het grote natuur synthesis thread

SanderSwi

Ouwe rot
aangezien ik het leuk vind natuur geluidjes te maken als achtergrond voor mijn ambient muziek dacht ik laten we daar eens een grote post voor maken waar iedereen zijn natuur geluiden kan delen en eventueel tips kan geven aan elkaar
er bestaat al een thread voor bubble geluidjes die kun je hier vinden:

de bedoeling is dus alleen geluiden die je zelf gemaakt hebt (waarschijnlijk met white/pink noise en/of sine waves)

GEEN RECORDINGS/SAMPLES

Wespen met wespen

wespen heb ik nog niet geprobeerd... wel leuk aan zon synth zonder presets dat ik meteen je settings kan spieken hoe je die gemaakt hebt :D

vind hem eigenlijk in het begin wanneer er maar 1 van je wasps aan staat het beste klinken bij die 3e krijg je eigenlijk net iets te veel basis toon uit de triangle wave

Jupiter6 Vleermuizen in een grot...

Allerlei soorten lekkend/vallend/stortend water met Elektor Formant. Gemaakt met snelle filtermodulatie en een step sequencer voor het gedruppel.

Windgeluiden maken met noise en filter dat soms in zelfoscillatie gaat is nog overtuigender als je het polyfoon doet. Maar daar heb ik geen geïsoleerde opname van.

Tips & tricks voor het zelf maken van allerhande natuurgeluidjes?
voor weer effecten als regen/wind/zee/water gebruik je noise en dan met de filter spelen, water krijg je door hogere modulatie snelheden/resonance. wind/zee juist langzamere bewegingen en voor wat realisme voegt panning veel toe en een mid range reverb

voor dieren is het meestal een sine wave en dan veel met pitch modulatie spelen (kan ook via karplus of hoge resonance filter)

Voor vogeltjes en krekels gebruik ik meestal een zelf-oscillerend filter zonder input (resonance maximaal en dan de cutoff voor de toonhoogte gebruiken) of voor kortere plopjes haal ik iets door low pass gate. Voor organische ritmes en vogeltrillers moduleer ik vaak een lfo met een andere langzamere lfo. Een sample&hold werkt in een klein systeempje ook goed om meer afwisseling te krijgen.

Back