Subwoofer

Whopper

Nieuwkomer
Hallo,

Misschien dat ik deze vraag op het verkeerde forum stel, maar ik zou niet weten waar ik het anders moest doen.

Ik heb een JVC CA-MXJ55R, met 2 bijbehorende speakers. Ik gebruik deze voornamelijk voor mijn PC. Klinkt wel goed, in ieder geval een stuk beter dan standaard pc boxjes.

Nou ben ik van plan om er een subwoofer bij te kopen, niet een hele dure maar gewoon een goedkope. Heeft dat uberhaupt wel zin?

Hier staat een manuel van JVC.

Een subwoofer aansluiten
Door een subwoofer aan te sluiten, kunt u het geluid van de bassen verbeteren. Sluit de invoerjack van een subwoofer aan op de SUB WOOFER OUT-jack door middel van een monauraal snoer (niet meegeleverd).

Versterker
Uitvoerstroom
75 Watts per kanaal, min. RMS, beide kanalen aangedreven in 6
Ohm bij 1 kHz met maximaal 0,9% totale harmonische vervorming.
Audio invoergevoeligheid/impedantie (bij 1 kHz)
AUX: 400 mV/50 kOhm
Niveau audio-output:
AUX: 270 mV
Digitale uitvoer: CD OPTICAL DIGITAL OUTPUT
Signaalgolflengte: 660 nm
Uitvoerniveau: –21 tot –15 dBm
Luidsprekers/impedantie: 6 – 16 Ohm

Hoeveel watt is dan verstandig om te nemen, ik zat te denken (mits ze nog leverbaar zijn) aan deze of deze, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten. Mijn budget is 100-150 euro.

De 2 boxen staan gewoon naast mijn scherm, de subwoofer wil ik voor (rechtsvoor oid) van mijn voeten, onder mijn bureau leggen.

Ben benieuwt hoe jullie hierover denken.

Ik zou binnen je budget een subwoofer van JVC zoeken, past netjes bij de set he. Mijn ervaring met nieuwere JVC is ook dat ze soms nogal "specifiek" zijn, maw je moet soms wat goochelen als je andere merken ermee combineert dus gewoon JVC nemen is veilig en oogt mooi (mijn ervaring was met JVC biampspeakers, dat is natuurlijk sowieso al een eigenaardigheidje). De subwoofer niet te luid instellen. Muziek hoeft niet als een cinema te klinken. In het optimale geval hoor je niet of een klank uit je speakers of subwoofer komt, ik bedoel is er geen "gat" tussen beide, en ook geen trapje in volume. Dan vult de subwoofer de speakers perfect aan.

Klein nadeeltje als je speakers geen lage tonen halen en je het met een subwoofer doet: in zeer lage tonen kan je niet meer controleren of je stereomix goed is. Nu zeggen velen dat je bij lage tonen geen richting hoort, maar ik ga daar niet mee akkoord. Minder goed dan met hoge tonen, maar je hoort nog steeds richting.

Nuja, binnen jouw budget kan een subwoofer een heel elegante oplossing zijn hoor; fullrange speakers kosten al gauw heel wat meer.

Staar je niet blind op watts. Ik begrijp dat je voor je set een actieve subwoofer (= met ingebouwde versterker) nodig hebt? Nuja, daar helpt de verkoper je wel mee, die kan je dat zo zeggen. Ga niet voor zoveel mogelijk watts, ga voor de beste kwaliteit. Beter 20W RMS die grip op de woofer hebben, dan 150 flobberwatts. 10W continu klinkt trouwens al errug luid.

Okey, bedankt voor het antwoord in ieder geval. Op de website van JVC zie ik helemaal geen losse subwoofers staan, op kieskeurig kan ik 3 subwoofers vinden, allemaal wat oudere modellen dus ik denk dat die niet (of zeer beperkt) leverbaar zijn.

Ik denk dat ik gewoon een keertje bij een mediamarkt ga kijken, daar hebben ze wel aardig veel staan meestal.

Is het heel erg als het geen JVC subwoofer wordt?

Mijn stereo + speakers lijken een beetje op die op dit plaatje. http://www.jvc.ca/en/consumer/archived-product-detail.asp?model=MX-J800 alleen heb ik dan alleen de 2 grote speakers zeg maar. Zou het dan echt wat toevoegen of is het te verwaarlozen?

Een ander merk is op zich geen probleem, kan zelfs nog een voordeel zijn als hij toevallig beter matcht dan een JVC. Regelbaar subwoofervolume heb je sowieso, dus volume juist stellen zal wel lukken. Het voordeel van subwoofers is dat ze een beetje regelbaarheid hebben, waardoor je dus makkelijker verschillende merken bij elkaar matcht. Daar had ik in de vorige post even geen rekening mee gehouden (veel gewone speakers zijn niet regelbaar, dus daar is de kwestie belangrijker). Dus ander merk zou ook moeten lukken.

Dan moet je voor jezelf nog inschatten of je speakers nog behoorlijk laag gaan of toch al vroeg stoppen. Ik verwacht dat ze niet echt laag gaan, dus dan kan je zoeken naar een subwoofer die tot redelijk hoge (relatief dan, voor een subwoofer) frequenties gaat om beter aan te sluiten op de speakers. Je hebt ook subwoofers waarbij je de bovenfrequentie (crossover, filter, hoe ze het ook noemen) kan regelen, wat zeer handig is voor het goed matchen met je speakers. Op de versterker is dit soms ook te regelen, dat werkt natuurlijk ook. :)

Dus een ander merk is dan geen probleem, probeer er dus wel achter te komen of je een passieve of actieve subwoofer nodig hebt. Mijn gok is actief, want ik zie geen specificatie voor subwooferversterking in de subwoofer en men sluit aan met een monojack ipv speakerkabel.

Of je nu geen crossoverregeling hebt, enkel op versterker, op subwoofer of beide, het blijft interessant om een subwoofer te kopen die tot hoog genoege frequenties gaat, want het heeft weinig nut om je versterker in te stellen op bv 150Hz als je subwoofer maar tot 80 gaat :). En als er geen regeling is, is in mijn mening overlap tussen subwoofer en speakers beter dan een gat tussen beide.

Maar goed, vraag dus zeker actief/passief na, want ik weet dat niet zeker bij deze versterker! Op het plaatje dat je toonde is de sub out versterkt, dus dan heb je een passieve subwoofer nodig. Dit kan bij jouw amp ook het geval zijn, maar ik zie geen sub power output gespecifieerd bij de jouwe, daarom twijfel ik. Als ik zou moeten gokken, zeg ik dat je een actieve subwoofer nodig hebt.

Laatst gewijzigd:
Neen, een actieve is niet altijd goed. Een passieve ook niet.

Als je subwoofer uitgang (SUB OUT) een signaal op lijnniveau verstuurt, heb je een actieve subwoofer nodig.

Als je subwooferuitgang een signaal op speakerniveau verstuurt, heb je een passieve subwoofer nodig.

Doe je het andersom, klinkt het in het ene geval zeer stil en in het andere geval ofwel veel te luid ofwel ben je erg inefficiënt bezig, ofwel blaas je gewoon de versterker van je actieve sub op...

Hoe je erachter kan komen? Dat zou in de specs van de versterker moeten staan. Nu hebben we de specs van de versterker, en fantastisch duidelijk zijn die niet...

Maar het feit dat ze een monojack gebruiken voor aansluiting en er nergens iets staat over hoeveel watt de versterker op sub OUT kan leveren, veronderstel ik dat deze op lijnniveau is en je dus een actieve subwoofer nodig hebt. Ik steek mijn hand er niet voor in het vuur, maar ben redelijk zeker.

Back