Zelfoscilatie Yamaha CS10

Kneelz

Reuzebonk
Op Synth-wiki las ik onder de yamaha CS10 het volgende:

Wanneer het uitgangssignaal wordt teruggestuurd via de External In verkrijgt men zelfoscillatie. De hoeveelheid is te regelen met de Ext/Noise-knop in EXT-mode. Deze truc is overigens op meerdere synthesizers uit te voeren (o.a. deMoog Minimoog).

Leek me leuk om eens te proberen maar hoe doe ik dit dan...?
Het uitgangssignaal (output?) terugsturen naar de External-IN lijkt me een beetje vreemd want hoe krijg ik er dan nog geluid uit als ik mijn output al gebruik?:?

Wie?

azo, dacht al zoiets maar toch maar even vragen voordat ik iets sloop ehh....

Thanks voor de snelle reply!!

EDIT:

Iemand wellicht nog andere tips voor me?

Ik vraag me namelijk nog af;

-hoe ik een (bv.) electrische gitaar door het filter van de CS10 kan gooien.
-hoe ik er voor kan zorgen dat de LFO automatisch opnieuw begint wanneer ik de CS10 trigger met mijn drumcomputer?

Laatst gewijzigd:

EDIT:

-hoe ik er voor kan zorgen dat de LFO automatisch opnieuw begint wanneer ik de CS10 trigger met mijn drumcomputer?
Een gitaar stuurt zoals-je-zelf-ook-wel-weet-ja-toch-niet-dan :P geen "line-signaal" uit. Zorg ervoor dat de gitaar voorversterkt is op line-signaal en stuur niet te hard in ; als je te hard instuurd dan hoor je dat wel overigens, gaat kraken/oversturen e.d. en that's it, dan ben je er al.

Voorzover ik weet kan je de LFO niet resetten op de CS10 zelf.

Enige manier die ik kan bedenken is dat je de CS10 gaat uitbreiden/aansturen met Kenton spul, zoek maar eens op mod's voor de CS10. Zodra de kenton (die via midi aangestuurd wordt) de CS10 gaat aansturen opent dat wel mogelijkheden.

haha, ik zal eens kijken of er mods zijn op geugûl. Vindt ik namelijk wel kewl als de LFO reset bij een nieuwe trigger.

Tnx!

edit: Ik kan alleen een Socket upgrade (kenton) voor het filter vinden. 1 skt? staat erbij...

Laatst gewijzigd:
njaa ik heb verder geen midi-app. (op PC na dan) dus dat wordt hem dan ook niet echt lijkt me. Moet ik maar gewoon een beetje mikken met die LFO rate en samplen denk ik.

EDIT:

de lfo valt niet te triggeren bv een envelope folowwer kan wel een soort gelijk fx maken wat denkik bedoel
dus datje aanslaat en de wave begint te zwelen zoiets

wah wah fx doet dat ook
de cs10/30 hebben een aparte lfo met meerdere golfvormen
helaas geen re trigger
alhoewel
kijkff snel naar mn cs30 erstaa helemaal rechts trigger [denk voor de complete synth,..staat ; lfo/ normal = laatste = envelopes

eronder staat single / multi ...hmm :?

njaa ik heb verder geen midi-app. (op PC na dan) dus dat wordt hem dan ook niet echt lijkt me. Moet ik maar gewoon een beetje mikken met die LFO rate en samplen denk ik.

asje van die gesyncte dingen wil
moetje va gaan egt waar wilde tydje drum & bass doen,..en van die dom/roland
pendulum lead/bass shizzle male die ook steeds flubberdt maar wel opt juiste momentum int nrtje re triggert
kan dus met va shit bv nordlead spul / supernova

waldorf spullen kunnen t ook vast wel
sc6

de lfo valt niet te triggeren bv een envelope folowwer kan wel een soort gelijk fx maken wat denkik bedoel
dus datje aanslaat en de wave begint te zwelen zoiets
das precies wat ik bedoel...
kijkff snel naar mn cs30 erstaa helemaal rechts trigger [denk voor de complete synth,..staat ; lfo/ normal = laatste = envelopes

eronder staat single / multi ...hmm
Die CS30 is wel uitgebreider als de CS10 want ik heb die mogelijkheden die je noemt helaas niet.

VA kan het uiteraard wel mee jah, maar das ook gewoon midi toch. Wel mooi!
Maar ik was niet van plan een "gearlift" (van facelift witte wel) te gaan doen eigenlijk. Ik denk dat ik het beste gewoon een stukkie kan recorden en de goede triggers eruit samplen.
Beetje jammer want ik vindt het leuk om 'on the fly' te klooien, maargoed.
Tis effkes nie anders...of ik moet de bassie en adriaan kofferbak theme artiest vinden, dan weer wel.

Back