Micro korg, Alesis Micron of Edirol PCR-300

PottersJef

Muziek begint bij stilte.
Welke synth zou ik best kiezen ? Ik wil graag muziek maken in het electro genre ( Shameboy, The subs, Fake blood,... ).

Alvast bedankt,

tis maar net wat jij fijn vindt, dit is een klassieke vraag...
je zou ze uit moeten proberen in bijvoorbeeld een winkel.

Wat ik je wel kan zeggen: Speel je graag toetsen dan let op!
een microkorg heeft mini toetsen... en speelt vrij stug.
De klank staat wel als een huis, en de mogelijkheden zijn belachelijk
voor dat beetje geld. Qua klank kan hij goed voor electro (wat jij electro noemt).

De microkorg is een mini ms-2000 en de micron een mini ion,
dus qua klank kan je hetzelfde verwachte... een 2de hands ms-2000 (niet de B versie)
is ook redenlijk goedkoop aan te komen en dus overwegen waard... meer knoppen,
en grote toetsen....

succes

Als je zelf geluiden wilt maken, of wenst te tweaken dan zijn geen van beiden aan te raden. Hoe meer knoppen, hoe meer vreugd. Kijk dan eens verder naar een Alesis Ion of een korg Radias. Een hogere investering is het waard (maar hangt af van wat je wilt.

De Micron heeft zeer veel presets die voor het genre inzetbaar zijn (alhoewel je electro met elke synth kunt maken). Persoonlijk heb ik mijn Micron weggedaan omdat het te veel energie en moeite kost om via een LCD schermpje aan de parameters te prutsen (en er zijn er veeel). Maar het geluid staat als een virtuele klok.

Een uiteindelijke beslissing kun je enkel nemen als je ze gehoord hebt, dus ga naar een muziekzaak die ze heeft en vraag om ze te beluisteren.

ja precies... als je geluiden wil maken en ZEKER als het je eerst synth zou zijn,
word het nog knap lastig werken en vraagt het om veel geduld...

die edirol zegt me helemaal niets, en dat zegt misschien ook weer wel wat ;).

micron en microkorg zijn beiden goede instrumenten, hetzij niet heel handig te editen.
ga dan voor de grotere versies. Ion en mS2000.
een nord lead 2 is ook nooit weg! niet heel warm, wel strak en elektries

De Alesis is een geweldig ding!!!, zeker voor elctro stuff

de edirol is bij mijn weten een masterkeyboard, geen synth. Als je zelf ook echt geluiden wilt maken, staan hierboven een paar mooie tips. Wat is je budget eigenlijk? Ga je ook een pc inzetten?

Ik ben het met veel hierboven eens. Als je eerste synth zo weinig knopjes heeft is de kans dat het een veredelde presetbak wordt erg groot. Een tweedehands Ion lijkt me ideaal. Die is ongeveer net zo duur als een nieuwe Micron.

Maar als ik moest kiezen uit een Microkorg of Micron zou ik voor de Micron kiezen. Je hebt keuze uit filters, hij klinkt erg goed en lijkt me ook wat degelijker dan de Korg.

de edirol is bij mijn weten een masterkeyboard, geen synth. Als je zelf ook echt geluiden wilt maken, staan hierboven een paar mooie tips. Wat is je budget eigenlijk? Ga je ook een pc inzetten?

Mijn budget is tussen de 300-400 euro. Ik ga ook een pc gebruiken.

Jef,

Je kunti idd ook een Nord Lead kopen. Dat wordt voor die prij waarschijnlijk een rack. En lekker veel knoppen om mee te tweaken.

Micron. simpel. Er is nu een editor die het editten makkelijker maakt en er zitten ook wat drumkits bij. En daarnaast klinkt hij gewoon heeel goed.

Blijf je dan niet met hetzelfde probleem dat je toch alles met 1 knop moet tweaken? Overzichtelijker zal het zeker zijn maar leuker?

Ik denk er sterk aan om mijn Micron weg te doen maar het is jammer want hij klinkt wel lekker maar ik mis de knoppen om te tweaken.

Zoals eerder gezegd is het voorlopig daardoor een veredelde preset-bak bij mij.

Het hangt er een beetje van af of je telkens een computer aangesloten wilt hebben tijdens het musiceren.

Directe controle hebben over de talloze parameters is enerzijds wel handig maar het gevaar dreigt natuurlijk een beetje dat je oneindig lang aan het tweaken bent en niet meer aan muziek maken toe komt ;).

Voor het daadwerkelijke musiceren zijn die 6 (2 sliders, 1 wheel, 3 draaiknoppen) van de Micron wel heel erg handig. En ze zijn bereikbaar met je vingers tijdens het spelen.

Zodra ik door dat menu moet gaan scrollen is bij mij het plezier over. Als nOOb verlies ik me dan heel snel in al dat gepruts.

Ik werk steeds met pc maar dan veronderstel ik dat ik ook nog eens een controller kan kopen als ik niet alles met de muis wil instellen.

Is een Radias iets om een nOOB de weg te tonen in tweak-land? Lijkt me wel wat. Is andere prijsklasse maar zover was ik ook al. Geen zin in een MS2000 of zo

Zodra ik door dat menu moet gaan scrollen is bij mij het plezier over. Als nOOb verlies ik me dan heel snel in al dat gepruts

Kan ik me wel iets bij voorstellen moet ik erkennen. Ik mag graag met de Micron spelen op de bank, koptelefoon op, TV zonder geluid. Maar het kost inderdaad tijd om door de menu's ervan te lopen zonder PC-editor. Al wen je daar ook wel aan na verloop van tijd. Met de duim valt er snel doorheen te lopen :).

Ik werk steeds met pc maar dan veronderstel ik dat ik ook nog eens een controller kan kopen als ik niet alles met de muis wil instellen.

Maar dan moet je wel alle knoppen van die controller 'mappen' naar de software. En die willen natuurlijk niet altijd overeenkomen met elkaar. Vermoed dat je met een controller slechts een subset van een VST direct aan kunt sturen.

Is een Radias iets om een nOOB de weg te tonen in tweak-land? Lijkt me wel wat. Is andere prijsklasse maar zover was ik ook al. Geen zin in een MS2000 of zo

Mwah, gaaf ding daar niet van, maar in het licht van mijn voorgaande commentaar denk ik eerder aan een M50 van Korg. Die lost het 'mapping-probleem' heel functioneel op door het in zich hebben van een touchscreen.

Het hangt er een beetje van af of je telkens een computer aangesloten wilt hebben tijdens het musiceren.

Directe controle hebben over de talloze parameters is enerzijds wel handig maar het gevaar dreigt natuurlijk een beetje dat je oneindig lang aan het tweaken bent en niet meer aan muziek maken toe komt ;).

Voor het daadwerkelijke musiceren zijn die 6 (2 sliders, 1 wheel, 3 draaiknoppen) van de Micron wel heel erg handig. En ze zijn bereikbaar met je vingers tijdens het spelen.

Een goede oplossing lijkt mij zoiets als de Behringer BCR2000.

:P... echt hoor, neem nou gewoon "hands-on" Veeeeel knoppen, op het ding zelf.... en begin gewoon :P
dus ms-2000, ion of een nordlead... of kijk eens naar een jp-8000, zelf jaren gehad en ik maak ook echt geen trance ;) dus laat je niet gek maken, maar gewoon aan de slag, je komt er toch maar op 1 manier achter wat bij je past.

:P... echt hoor, neem nou gewoon "hands-on" Veeeeel knoppen, op het ding zelf.... en begin gewoon :P
dus ms-2000, ion of een nordlead... of kijk eens naar een jp-8000, zelf jaren gehad en ik maak ook echt geen trance ;) dus laat je niet gek maken, maar gewoon aan de slag, je komt er toch maar op 1 manier achter wat bij je past.

Precies! Gewoon beginnen!

En het grote voordeel van tweedehands is dat het niet duur hoeft te zijn om veel plezier te hebben. Mocht hij je niet bevallen dan verkoop je hem weer. En weet je direct beter wat je wel en niet bevalt.

Bedenk me net dat de Yamaha An1X ook een optie is, en die kun je volgens mij toch echt om en nabij de €200,- van iemand overnemen.

Back