Kun je met Synthese alle geluiden maken?

Appleman

Stamgast
hoi iedereen,

Ik vroeg me af of je met synthese alle bestaande geluiden kon maken?
dus bij wijze van spreke, als ik je nu een geluid zou geven, dan zou een synth dat na kunnen maken (kan de virus c dat)

Ik hoop goede reacties te krijgen,

Arlon.

in theorie kan je met een sinus of ruis bank alle geluiden maken.
het ligt wel een beetje aan hoe je geluid genereert maar het kan.
met een virus kun je niet alles namaken.

met additieve synthese kan je heel ver geraken ...In tegenstelling tot subtractive synthese waar de golfvormen al veel harmonsiche boventonen hebben, en het neerkomt om de boventonen eruit te filteren etc ....
Met additieve synthese stapel je als het ware sinusgolven op elkaar etc
Download eens het freeware programma 'spear ' daarin kan je een audiosignaal ontleden ..wat overblijft zijn enkel maar sinussen ( fast fourier transform )
http://www.klingbeil.com/spear/
goeie additieve synths ..virsyn cube
disco dsp vertigo
kawai k5000 ( hardware )

Daar zijn samplers voor uitgevonden. Volgens de theorie kun je met een oneindig aantal sinussen alle geluiden namaken. Met een virus of welke andere synth dan ook zit je daar oneinding ver vanaf.

Daar zijn samplers voor uitgevonden. Volgens de theorie kun je met een oneindig aantal sinussen alle geluiden namaken. Met een virus of welke andere synth dan ook zit je daar oneinding ver vanaf.

Ik wil gewoon alle geluiden in de trance/dance/house wereld na kunnen maken kan dat niet met een analoge synth ofzo?

Ik wil gewoon alle geluiden in de trance/dance/house wereld na kunnen maken

Dat zijn niet alle geluiden die er bestaan hé;)

Het kan met een Virus C, het zal natuurlijk altijd een beetje de virus c klankkleur houden.

:biertje:

Volgende keer iets duidelijker zijn dan, met alle geluiden verstaan de meesten bv. een ruis van bladeren, kabbelend water, brekend glas. De (dance) geluiden die jij bedoeld kan ook wel, maar je zit natuurlijk met een aantal punten met betrekking tot een analoge of digitale synth: aantal waveforms, effecten (vooral op digitale synths). Verder zitten er in natuurlijk in dance/techno/whatever ook heel veel gesampelde geluiden.

Het handigst lijkt mij is, dat je een synth gaat nemen waarbij je vanaf 0 kan beginnen.
Nieuw geluid. Met 1 enkele osc en keuzen aan golfvorm.
Een zaagtand bijvoorbeeld.
Zo kun je verschillende keuzen maken aan golfvorm, om daarvan het verschil te horen.
Je kunt gaan pitchen & een filter erop zetten, die bijvoorbeeld boven bepaalde Hz bv. wegfilterd. Daar kan je bv effecten opzetten.
Zoals een positieve en negatieve flanger, dat het karakter veranderd. Noise gebruiken, meerdere osc (basisgeluid) aanzetten.
Ga zo maar door. Er kan nog veel meer!
Zo bouw je een eigen geluid op.
Bij alle synths zie je dit soort aan basis terug.
Het gaat erom wat jij maakt van de mogelijkheden dat de synth biedt.
Er is van alles mogelijk!
Leuk om mee te spelen zijn voor nieuwe synth geluiden vind ik Absynth en Massive.

Ik wil gewoon alle geluiden in de trance/dance/house wereld na kunnen maken kan dat niet met een analoge synth ofzo?

Een tip: de synthese cursus van www.audionetwork.nl

Daar kan je ook voorbeelden geven die dan worden uitgelegd.
Alle basics krijg je goed uitgelegd, zodat je daarna veel makkelijker en sneller je eigen zoektocht kan voortzetten en zelfs betere eigen geluiden kan maken.

Maar even ontopic, weten hoe synthese werkt en ervaring opdoen in het uitproberen is het allerbelangrijkste, dan maakt het niet uit of je bv een virus C, Sylenth1 of Andromeda gebruikt.

waarschijnlijk is het net zo iets als dat je met rood,blauw en geel alle kleuren
kunt maken die er zijn.
maar in de praktijk is dat best lastig....

Met een Virus C kun je de meeste Trance/Dance geluiden zeker namaken. Besef je wel goed dat het echt niet in 1x lukt. Als je de illusie hebt dat wanneer je een Virus of JP8000 koopt je met één druk op de knop "de" geluiden hebt dan kom je van een hele koude kermis thuis. Het is veel proberen, lezen, luisteren, proberen, begrijpen, wellicht een cursus volgens (volgens mij heb ik Niel wel eens horen zeggen dat hij cursusen geeft, kan het ook mis hebben hoor ;)). Als je een Virus hebt kun je om te beginnen eens een Vengeance sound set aanschaffen om te kijken hoe de patches zijn gemaakt. Kun je veel van leren. Overigens worden er ook nog extra effecten gebruikt om het geluid te bewerken. Dus bovenop het geluid uit de Synth.

Volgens de theorie kun je met een oneindig aantal sinussen alle geluiden namaken. Met een virus of welke andere synth dan ook zit je daar oneinding ver vanaf.
het ligt er "oneindig ver" vanaf omdat een gegeven geluid oneindig precies is. Je weet nooit welke nuance je nog zal ontdekken naarmate je het geluid verder ontleedt. In de natuur is alles potentieel oneindig gedetailleerd.

Additieve en substractieve synthese zullen het geluid langs beide kanten benaderen maar nooit bereiken:

Additieve synthese --> +sinusgolven --> [geluid] <-- +filters <-- Subtractieve synthese

Dit is overigens imho een nonsens-topic (de zoveelste) door iemand die net genoeg geld heeft bijeengespaard voor een virus c en er bijgevolg op hoopt dat het ding alles kan. Veel geluk ermee ! :W

je kunt dingen benaderen en hoe dichter bij het orgineel je wilt komen ,( zeg maar hoe perfecter je het wilt ) hoe moeilijker het wordt ( tot oneindig moeilijk toe ).
dus namaken : nee
het erop laten lijken ( en dat is voor veel mensen voldoende en kan ook voor een voldoende groot deel met substractieve synthese) dat gaat al vrij aardig tegenwoordig.
want los van de golfvorm , loop je ook nog eens tegen ruimtelijkheid, dynamiek , weergave, speelwijze etc op.
de akoestische piano is een leuk voorbeeld: met substractieve synhtese ; iets wat lijkt op een piano , echter niet echt akoestisch tmho
met sampling al een stuk echter , echter zet er eens een echte vleugel naast...
theoretisch ja, praktisch nog niet.
en welke synthevorm / welke synthesizer ?? och het zijn gereedschappen , en niemand bouwt een huis met alleen 1 hamer.

>Kun je met Synthese alle geluiden maken?
Ja, uiteraard :
Synthese is synoniem van samenstellen.
Vermits alle geluiden uit sinusgolven bestaan, stel je
'gewoon' de juiste sinusgolven in en voegt alles samen.
Elk van die sinusgolven dient op het juiste moment correct
te zijn in frequentie en volume.
Dat is het ... zo simpel (hmmm).

Joris

inderdaad , vooral simpel, simpeltell, simplistisch verbond.
voel me met deze uitleg wel verbonden

Ik wil gewoon alle geluiden in de trance/dance/house wereld na kunnen maken

Namaken?

Waarom niet zelf iets verzinnen?

Koop alle apparatuur die die mensen ook hebben, en dan kun je het nog steeds niet (tenzij die bepaalde artiest gewoon lui is geweest en factory presets heeft gebruikt). Het ligt aan de kok, niet aan de keuken.

Denk je overigens dat het een jota uitmaakt of je het zoveelste minimal cliché blokgolfbasje uit een Virus of een Sylenth1 haalt? Tuurlijk niet, maar men gaat er natuurlijk niet op dansen als de rest van je track faalt.

Heb al aardig wat topics voorbij zien komen dat ik het wilde typen, en misschien is het je al eens als tip gegeven, maar ik kan je de sounddesign cursus van Rob Papen (is een Forumlid hier) aanbevelen.. ik denk dat dat helemaal in jouw straatje past, je zal het een van de best geïnvesteerde +/- 100 euries van je muzikale carriere vinden.. check het eens.

Niks ten nadele van de suggestie van Niel, maar die cursus ken ik simpelweg niet, die van Rob wel.

*edit* die van Niel ziet er ook goed uit, heb je 3 avonden synthles, dat is niet verkeerd!

Back