zak filter

jwhagenbeek

Ouwe rot
:okdan:?!

heel interessant filtertje gekregen van een vriend van me.
een modular kastje met een 30dB/okt "hochpass" en "tiefpass".

ik weet dat er +V/gnd/-V in moet maar niet precies hoeveel. de chips die erin zitten zijn: RAYC7945. deze worden direct verbonden met de +V op een van de voetjes.
WEET IEMAND HOEVEEL V DIT KAN ZIJN????

verder zitten er twee trimpots op de filters. ik ga deze naar de frontplaat verhuizen.

Ik had nog nooit eerder van ZAK gehoord maar deze maken dus scheinbaar modulaire modules voor labaratoria. maar ook dit filter...

ik post binnenkort even een foto.

THNX!
ik heb het gevonden (althans bijna) op de datasheet van de RC4157 staat +/-15V. nu is dit wel een andere rc maar in de omschrijving staat dat deze chip optimaal is voor "audio, active filter and intrumentation applications". lijkt me dat dit dan ongeveer dezelfde chips zijn.

P1010002.jpg

De RC4136 is een viervoudige opamp, gelijk aan de XR4136 van Exar.
Daar zal ge makkelijker datasheets van vinden.
+/- 15 Volt is ok als voeding.

alleen jammer dat je waarschijnlijk niet echt makkelijk een resonantie potmeter erbij kunt plaatsen. ik denk dat de twee trimpots bedoeld zijn voor de frequentie. het aantal Hz waar het filter op stond ingesteld stond met stickertjes op de behuizing dus ik neem aan dat dit zelf aan te passen is geweest. en het enige dat instelbaar was zijn de trimpots
--> deze even naar buiten en hop je hebt een variabel filter.

Toen ik de titel las moest ik al lachen, nu ik zie dat er filterzak op staat ken je me echt opvegen, ha!

Ja klopt, je moet 'm uit fase terugkoppelen inderdaad, dus het is niet helemaal zo simpel als ik hierboven zeg.

Maar pak er maar eens een willekeurig filterschema bij, dan zie je meteen dat de resonance tussen de output en de input hangt. Bij de ARP Odyssey is het bijvoorbeeld letterlijk niet meer dan een potmeter tussen de output en de inverted input.

Back