Geluid in Jeugdhuis

Toon

Ursa Major
Bij ons in het Jeugdhuis hebben ze onlangs een nieuwe muziekinstallatie aangekocht, nl. 4 Elctro-voice tops en 2subs, 2 grafische equalisers en 2 versterkers. Omdat ze al 3 luidsprekers opgeblazen hebben, (Bij Musicstore hadden ze beweerd dat die boxen niet op te blazen waren :confused: , maar als je een versterker van 700 watt volledig openzet op boxen van 400W , tja dan heb je miserie) moet ik het daar nu maar gaan oplossen >:| . Maar euh hoe kan ik die equalisers het beste afregelen? Moet ik bv. bij de topkassen het laag wat weghalen, en bij de subs het hoog eraf halen? Ook heeft men me aangeraden om er een crossover tussen te zetten, is dit nodig? En wat met Limiters, is dat eigenlijk ook nodig?

Het ligt er een beetje aan welk type de tops zijn. Als die niet fullrange zijn moet er op zeker een crossover tussen.
En limiters is altijd een goede zaak als je niet de hele tijd politieman wil spelen tegen de DJ/Band/etc.

Het lijkt mij ook het beste om er een crossover voor te gebruiken, die regelt dat het laag naar de subs gaat en het mid/hoog naar de topkastjes. En inderdaad is een limiter geen overbodige luxe om je speakers heel te houden. Gewoon een keer de boel goed instellen en dan zorgen dat er niet meer mee geklooit kan worden.

Er zit vast wel een handleiding bij de speakers waarin staat wat de aanbevolen crossover freqeunties zijn voor die speakers. En bij musicstore kunnen ze je ook wel informeren over welke crossover je het beste kunt gebruiken.

Back