Ik ben hier omdat clubcharts.nl niet meer bestaat

VortexV

Nieuwkomer
Hoi,

Ik ben 34, woon in Groningen en ik produceerde vroegah nog wel muziek met FruityLoops en zat veel op clubcharts. Nu heb ik besloten weer die hobby eens op te pakken. Eerst heb ik vooral advies wat betreft gear nodig.

Ik zat te denken aan de Novation SL61 MkIII als Midi-keyboard en controller, en dat dan te combineren met Ableton.
1. Ik kan redelijk goed piano spelen en 61 toetsen lijkt me wel wat weinig, zijn er mensen hier die 61 toetsen hebben en het idd te klein vinden?
2. En zo'n midi keyboard, kun je daar ook standalone mee spelen of zitten er in principe geen geluiden in?
3. Ik heb een Windows computer en MacBook. Ik neem aan dat het dan handig is om een externe geluidskaart te nemen. Welke is hier geschikt voor? Of vinden jullie dat ik sowieso voor 1 van de twee moet kiezen?
4. Ik heb een bluetooth koptelefoon (Sony WH-1000X), dit leek me onhandig of is dat wel werkbaar? En zo niet dan de Beyerdynamic DT-770 Pro nemen?
5. Is er nog iets wat jullie aanraden om te kopen?

2. En zo'n midi keyboard, kun je daar ook standalone mee spelen of zitten er in principe geen geluiden in?
3. Ik heb een Windows computer en MacBook. Ik neem aan dat het dan handig is om een externe geluidskaart te nemen. Welke is hier geschikt voor? Of vinden jullie dat ik sowieso voor 1 van de twee moet kiezen?
4. Ik heb een bluetooth koptelefoon (Sony WH-1000X), dit leek me onhandig of is dat wel werkbaar? En zo niet dan de Beyerdynamic DT-770 Pro nemen?
Welkom!

Paar snelle antwoorden:

2. in principe zitten in een MIDI controller geen geluiden. Je zult daar dus nog iets anders voor moeten gebruiken (je computer of een geluidsmodule)
3. Ik ben zelf aan het kijken om mijn Focusrite 2i4 te vervangen voor een MOTU M4 of een SSL 2+, veel bang for buck
4. Bluetooth geeft meestal vertraghing wat vervelend is bij het spelen (je hoort het geluid dan iets later dan dat je de toets indrukt). Ik zou zelf niet de gesloten DT-770 nemen, maar de DT-990 Pro. Een gesloten ontwerp is vaak wat vermoeiender voor je oren als je 'm wat langer op hebt. Ik heb zelf ook de DT-990, erg fijne koptelefoon.

1. Ik heb een 76 toetsen klavier en dat is erg luxe (en ik ben niet eens een goede toetsenist). Het neemt wel veel ruimte in. Ik zou het met 5 octaven en de incidentele transpose up/down ook wel redden.
3 / 5. RME heeft de reputatie dat ze drivers maken van het hoogste niveau. Het is geen goedkoop spul, maar goede kans dat het nog lange tijd goed blijft werken op zowel Windows als op zo'n fruitmand.
4. Wat SmartBits zegt: bluetooth geeft latency, en een half-open of open koptelefoon kun je langer mee luisteren zonder vermoeid te raken. Ik heb een oude Sennheiser HD-580. Als je van plan bent om room corection EQ software toe te passen kijk dan even of die jouw koptelefoon (ook) ondersteunt, dt kan meerwaarde bieden. Ik heb SonarWorks en die heeft geen profiel voor de HD-580, wat ik toch wel jammer vind.

Heey wat een warm onthaal!

Welkom!

Paar snelle antwoorden:

2. in principe zitten in een MIDI controller geen geluiden. Je zult daar dus nog iets anders voor moeten gebruiken (je computer of een geluidsmodule)
3. Ik ben zelf aan het kijken om mijn Focusrite 2i4 te vervangen voor een MOTU M4 of een SSL 2+, veel bang for buck
4. Bluetooth geeft meestal vertraghing wat vervelend is bij het spelen (je hoort het geluid dan iets later dan dat je de toets indrukt). Ik zou zelf niet de gesloten DT-770 nemen, maar de DT-990 Pro. Een gesloten ontwerp is vaak wat vermoeiender voor je oren als je 'm wat langer op hebt. Ik heb zelf ook de DT-990, erg fijne koptelefoon.

2. Het lijkt me eigenlijk wel fijn om ook zo snel even wat te kunnen spelen. Dit zou dus kunnen met nog een geluidsmodule erbij? 6. heb je daar nog tips voor? :P
3. Ik zat zelf ook naar de Focusrite - Scarlet solo te kijken, wat is daar dan het nadeel van? Is ie langzamer? De geluidskaart moet ook het verwerken van alle geluidsinformatie doen zeker?
4. Oh ja een open koptelefoon natuurlijk, goeie tip! Mijn Sony kan ik idd maar max 2 uur op. Oke de DT-990 Pro it is.

Heey wat een warm onthaal!
Zo werkt dat hier! :koffie:

2. Het lijkt me eigenlijk wel fijn om ook zo snel even wat te kunnen spelen. Dit zou dus kunnen met nog een geluidsmodule erbij? 6. heb je daar nog tips voor? :P
Dat is wat lastiger te beantwoorden omdat dat ook wel van je muziekstijl en je budget afhangt. Je kunt uiteraard ook voor een apparaat gaan wat zowel controller als geluidsbron is.

3. Ik zat zelf ook naar de Focusrite - Scarlet solo te kijken, wat is daar dan het nadeel van? Is ie langzamer? De geluidskaart moet ook het verwerken van alle geluidsinformatie doen zeker?
Wanneer je een beetje op de toekomst voorbereid wil zijn en bv met (meer) hardware aan de slag wil dan denk ik dat deze wat te mager is. Ik vind het zelf altijd wel fijn als de interface ook (DIN) MIDI connectors heeft zodat je niet een aparte MIDI interface moet hebben. Deze Focusrite is zo te zien meer gericht op singer/songwriters. Als je bijvoorbeeld een externe synth aan wil sluiten dan moet je twee verschillende type kabels hebben omdat de interface een XLR en een Jack input heeft. Da's onhandig. Ik zou iig een interface nemen die minimaal 2 gewone Jack inputs heeft en liefst ook nog XLR (want -> toekomst). De Focusrite 2i2 of liever nog de 4i4 zou dan een betere keus zijn. Maar met de 4i4 kom je dan al een beetje in de prijsrange van een MOTU M4 en dan zou dat mijn keus zijn...

Ha, Clubcharts, dat herinner ik me nog wel :)

1. 61 toetsen vind ik genoeg, maar als je op een gewogen toetsenbord speelt is dat gewoon een heel ander gevoel. Zelf vind ik het niet overal geschikt voor - voor piano/Rhodes/etc. is het prachtig, maar voor korte synthlijntjes heb ik liever ongewogen.

2. Als je kijkt naar een synthesizer bestaat die uit 2 delen - de "engine" (oftewel hetgene dat het geluid maakt) en het toetsenbord/knopjes/etc.

Een synthesizer zoals een Novation Summit heeft ze allebei in dezelfde verpakking.
Een synthesizer zoals een Novation Peak heeft alleen de "engine" in een doosje zitten, maar geen toetsen. Deze worden vaak module, desktop module (of als ze in 19" passen) rack module genoemd.
Een SL61 mkIII heeft alleen de toetsen/knopjes er in zitten maar maakt verder geen geluid. Dit wordt dan vaak een MIDI controller of controllerkeyboard genoemd.

Een Summit kan echter wel fungeren als een controller. Zelfs een Peak kan dat - want die knoppen sturen geen toetsaanslagen door, maar wel andere MIDI-berichten.

3. Je kiest een audio interface (geluidskaart voor muziekproductie) afhankelijk van hoeveel je er op aan wil sluiten en wat je budget is. Een 2i2 is prima als je alles op de computer wil doen. Je kunt de interface wel alleen maar op 1 computer tegelijk aansluiten.
4. Werkt prima om mee te beginnen, maar zet je noise-cancelling en EQ uit.
5. Bij interfaces/controllers krijg je vaak gratis software, maar da's dan de light-versie. Test deze eerst uit - er bestaat niet zoiets als "de beste DAW". Als je Ableton Live bijv. leuk vind kun je dan upgraden naar de grote versie met een beetje korting. Logic op de Mac heeft ook heel veel bang for the buck. FL Studio - ook prima, wat jij wil :)

Qua toetsen for synthesizers is het wel genoeg, je kunt namelijk al zowel MIDI als je oscillatoren transponeren. Er zijn weinig synthesizer instrumenten waarmee je binnen een track soms echt alle octaven pakt. Vaak wil je toch voor het hoge gepingel synthesizer (of in ieder geval patch) A gebruiken en voor de bas weer B.

MacBook is wel beter normaal als je hem toch al hebt, Core Audio en Core MIDI zijn gewoon wat makkelijker. Plus werkt makkelijker samen met een iPad, de enige tablet die aan te raden is voor audio gebruik. Er zijn heel veel geluidskaarten te vinden. Soms kun je met een hele simpele stereo in en uit al alles wat je wil.

Wanneer je een beetje op de toekomst voorbereid wil zijn en bv met (meer) hardware aan de slag wil dan denk ik dat deze wat te mager is. Ik vind het zelf altijd wel fijn als de interface ook (DIN) MIDI connectors heeft zodat je niet een aparte MIDI interface moet hebben. Deze Focusrite is zo te zien meer gericht op singer/songwriters. Als je bijvoorbeeld een externe synth aan wil sluiten dan moet je twee verschillende type kabels hebben omdat de interface een XLR en een Jack input heeft. Da's onhandig. Ik zou iig een interface nemen die minimaal 2 gewone Jack inputs heeft en liefst ook nog XLR (want -> toekomst). De Focusrite 2i2 of liever nog de 4i4 zou dan een betere keus zijn. Maar met de 4i4 kom je dan al een beetje in de prijsrange van een MOTU M4 en dan zou dat mijn keus zijn...
Je zegt "wat mager" maar wat bedoel je dan precies?

Je zegt "wat mager" maar wat bedoel je dan precies?
Voornamelijk connectiviteit. Meer inputs en outputs is fijn om te hebben. Mocht je in de toekomst meer dingen aan willen sluiten dan loop je niet direct tegen beperkingen aan. Als je bv een 2i2 zou kopen dan heb je alsnog een MIDI interface nodig als je een toetsenbord/synth zonder USB aansluiting er aan wil hangen. Qua performance ga je het verschil denk ik niet zozeer merken, daar presteren alle genoemde apparaten prima volgens mij.

1. 61 toetsen vind ik genoeg, maar als je op een gewogen toetsenbord speelt is dat gewoon een heel ander gevoel. Zelf vind ik het niet overal geschikt voor - voor piano/Rhodes/etc. is het prachtig, maar voor korte synthlijntjes heb ik liever ongewogen.

2. Als je kijkt naar een synthesizer bestaat die uit 2 delen - de "engine" (oftewel hetgene dat het geluid maakt) en het toetsenbord/knopjes/etc.

Een synthesizer zoals een Novation Summit heeft ze allebei in dezelfde verpakking.
Een synthesizer zoals een Novation Peak heeft alleen de "engine" in een doosje zitten, maar geen toetsen. Deze worden vaak module, desktop module (of als ze in 19" passen) rack module genoemd.
Een SL61 mkIII heeft alleen de toetsen/knopjes er in zitten maar maakt verder geen geluid. Dit wordt dan vaak een MIDI controller of controllerkeyboard genoemd.

Een Summit kan echter wel fungeren als een controller. Zelfs een Peak kan dat - want die knoppen sturen geen toetsaanslagen door, maar wel andere MIDI-berichten.

Oke, ik zie dat de "twee-in-een" keyboards wel een stuk duurder zijn. Ik denk dat ik dan voor de Nord Stage Ex Compact ga.
En dan nog een losse controller erbij.
Nord-Stage-EX73-modeller.jpg

Kan ik daar zo'n 250 Ohm koptelefoon (e.g. DT-990 Pro) op aansluiten?

Back