Lekker "klassiek"

DMNC

Stamgast
Hoi allemaal,

Omdat na een paar jaren synthpauze genomen te hebben mijn ambitie om nog eens wat in elkaar te flansen weer de hoogte in gevlogen is, heb ik besloten me stilaan weer wat gear aan te schaffen. Omdat ik nogal eens graag gekke dingen doe met dramatische symfonische klanken, dacht ik eraan om naast mijn VA's een of andere module aan te schaffen met wat van die "klassiekere" klanken (piano's, harpen, overtuigende strijkers, hout, koper...). Ik heb verschillende jaren geleden een tijdje een JV1080 gehad met de orchestra boards, maar ik vroeg me af in hoeverre de kwaliteit van sounds onderdoet/vergelijkbaar is met die uit een Fantom/Motif rack oid. Deze laatsten heb ik al wel eens uitgeprobeerd in verschillende winkels, en ze klinken lekker, maar ik kan me helaas de sound van de JV niet meer voor de geest halen om een deftig vergelijk te maken. Ik vind het namelijk zonde om honderden euro's meer uit te geven aan zo'n bak, terwijl de JV's mss even lekker klinken en zo goed als geen hol meer waard zijn...
Vandaar: iemand enig idee in hoeverre de oudere bakken vergelijkbaar zijn met de nieuwere qua kwaliteit van samples?
Ohja, voor iemand begint af te vuren: ik hoef echt geen info over sample libraries (hoe goed ze ook mogen zijn), enkel over modules. Ik moet een fysiek aanwezige bak hebben waar ik aan kan prullen...

Om met het laatste te beginnen: waarom?

Tjaa, dat is een beetje een persoonlijke kwestie denk ik... Ik vind het al een marteling om gewoon achter de pc te kruipen en cubase op te starten. Echt niks waar ik naar uitkijk! Misschien komt het van mijn achtergrond als klassiek pianist, ik werk gewoon graag impulsief en met mijn handen...

Dat snap ik helemaal wanneer je een MKS-50 naast een Juno zet, maar pak de interface van Hypersonic er eens bij, dat werkt voor mij toch een stuk meer hands-on dan die kleine k**-schermpjes van veel modules.

Heb net even een youtubefilmpje gekeken van de jv1080, maar dan vind ik die motif geluiden veel mooier klinken. Ook omdat die 8 voudig zijn gesampled. Een gitaar die je zacht bespeelt, klinkt ook zacht en niet met harde aanslagen met een zacht volume.

Die motif engine zit ook in de MO-serie. Weet alleen niet of daar ook rack versies van zijn.

Ik had ook al es op youtube gekeken, maar das voor mij niet echt een goeie referentie. Das goed om eerste indrukken te krijgen, maar niet om kwaliteit echt te gaan beoordelen...

Heb net even een youtubefilmpje gekeken van de jv1080, maar dan vind ik die motif geluiden veel mooier klinken. Ook omdat die 8 voudig zijn gesampled. Een gitaar die je zacht bespeelt, klinkt ook zacht en niet met harde aanslagen met een zacht volume.

Die motif engine zit ook in de MO-serie. Weet alleen niet of daar ook rack versies van zijn.

Dat snap ik helemaal wanneer je een MKS-50 naast een Juno zet, maar pak de interface van Hypersonic er eens bij, dat werkt voor mij toch een stuk meer hands-on dan die kleine k**-schermpjes van veel modules.

Eén van de redenen om een module aan te schaffen is dat ik af en toe voor de lol in een bandje speel, en dan is een pc helemaal niet aan de orde...Ik tracht dus de combinatie te maken van én kwalitatief hoogstaand geluid, en het feit dat ik een module gewoon in het rackje bijhang en lekker meeneem.

De beste klassieke samples in een hardware bak vind je momenteel in de Kurzweil PC3X, althans IMHO. Die biedt je bovendien nog een scala aan andere mogelijkheden. Met name electric piano's en VA zijn ook erg goed. Ik vind zelf dat er betere klassieke piano's zijn te vinden in andere bakken (Nord) maar het dient wel gezegd dat Kurzweil piano's wel lekker door de mix snijden over het algemeen.

Hier een klein demootje:

Geen voorgeprogrammeerde deuntjes. Gewoon een salesman die een beetje rommelt op die bak. Maar wat een sounds.......

+1 voor pc3x

Door patches gaan op de computer vind ik zelf ook zo hinderlijk
gewoon lekker aan knop draaien om patches te vinden
heerlijk gewoon

Persoonlijk vind ik de stringsamples uit de nieuwe Yamaha s70xs ook erg goed en bruikbaar!

EMU Proteus 2000 (of iedere andere bak uit die reeks, vintage pro, PK6 etc.etc.etc.) met orchestral ROM expansions 1&2 (en dan zijn er ook nog roms met piano en wat andere klassieke instrumenten volgens mij). Volgens mij hadden ze ook een "dedicated" rack proteus al met die roms erin...de virtuoso ofzoiets...maar die is best zeldzaam volgens mij.

Ik kan aannemen dat je liever niet met een computer werkt (is heel herkenbaar voor mezelf), maar ik zou toch een EMU E6400(XT), EMU EIV(XT) overwegen. Daar heb je massa's aan superklanken voor (Symphony of Voices voor koorsamples, meerdere symfonische klankbibliotheken zoals Garritan of Siedlaczek). Het leuke is dat dit alles voor relatief weinig geld te vinden is en de specs zijn nog steeds top (128 stemmen, 128 Mb intern geheugen).

Als je wat voorbeelden van arrangementen wil waarbij 2 EMU's een heel groot aandeel hebben, zoek dan in het tracksgedeelte van dit forum maar eens naar songs die beginnen met 'jewel'. Als die klanken je ding zijn, kan ik je enkel maar EMU aanraden.

Succes met de zoektocht :okdan:

:doei:

Ik zou voor een Motif XS rack gaan. Mooie klanken en helemaal up-to-date met een superbreed geluidenpalet voor ieder denkbaar genre.

Ik kan aannemen dat je liever niet met een computer werkt (is heel herkenbaar voor mezelf), maar ik zou toch een EMU E6400(XT), EMU EIV(XT) overwegen. Daar heb je massa's aan superklanken voor (Symphony of Voices voor koorsamples, meerdere symfonische klankbibliotheken zoals Garritan of Siedlaczek). Het leuke is dat dit alles voor relatief weinig geld te vinden is en de specs zijn nog steeds top (128 stemmen, 128 Mb intern geheugen).

Als je wat voorbeelden van arrangementen wil waarbij 2 EMU's een heel groot aandeel hebben, zoek dan in het tracksgedeelte van dit forum maar eens naar songs die beginnen met 'jewel'. Als die klanken je ding zijn, kan ik je enkel maar EMU aanraden.

Succes met de zoektocht :okdan:

:doei:

EMU ben ik niet zo bekend mee, maar ik ga je raad eens opvolgen en wat dingen erover opzoeken!

Ik zou voor een Motif XS rack gaan. Mooie klanken en helemaal up-to-date met een superbreed geluidenpalet voor ieder denkbaar genre.

Ja, ik heb de XS bij Musicstore al wel een paar keer betokkeld gehad, maar bijna 1400 euro voor de rackversie is een pak geld he! Vandaar dat ik de vergelijking wilde maken met de wat oudere romplers...

Back