Ik ben hier omdat clubcharts.nl niet meer bestaat

VortexV

Nieuwkomer
Hoi,

Ik ben 34, woon in Groningen en ik produceerde vroegah nog wel muziek met FruityLoops en zat veel op clubcharts. Nu heb ik besloten weer die hobby eens op te pakken. Eerst heb ik vooral advies wat betreft gear nodig.

Ik zat te denken aan de Novation SL61 MkIII als Midi-keyboard en controller, en dat dan te combineren met Ableton.
1. Ik kan redelijk goed piano spelen en 61 toetsen lijkt me wel wat weinig, zijn er mensen hier die 61 toetsen hebben en het idd te klein vinden?
2. En zo'n midi keyboard, kun je daar ook standalone mee spelen of zitten er in principe geen geluiden in?
3. Ik heb een Windows computer en MacBook. Ik neem aan dat het dan handig is om een externe geluidskaart te nemen. Welke is hier geschikt voor? Of vinden jullie dat ik sowieso voor 1 van de twee moet kiezen?
4. Ik heb een bluetooth koptelefoon (Sony WH-1000X), dit leek me onhandig of is dat wel werkbaar? En zo niet dan de Beyerdynamic DT-770 Pro nemen?
5. Is er nog iets wat jullie aanraden om te kopen?

2. En zo'n midi keyboard, kun je daar ook standalone mee spelen of zitten er in principe geen geluiden in?
3. Ik heb een Windows computer en MacBook. Ik neem aan dat het dan handig is om een externe geluidskaart te nemen. Welke is hier geschikt voor? Of vinden jullie dat ik sowieso voor 1 van de twee moet kiezen?
4. Ik heb een bluetooth koptelefoon (Sony WH-1000X), dit leek me onhandig of is dat wel werkbaar? En zo niet dan de Beyerdynamic DT-770 Pro nemen?
Welkom!

Paar snelle antwoorden:

2. in principe zitten in een MIDI controller geen geluiden. Je zult daar dus nog iets anders voor moeten gebruiken (je computer of een geluidsmodule)
3. Ik ben zelf aan het kijken om mijn Focusrite 2i4 te vervangen voor een MOTU M4 of een SSL 2+, veel bang for buck