Beste gratis soft sampler?

Voor mij is er maar eentje en ik hoor niemand er eigenlijk over:

http://www.motu.com/products/software/machfive/

Ik zag dat er een paar commercieel verkrijgbare tussen stonden ook, gratis samplers en plugs begin ik niet aan. Misschien mis ik wat maar ik wil m'n systeem stabiel hebben draaien en dat lukt tot nu toe nog altijd en heb een brede goede selectie software draaien.

Maar check m zeker uit, sound is helemaal de shit maar dat is mijn bescheiden mening

Sampletank is vooral een uitgebreide interface om geluiden uit de klankenbibliotheek mee af te spelen. Hij is niet bedoeld voor het maken van patches met eigen samples.

Overigens is NI Kontakt met de uitgebreide meegeleverde klankbibliotheek in de laatste updates ook steeds meer ingericht als afspeel-interface, en ligt er steeds minder nadruk op de bewerkingsmogelijkheden. Toch zijn die bewerkingsmogelijkheden zeer, zeer uitgebreid. Je moet van goeden huize komen wil je alle mogelijkheden volledig uitdiepen; met name wat betreft bijvoorbeeld het maken van scripts. Ik heb de indruk dat de intimiderende werking die daarvan uitging een van de redenen is geweest voor NI om de interface toegankelijker te maken. En terecht: veel mensen hebben de bewerkingsmogelijkheden niet nodig, zeker niet aangezien velen aan de meegeleverde klankbibliotheek (waar alle 'onder de motorkap'-bewerkingen al voor zijn gedaan) ruimschoots voldoende hebben.

Wil je een indruk krijgen van hoe het werken met Kontakt aanvoelt, kun je de gratis Kontakt Player downloaden, met ruim een halve gig aan samples: http://www.native-instruments.com/#/en/products/producer/kontakt-player/?page=781

Mocht je het toch meer willen zoeken in samplers die vooral bedoeld zijn als interface om bibliotheken mee af te spelen, kijk dan ook eens naar UVI Workstation. Die is eveneens gratis, en er zit ook een gratis geluidenbibliotheek bij. Het is een van de meest efficiënte sampleplayers die ik ken, en je kunt er heel voordelig uitstekende aanvullende klankbibliotheken voor aanschaffen. Onder aan deze pagina staat een link waarmee je hem gratis kunt downloaden: http://www.samplewizards.com/Beatbox-Anthology-p-16157.html

Oké kheb vandaag is goesting gehad om mij wat op dat samplen te storten en na veel lezen en dit en dat lijkt dus die Shortcircuit nu wel plezant is om mee te beginnen. Hijs geïnstalleerd en werkt percies perfect.

Het is echter de eerste keer dat ik met een sampler werk. En ja in mijn ogen gezien je samplen maakt zou het toch nuttig zijn van je sample te horen terwijl je hem bewerkt en dergelijke. Ik slaag er echter niet in hem af te spelen. Dus ofwel zit ik hier compleet fout qua redenering ofwel is het slaapgebrek de oorzaak van het niet vinden van het afspelen van mijn samples?

Je moet short circuit aangeven waar je samples/patches staan. Ga naar je map waar je hem geinstalled hebt en drag je schijf shortcut waar je samples opstaan in t mapje. En voila. Oh ja elke keer als je nieuwe samples op je shijf zet ff refresh database...(of begrijp ik je vraag helemaal verkeerd?)

Je kunt samples gewoon in ShortCircuit sleuren & pleuren. Het punt is wel dat je de sampler moet vertellen van welke tot welke toets deze afgespeeld moet worden - en dat doe je onder het "Zone Range" tabje. Stel eens de laagste toets als C-1 in en de hoogste als G8 of zo, en dan zou je wat moeten horen.

ok het is gelukt, had per ongeluk een sample gekozen die gewoon heel stil stond en om een of andere reden enkel ruis gaf + ik had de sample geblokkeerd (wat nu dus duidelijk is hou dat moet :d)

Bedankt!

enne, als je een AU player wil? Niet zo geinteresseerd in libraries, wel in mijn eigen maffe
samples ;-) . Bedankt!

Shortcircuit is overigens over gegaan van V1 naar V2

http://vemberaudio.se/shortcircuit.php

Dit is echt een dikke vooruitgang in vergelijking met Shorcircuit 1.
Een korte handleiding hiervoor en een aantal handig heden van SC2 hieronder.

- Je kunt de library zo groot maken als je zelf wilt
Hoe:
1) Maak een snelkoppeling van de map waarin je samples zich bevinden, meerdere mag ook.
2) Plaats deze snelkoppeling(en) in de installatie map van Shortcircuit 2 in het mapje samples..idem dito voor patches in de map patches.
3) Klik rechter muisknop in het vakje van de library en klik refresh met de linker muisknop
- Je kunt zoekwoorden in typen om zo direct toegang te krijgen
- Deze samples kun je automatisch laten afspelen, indien gewenst, wanneer je deze aanklikt
- De naam van de samples vind je ook terug op de key van de midi-editor van de daw die wordt gebruikt

Zie onder een plaatje dat weergeeft hoe de midi-editor van Reaper eruit ziet na het toewijzen van een sample aan een key.
Weet niet hoe dit zit bij andere DAW's.

Geweldig! :kroon:

Ps. plaatje kon niet kleiner, excuus.. :)

ShortCircuit2basics2-1.gif

sc2s.jpg

c9sc2sj

Laatst gewijzigd:
Back