De computer laten voorspellen of je creatie een hit word.....

actionHank

www.n00b.nl
kvond het volgen op fokzine:

Er is een computerprogramma ontwikkeld die exact zou kunnen voorspellen of een song al dan niet een zeer grote kans heeft om een hit te worden. De muziekindustrie is alvast wild enthousiast.

Het Spaanse bedrijf Polyphonic HMI heeft het programma gemaakt en de naam Hit Song Science, kortweg HSS, gegeven. HSS voorspelde al het succes van de jonge jazz-sensatie Norah Jones, maanden vóór die de Amerikaanse hitlijsten veroverde en onlangs acht Grammy Awards won.

Hit Song Science zoekt uit of nieuwe songs dezelfde kenmerken vertonen als eerdere hits. Ieder nieuw nummer passeert een reeks signaalfilters die meer dan een dozijn muzikale patronen herkennen en meten, waaronder melodie, harmonische variatie, beat, tempo, ritme, akkoordenschema en volheid van de klank.

uuuhm jah tuurlijk...

een programma die de smaak van de mensen kan voorspellen...

gimmi a break please. :r

:(

Zo.... ff downloaden.... ff SoftIce erover heen jassen...
Subroutine erbij:

If track from Funxiun then
{
DisplayMessage ("Millionseller! Sign this talent!");
SendMail ('bigboss@sonymusic.com','Milk cow found!');
}
return;

;)

R.

A&R manager mogen van mij sowieso inpakken, maar ik denk dat een programmaatje als dit slechts zeer beperkt kan "meten" of een song een hit gaat worden. Ik bedoel als een stukje software gaat bepalen wat 100.000-den mensen lekker of goed zullen vinden klinken heb je echt wel een hoop kennis over audio-perceptie en verwerking door de hersens van audio signalen nodig, en ik denk dat dat echt oneindig complex in elkaar steekt, iets wat niet zomaar door een simpel programmaatje met een developers-team ontrafeld gaat worden... Bovendien is dit dus HET voorbeeld van waarom muziek naar de kl*te gaat. Ik bedoel zodra mensen "machines" gaan maken die hitjes voorspellen zijn we toch een eind in richting van het verkrachten van muziek naar een "product", een stukkie marketing om geld uit mensen te halen, ik vind het walgelijk allemaal, gevoel uit te muziek trekken. :r :W ;{

Lijkt me handig voor luie platenbonzen maar echt slim bekeken is het niet.

Toen ik nog studeerde, da's nog niet zo lang geleden, was er op onze unief op de afdeling Artificiele Intelligentie een groepje echte nerds (ik was een gewone nerd 8) ) waar men computerprogramma's in elkaar bokste met de bedoeling dat de computer ook met nieuwe factoren kon rekening houden, dus dingen die je tijdens 'design time' nog niet weet en dus niet kan meenemen in je model. Serieus Doctor Who gebied dus.
Echt veel verrassende dingen zijn er, voor zover mij bekend, op dit terrein sindsdien nog niet gebeurd. Een mooi voorbeeld is bv het computermodel van het KNMI (dat met z'n voorspelling er 'soms' nog eens naastzit).

Lijkt me niet verstandig dus om zo'n programma te gebruiken want hoe moet dit dan nieuwe songs in een nieuwe muziekstijl gaan beoordelen ? Daarvoor heeft het geen info om het te toetsen op basis van opgegeven regels want die regels zijn er dan nog niet (zoals bv diagnostische software dit doet).

En wie wil er nou niet de eerste zijn om met iets nieuws voor de dag te komen. Met dit programmaatje zou je dus niet ver geraken dan ### EEEEEHHH ### ERROR ### SONGDATA IS OF UNKNOWN TYPE.

ik kan me heel goed voorstellen dat zoiets werkt. massa's zijn zo te zien erg makkelijk te programmeren, en er is minder voor nodig dan een computer progje om dat te bereiken. Misschien een leuk idee om een computer te omkleden met een charismatisch gezicht, lekkere energieke uitstraling, macht... :biertje: grapje hoor.

Volgens mij gaat dat ding zeer modegebonden zijn... Sommige dingen die de meeste mensen nu rotzooi vinden zijn binnen 10 jaar misschien ultra-populair. Kan die software soms de toekomst voorspellen en gedachten lezen???

Als men dan toch software kan maken die muziek beoordeeld, kan men evengoed ook software maken die gewoon muziek semi-random genereerd... Dan heb je die vervelende muzikanten niet meer nodig, laat een computer maar wat genereren en hopla...

Er is wel 1 klein detail : de essentie van muziek als een vorm van expressie gaat compleet verloren, maar who gives a shit... (Al degenen die er tegen zijn, zijn communisten!!! Damned commy's... ;) )

Lijkt mij eigenlijk wel heel goed mogelijk....

De grote massa beweegt langzaam. Als de database nu tijdig wordt aangevuld en er ook nog zoiets als een factor wordt toegevoegd voor recentelijkheid dan zal zelfs de verschuiving van smaak erin meegenomen worden.

*tip* een online dienst waar de thuisprutser zijn songs doorheen kan halen.

Origineel geplaatst door technomauriesje
Bovendien is dit dus HET voorbeeld van waarom muziek naar de kl*te gaat. Ik bedoel zodra mensen "machines" gaan maken die hitjes voorspellen zijn we toch een eind in richting van het verkrachten van muziek naar een "product", een stukkie marketing om geld uit mensen te halen, ik vind het walgelijk allemaal, gevoel uit te muziek trekken. :r :W ;{

ehmmm dat gaat toch al sinds Rick Ashtley zo? Niks nieuws onder de zon dus, gewoon een leuk nieuw hulpmiddeltje.

if we all were part of The Matrix i think this proggy could work

Origineel geplaatst door johanms1
ehmmm dat gaat toch al sinds Rick Ashtley zo? Niks nieuws onder de zon dus, gewoon een leuk nieuw hulpmiddeltje.

de dag moet nog komen dat Rick Astley beledigd wordt en ik er niks van zeg!
Rick Astley is een held voor ons allen, een rots in de branding die commercie heet, een toonbeeld voor eenieder die niet gelooft in manipulatie van de massa. wat Rick ons getoond heeft is een sterk staaltje martelaarschap waar menig christen niet tegenop kan boksen;
wanneer je je eigen ding wilt doen, zal je platenmaatschappij daar niet blij mee zijn, je fans laten je vallen en je belandt in de vergetelheid om uiteindelijk weer terug te keren naar je oude baan als accountant (dit laatste is slechts speculatie)

bovendien heeft Rick twee hele belangrijke wapenfeiten op zijn naam staan. hij heeft het namelijk voor elkaar gekregen dat in de kleine tijdspanne die 1988 heet
1) bleke witte mannen die er uitzagen als ambtenaren/assistent-managers opeens cool konden zijn
2) bleke witte mannen die niet konden dansen opeens een beetje heen en weer durfden te wiebelen

kortom; big up to Rick Astley
8o) 8o)

Re: De computer laten voorspellen of je creatie een hit word.....

HSS voorspelde al het succes van de jonge jazz-sensatie Norah Jones, maanden vóór die de Amerikaanse hitlijsten veroverde en onlangs acht Grammy Awards won.

Dat had een leek zonder pc en die software ook wel kunnen voorspellen. Zo'n nachtegaal met die relaxte laid back muziek erachter. Kan echt genieten van haar nummers ;)
A&R gasten voor boemkaboem muziek zullen hier ook nog wat aan hebben? Die software dan, want Norah maakt geen gebruik van een X0X als drummer 8o)

Zou volgens mij best kunnen werken. Mensen zijn o.h.a. toch zeer gevoelig voor herkenning in muziek. De 'oude-track-in-een-nieuw-jasje' methode heeft bijvoorbeeld al regelmatig voor nieuwe(??) hits gezorgd. Daarnaast trekt een 4/4 maat of een afgeleide daarvan toch ook harder aan de massa dan ingewikkelde, samengestelde maatsoorten. Toch lijkt het me vrij lastig om software te ontwikkelen die op deze manier internationaal succesvol kan werken. De hitparades varriëren toch tussen noord, zuid, oost en west. Ben benieuwd!! :frons:

Origineel geplaatst door STicKX
uuuhm jah tuurlijk...

een programma die de smaak van de mensen kan voorspellen...

gimmi a break please. :r

:(

Huh, de smaak van de mensen?? Wat heeft die te maken met de vorming van hits?? Je moet niet vergeten dat de smaakvrijheid van de massa beperkt wordt door A&R managers en muzieksamenstellers van radiostations. Die bepalen in eerste instantie wat wij te horen krijgen en de rijkwijdte van onze mogelijkheid tot 'smaak'vorming. De lekkerste muziek hoor je toch zelden in hitparades?? Of ben ik het spoor nu bijster???:confused:

Het feit dat zo'n apparaat kan bestaan zegt niks over het apparaat maar des te meer over hedendaagse popmuziek. Vergelijk het maar met de gevangenis; het zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.

Re: De computer laten voorspellen of je creatie een hit word.....

Origineel geplaatst door actionHank
kvond het volgen op fokzine:

goeie grap, bijna 1 april.

Ik geloof er helemaal niets van.

Software is net in staat om van een solo instrument de toonhoogte te achterhalen.............

Back