) gevallen lopen die zelfs beter als de Asio drivers, maar dat komt gewoon door de luiheid van de programmeurs van de Asio drivers van de respectievelijke geluidskaart.

En op wat voor latency kom je dan uit?
Met een redelijke geluidskaart met asio kun je tussen de 12 en de 5ms komen. Lukt dat met MME of DirectX?
Mijn ervaring met DirecX is dat je synchronisatie zwaar de mist in gaat. Iemand betere ervaringen?

Back