extra soundcard + desk voor analoge stem mixing

scarum

Ouwe rot
Ik merk dat ik veel intuïtiver een mix maak op het mengpaneel dan in the box. Nu heb ik helaas geen outputs of inputs meer over op mijn MOTU Ultralite en eigenlijk ook geen ruimte meer op mijn mengpanelen...

Nu vroeg ik me af of het misschien een oplossing zou zijn om een extra soundcard te kopen en een mengpaneel er naast te zetten, om daar de mix mee te doen? Bijvoorbeeld nog een Ultralite met 8 in, 8 uit en een kleine tafel erbij?

Ik draai Cubase SX3 op een Intel Core 2 Duo E6550 @ 2.33 GHz
met 2 GB RAM. Ik weet niet hoe Cubase omgaat met multiple sound cards en of het extra CPU kost?

Is het mogelijk om een routering te maken in Cubase dat ik de synths en drums binnenhaal via MOTU 1, naar ext. FX stuur en terugkrijg via MOTU 1 (huidige situatie) én dan alsnog een stem kan uitsturen via MOTU 2 en weer terughaal via MOTU 2 in Cubase?

Daarnaast vroeg ik me af hoe het zit met firewire, als ik voor de Ultralite zou gaan... Ik heb een firewire kaart in de PC zitten met 2 aansluitingen. Nu heb ik gemerkt dat als ik bijv. mijn videocamera op de 2e aansluiting zet, terwijl ik de MOTU aan heb, dat ik storing krijg en dat soms de driver van de MOTU op zijn bek gaat. Zou dat met een 2e MOTU ook zo zijn?

Andere creatieve (liefst minimaal budget) oplossingen zijn ook zeer welkom! :)

Laatst gewijzigd:
misschien een firewire mixer? zo hoef je niet direct een nieuwe geluidskaart te kopen. Maarja, wel een nieuwe mixer.

Ik denk dat je truuk mbt routeren wel gaat lukken, maar is het niet verstandiger om je fx via de mixer te gaan doen. Misschien hoef je dan niet eens een nieuwe geluidskaart te kopen?

misschien een firewire mixer? zo hoef je niet direct een nieuwe geluidskaart te kopen. Maarja, wel een nieuwe mixer.
Hoe ik het begrijp, maar ik kan het mis hebben, is dat je met een firewire mixer nog niet alle tracks los naar je mixer krijgt, daarvoor zou je dan alsnog aparte outputs vanuit je DAW (via een soundcard dan toch?) naar de firewire mixer moeten trekken, daar mixen en terug je DAW in (via Firewire?).

Ik zie het voordeel dan niet, behalve dat je eindmix in het digitale domein blijft wanneer je em de DAW instuurt (dus geen AD/DA conversie).

Ik denk dat je truuk mbt routeren wel gaat lukken, maar is het niet verstandiger om je fx via de mixer te gaan doen. Misschien hoef je dan niet eens een nieuwe geluidskaart te kopen?
Dat zou kunnen, maar dan heb ik niet de vrijheid die ik nu heb door de integratie in Cubase. Ik heb 2 desks (1 grote / 1 kleine) met zowat alle kanalen vol en het schiet veel meer op om de FX een in- en out te geven op de audio interface, dan te gaan zitten kutten met sends, returns en patchbays.

Wat ik graag zou willen is werken zoals ik nu werk, midi uit Cubase naar mijn synths, via mengpanelen in Cubase binnenhalen, daar FX doen, sounddesign en dan een paar groepen (3 of 4 stereogroepen, dus zeg 8 kanalen, het liefst nog meer kanalen zodat ik echt de hele mix OTB kan doen) uitsturen naar een mengpaneel om daar de summing mix te doen en terug Cubase in voor opname.

De enige manier waarop dat kan werken is dan toch met een extra soundcard en een extra mengpaneel. Of begrijp ik niet hoe een firewire mixer werkt?

Alle suggesties en ideeën welkom! :)

Dat zou kunnen, maar dan heb ik niet de vrijheid die ik nu heb door de integratie in Cubase. Ik heb 2 desks (1 grote / 1 kleine) met zowat alle kanalen vol en het schiet veel meer op om de FX een in- en out te geven op de audio interface, dan te gaan zitten kutten met sends, returns en patchbays.
Dus voor FX stuur je je signaal 1x naar je mixer + nog een keer je MOTU uit via een andere output, waar dan een FX-apparaat aan zit, en die krijg je weer terug op de input van je Motu?

Heb je dan niet vreselijk last van latency? Of monitor je de fx niet die terugkomt..

Dus voor FX stuur je je signaal 1x naar je mixer + nog een keer je MOTU uit via een andere output, waar dan een FX-apparaat aan zit, en die krijg je weer terug op de input van je Motu?

Heb je dan niet vreselijk last van latency? Of monitor je de fx niet die terugkomt..

Klopt!
synth -> mixer -> motu IN -> cubase -> motu UIT -> FX -> motu IN

Wat ik meestal doe is dat ik pas als ik een track gebounced heb, er dan de ext. FX overheen zet (en dan evt. nog een keer bouncen als ik besluit die ext. FX nog een keer te gebruiken). Dan heb ik absoluut geen last van latency. Maar ik gebruik ook wel veel FX ITB.

Back