Wat is dit?

Stress-man

Nieuwkomer
Hallo allemaal,

Ik was van de week bij de Kringloop,
om te kijken of ze nog wat leuke electronische instrumenten hadden. Nou viel dat weer een beetje tegen,
maar ik vond wel dit midi-aparaatje.
En omdat ik net een midi-controller plus soundmodule (Alesis Nanobass) had gekocht,
dacht ik voor €1,50 kan ik daar geen buil aan vallen.
Dus mijn vraag is nu: Wat is dit midi-aparaat?
Waarschijnlijk is t niets bijzonders, maar ik was toch wel benieuwd ;)

Even voor de duidelijk, als de foto niet duidelijk genoeg is;
het is gewoon een kastje met twee in/output voor midi, met twee faders (met H(igh) & L(ow))
en er zit een draad aan die ook weer eindigt op Midi.

Alvast Bedankt! :halleluja

Foto-8ADFDWFV.jpg

Foto-KYI3ZR6D.jpg

Hmm.. Er staat nergens iets op van midi, maar ik dacht omdat mijn midi-kabels gewoon paste, ging ik er van uit dat het wel midi moest zijn

Schroef het ding eens open... lijkt op 'n scheidingsfilter. L & H is dan van Laag en Hoog misschien.?

Hmm.. Er staat nergens iets op van midi, maar ik dacht omdat mijn midi-kabels gewoon paste, ging ik er van uit dat het wel midi moest zijn

Als ik dit zo bekijk ziet het er eerder uit als een poging tot het mixen van twee audio kanalen (dus huisvlijt mixer), dan een MIDI apparaat.

Voordat MIDI gemeengoed werd heeft o.a. philips dit soort pluggen gebruikt voor het aansluiten van bijv. een cassette recorder op je radio.

Op aanraden van Vcovca even open geschroefd en weer even snel foto's gemaakt. Het ziet er vrij simpel uit in de binnenkant, maar nog niet echt duidelijk. Ook staat er nergens in of op Type of Merk. Wat me nu pas op viel was trouwens dat die kabel die er aan zit, maar drie puntjes heeft ipv gebruikelijk 5 puntjes. Wel past ie gewoon goed in een midi-input
Foto-QNZ6AAZF.jpg

Foto-ECDIUM4E.jpg

Foto-BUTRH8XH.jpg

moeilijk te zien. Ik zie geen condensator anders was het een Equalizer met 2 kanalen.

Zou me niets verbazen als het een eenvoudig mixertje is om 2 audio signalen naar een oud lichtorgeltje oid te sturen. Denk in ieder geval niet dat je er veel mee kan :)

3-polig DIN is mono audio. Lijkt inderdaad op een passieve mixer. Twee in, één uit.
Dat is niet helemaal waar :)
Eén pool was de terugleiding en de andere twee polen waren het linker en het rechter kanaal; net zo'n beetje als de stereo 6,3 mm jack.
Vijf polige DIN connectors werden gebruikt voor bandrecorders, die stereo record en playback gebruikten.
Nu voor Midi, die er maar twee gebruikt. Waarschijnlijk was het ooit het idee om Midi In en Out over één stekker te laten gaan.

Het apparaatje is een audio mixer, waarschijnlijk om twee draaitafels te gebruiken voor opnamen of in de studio van een zend amateur...

De mooiste mixer, die ik ooit gezien EN gehoord heb is deze, van de Zanza band Konono :)

Wout

Attachments

• konono_03.jpg
    konono_03.jpg
    32,6 KB · Bekeken: 92
Trouwens hun PA system is ook de moeite waard.

Ze bespelen zelfgebouwde electrisch versterkte duimpiano's en behoorlijk virituoos.
Alleen de muziek gaat na drie nummers een beetje vervelen.

Wout

Attachments

• konono04.jpg
    konono04.jpg
    37,9 KB · Bekeken: 88
Laatst gewijzigd:
Om op het eerste aparaatje terug te komen: die twee faders lijken me niety los gekocht, maar afkomstig uit bestaande aparatuur. Het is netjes gebouwd (op zeker huisvlijt).

Wout

Het is iig een mono dingetje omdat de massa is doorgesoldeerd op 2 pinnen. het lijkt mij iets van een simpele talkback mic om te communiceren met iemand aan de andere kant van het glas. Als ik het zo bekijk zit er een electret micje in (kan het niet goed zien). Maar zou idd zoals hooihuis zegt ook iets voor een lichtorgeltje kunnen zijn om die op de maat van het zaalgeluid te laten meelopen.

ik denk toch dat het lijkt op dat ene clubmixertje.. van Beh...
hoe heet dat merk ook alweer?

Ehh, wel waar dus :) Mono en stereo gingen over drie pool pluggen. Alleen bandrecordes werden van volledige vijf pools voorzien.

Wout

Ook mijn vintage Technics versterker heeft een din aansluiting....ook mijn TEAC cassettedeck heeft die...alle 5 de pinnen worden gebruikt voor play L+R en record L+R, de vijfde pin is aarde. Bij het cassettedeck zat ook een din plug naar cinch aansluitkabel. Was in de jaren zeventig en tachtig nog vrij normaal dat audio apparatuur met din werd uitgevoerd.

Ik denk dat het apparaat dus ook een passieve mixer is met laag en hoog regeling. Zodoende kon je deze mixer dus tussen cassettedeck en versterker in plaatsen om op te nemen. just my 2 cents.

Het kastje is een Nedap kastje, iets wat veel bij de PTT (KPN) gebruikt is.
De gaatjes op de voorkant verraden een eerdere toepassing met een microfoontje of luidspreker, nu gebruikt voor een trekontlasting. Audio over 3 pins DIN dat is iets van de jaren 60 maar de schuif pots waren er toen nog niet. (afkomstig van sloop?)

Lijkt op een DIY van een PTT medewerker (CWP....)
Ik had het zelf kunnen maken.

Erik

Back