De computer laten voorspellen of je creatie een hit word.....

haha zo'n systeem kan ik ook maken, en wel heel makkelijk!!!!

Er staat helemaal niet bij wat

- de precisie van het algoritme is (oftewel, van alle nummers die een hit zijn geworden,
hoe veel hiervan werd dat correct voorspeld)
- de false-alarm rate: oftewel: hoe veel nummers werden als hit voorspeld en zijn het NIET geworden.

Zo lang dit soort specs niet gegeven worden (en dat doen ze waarschijnlijk ook niet
want oweeee als er iemand achter komt dat het toch niet zo goed werkt) dan kan ik het ook:

begin HitPredictor

-> INPUT audiofile
-> PREDICT 'YES THIS IS A HIT'
repeat

Oftewel: alle hits worden 100% goed herkend!!!!
Dat de false alarm rate ook 100% is zeggen we er gewoon niet bij,
dat snappen de meeste mensen toch niet ;-)

Volgens mij hangt het allemaal af van de programmeur. Hij programmeert de voorwaarden. Als hij vindt dat iets x maal herhaald moet worden voor een hit, heeft hij dat verzonnen. Als hij programmeert dat bepaalde frequenties hitwaardig zijn, verzint hij dat. Bovendien, gaan we uit van een verrot gecompreste versie, of een niet gemasterd iets ? Je kunt zo nog wel uren doorgaan, maar dit soort progs zijn gewoon flauwekul.

Ik denk trouwens dat veel 'hits' best wel veel overeenkomsten vertonen. Lekker veel mid, veel limiting en compressie, een flinke exiter. Radio 538 zeg maar.

Maar ik hou niet van commercieel, de beste muziek hoor je zelden op de radio.

Weg met dat programma !

dus....
kunnen we binnen een paar jaar via home shopping channel de -hits of the decade- memory cards bestellen.

"Als u binnen tien minuten bestelt krijgt u NIET ALLEEN de pre-millenium kaart maar ook doen wij er GRATIS de gowaldige
post millenium kaart bij die via het internet automatisch voor u geupdate woooooooorrdt!!!"

:frons: doh!

Re: De computer laten voorspellen of je creatie een hit word.....

Er is een computerprogramma ontwikkeld die exact zou kunnen voorspellen of een song al dan niet een zeer grote kans heeft om een hit te worden. De muziekindustrie is alvast wild enthousiast.

Het Spaanse bedrijf Polyphonic HMI heeft het programma gemaakt en de naam Hit Song Science, kortweg HSS, gegeven. HSS voorspelde al het succes van de jonge jazz-sensatie Norah Jones, maanden vóór die de Amerikaanse hitlijsten veroverde en onlangs acht Grammy Awards won.

Hit Song Science zoekt uit of nieuwe songs dezelfde kenmerken vertonen als eerdere hits. Ieder nieuw nummer passeert een reeks signaalfilters die meer dan een dozijn muzikale patronen herkennen en meten, waaronder melodie, harmonische variatie, beat, tempo, ritme, akkoordenschema en volheid van de klank.

Voor de critische lezer:
' exact zou kunnen voorspellen of een song al dan niet een zeer grote kans heeft'

Jaja zo kan ik het ook. ELke voorspelling IS EXACT. Of je nu goed of fout voorspelt, de voorspelling is exact.
Daarna beginnen ze al met afbouwen 'grote kans heeft...'

' reeks signaalfilters .... melodie, harmonische variatie, beat, tempo, ritme, akkoordenschema en volheid van klank'.

Nu weet ik hier toevallig vrij veel vanaf, omdat nu net mijn werk is, met algoritmes dit soort dingen voorspellen, en
ik ben behoorlijk goed op de hoogte van wat er op de rest van de wereld gebeurd op dit gebied (o.a.
via internationale conferenties):

melodie extractie: dit kan alleen bij monofone opnames. Polyfoon: vergeet het maar. Als je dat kunt ben je schatrijk.
beat, tempo, ritme: dit kan inderdaad vrij eenvoudig
akkoordenschema: vergeet het maar.
Volheid van klank: dit kan je inderdaad parametrisch beschrijven en voorspellen.

ik wacht nog steeds op een programma waar je een in te vullen lijst krijgt met bijv.:
genre
tempo
emotie
enzo, weet ik veel.

en dat ie dan voor jou een hit schrijft, random. als zo'n ding weet aan welke eigenschappen bepaalde muziek moet voldoen is dit best mogelijk volgens mij. dit uitvinden zal je heel rijk maken denk ik..

puol

Origineel geplaatst door poul
en dat ie dan voor jou een hit schrijft, random. als zo'n ding weet aan welke eigenschappen bepaalde muziek moet voldoen is dit best mogelijk volgens mij. dit uitvinden zal je heel rijk maken denk ik..

puol

Als je idd naar de hedendaagse commerciele muziek INDUSTRIE kijkt hebt je daar wel gelijk in. Ik denk dat er voor dat progje een paar mensen bij Sony Music in de lucht springen, maar nee voor ons lijkt het me allerdings niet echt geschikt, eerder afschrikkend

Als het enige criterium is of het op vorige hits lijkt, wordt het nog meer eenheidsworst op de radio... beetje eng om daarop te beslissen. Iets mag alleen lekker zijn als het smaakt naar zout, aardbei of augurk. Slagroom mondjesmaat toegestaan!

En wat nou als je het soort muziek maakt waarmee je geen hit KAN scoren omdat het niet populair is? ;)

dan vergaat het je zoals Edgard Varese: decennia lang gebivakkeerd in een woestijn in de VS, volkomen afgesloten van de buitenwereld.

misschien reeds bekend, maar toch:

Attachments

• hitwizard.jpg
    hitwizard.jpg
    43,3 KB · Bekeken: 134
Grappig dat ik hier als Kunstmatige Intelligentie student over lees...

want met Kunstmatige Intelligentie en heeeeel veeeel programmeer werk zou het theoretisch wel kunnen om eerst een programmaatje te laten leren welke nummers in het verleden hits zijn geworden, en daaruit bepaalde componenten (zoals inderdaad ritme, variatie in klankspectrum etc te extraheren). Je moet dan echt een hele trainigs-set van hitnummers hebben voordat je een beetje werkend programma hebt, maar je zou de uit de historische hits gegenereerde data ook los kunnen laten op nieuwe nummers.

Het enige is dat je muziek dan volgens oude standaarden wordt gewaardeerd.....vernieuwing is er dus niet.

Als je alleen traint op muziek van voor Jimi Hendrix, en laat daarna Jimi keuren wordt het ook afgekeurd....

Nouja, moest ik even kwijt. Leuk afstudeer projectje. Heeft iemand het echte programma kunnen vinden, of bestaat het niet?

Groeten,

Rutger

Origineel geplaatst door funxiun
Zo.... ff downloaden.... ff SoftIce erover heen jassen...
Subroutine erbij:

If track from Funxiun then
{
DisplayMessage ("Millionseller! Sign this talent!");
SendMail ('bigboss@sonymusic.com','Milk cow found!');
}
return;

;)

R.

maak voor mij ook eens een subroutine aan wil je ;)

nee maar ff serieus dit is bullshit hoor. echt dit soort dingen kan je niet voorspellen of inprogrammeren.

Theoretisch kan het met een leer-algoritme zeker wel.

Lees maar eens wat meer materiaal over neurale netwerken....die kun je praktisch alles aanleren, mits je maar genoeg divers trainings-materiaal hebt.

Groeten,

Rutger

Back