Hand in eigen boezem: ik heb jarenlang 'audiowarez' gebruikt, maar ben daar uiteindelijk mee gestopt. Wat is er dan veranderd?
De prijs.
Niet zo heel lang geleden kostte een behoorlijke sequencer/DAW vele honderden euro's en bestonden er geen (freeware) VST's. Buitenkansjes als groupbuy bestonden niet of nauwelijks. De hardware die eronder moest was ook vele malen duurder dan anno 2010.
Ik gebruik inmiddels enkel legaal verkregen software voor het maken van muziek: Reaper (65 eu), FL Studio (75 eu), verschillende met kortingen tot 90% gekochte plugins (de duurste was 75 eu), de home-versies van Sound Forge en Vegas (nog geen 35 euro elk), geweldige freeware plugins als Pulsation en Gran Comp, Plogue Bidule (55 eu) etc. etc.
Het is theoretisch onmogelijk software zo te beveiligen dat er geen manier is deze beveiliging te omzeilen. Het spelen op mensen hun gevoel van 'goed' en 'slecht' werkt niet. Het is evident dat mensen het voor hun 'hobby' gebruiken van audiowarez gewoon niet als 'slecht' zien. Een site zoals gepost door de TS laat de mensen wiens mening naar het inzien van zo'n site veranderd moeten worden gewoon koud.
Software-bouwers zullen moeten accepteren dat hobbyisten nooit en masse veel geld voor hun software zullen gaan betalen. Neem daarom een voorbeeld aan e.g. Reaper, met hun $60 licence voor niet-commercieel gebruik. Neem een voorbeeld aan Sony, etc. Klagen over de
facts of life verandert niets: bied hobbyisten een volledig functionele demo en een betaalbare (< 75 euro) licentie, en ik geloof dat je hierdoor als software bouwer van je werk kunt leven. Tenslotte heb je geen ander distributiekanaal nodig dan het internet, en geen andere reclame dan evident geweldige software.
Als laatste: het me beperken tot het gebruik van aangeschafte / gratis software heeft mijn productiviteit enkel verhoogd. Een probleem van de grote beschikbaarheid van audiowarez is dat je door de bomen het bos niet meer ziet en als je niet verder komt met een track 'gewoon nog even' 50 torrents binnentrekt, 'ter inspiratie'. Gelukkig (helaas?) kun je creatief denken niet downloaden.
Het is een goede tijd voor software!