Focal CMS 65

Brainstorm

Ingeburgerd
Sinds vandaag de trotse eigenaar van.. Jawel, een setje Focal CMS 65's. :kroon:

Heb een tijdje gewerkt op Dynaudio Bm6's dus ik was wel een beetje verwend. Dit waren helaas speakers in bruikleen en ik moest snel op zoek naar een eigen setje.

Dyn's kon ik echter net niet betalen dus ik moest een klasse lager. Ben de focals na wat research gaan luisteren in de winkel en vond deze echt met kop, romp en schouders boven alles in die prijsklasse uitsteken. Adam's (maffe crossover met die ribbon) etc werden teniet gedaan en mackie's en zelfs genelecs vond ik gekleurd en gehyped in het hoog klinken vergeleken bij deze jongens. (De bm6 mk 2's doen me teveel denken aan een slechte ripoff van de bm6's dus die vond ik sowieso geen optie)

Ze zijn retestrak in het laag, lineair en verschrikkelijk gedetaileerd. Heb de dyn's nog even beluisterd voor ik ze in moest pakken en toen snel de Focals neergezet. Ik kreeg absoluut niet het gevoel dat dit goedkopere speakers waren en was wel blij met het minder bombastische laag. Ze kunnen knetterhard maar blijven loepzuiver. Stereobeeld is ook echt super.

Kort samengevat, ik ben er blij mee en ik zou mensen die 1200,- voor een setje uit willen geven toch aanraden hier eens naar te luisteren.

Ik update over een tijd wel weer even als ik een project gemixt heb op de monitors.

Heb ze ook getest, naast een set genelec 8040.
De bas was minder 'gehyped' alleen in diverse rock tracks miste de focal's sommige geluiden.
Erg weird, rifjes hoorden we gewoon niet !! whaaaaT t F zeg maar. Zelfs de importeur, die er bij stond, kon niets meer zeggen.

Ze zijn 'leuk'voor die prijs, maar hun broertje Twin6 be, die moet je maar eens beluisteren.

@ Scan
Weet je nog welke tracks ? Zit zelf niet heel erg in rock maar ben wel benieuwd.

Die twin 6 zijn idd erg vet, weet niet hoe duur maar wel een iets andere prijsklasse ;)

Heb ze ook getest, naast een set genelec 8040.
De bas was minder 'gehyped' alleen in diverse rock tracks miste de focal's sommige geluiden.
Erg weird, rifjes hoorden we gewoon niet !! whaaaaT t F zeg maar. Zelfs de importeur, die er bij stond, kon niets meer zeggen.

Kan het misschien ook niet aan de ruimte hebben gelegen waarin je ze beluisterde? :? Paar maanden geleden stond er een review in de Interface, volgens mij is het November nummer, waarin deze monitoren erg goed uit de test kwamen en volgens mij zelfs beter en gedetailleerder zouden zijn dan de Genelecs en de Dynaudio's. Zo'n review zegt niet alles maar toch..

De genelecs kosten vanaf 777 euro/pst.
Track, nee geen idee meer, (was ergens in oktober jl) we hebben gewoon een stapeltje cd's getest die in de winkel lagen, en wat house tracks via soundcloud.
Heb zelf Focal hifi speakers, dus was erg benieuwd hoe de studio speakers klonken.

Heb zelf de dyn's 6 mk2's en als ik een upgrade doe, dan worden dat de twin6 be. 1999 euro de set geloof ik. Focal maakt btw erg mooie spullen.

Kan het misschien ook niet aan de ruimte hebben gelegen waarin je ze beluisterde? :? Paar maanden geleden stond er een review in de Interface, volgens mij is het November nummer, waarin deze monitoren erg goed uit de test kwamen en volgens mij zelfs beter en gedetailleerder zouden zijn dan de Genelecs en de Dynaudio's. Zo'n review zegt niet alles maar toch..

Niet dat ik twijfel aan de Focal's, want ze hebben een prijs gewonnen. Maar bedenk je bij die Interface-review dat er ook een setje van die speakers is weggegeven bij de prijsvraag van het blad. Ik weet niet of je bekend bent met de term barter-deal, maar in dat geval zal de Interface nooit zo'n product afkraken.

Ik houd deze draad wel in de gaten. Want als ik strax van mijn boomboxen (Rp6) afwil, dan hou ik deze ook in gedachte.

Niet dat ik twijfel aan de Focal's, want ze hebben een prijs gewonnen. Maar bedenk je bij die Interface-review dat er ook een setje van die speakers is weggegeven bij de prijsvraag van het blad. Ik weet niet of je bekend bent met de term barter-deal, maar in dat geval zal de Interface nooit zo'n product afkraken.

ik ben bekend met de term en ben het met je eens dat de kans klein is dat Interface deze monitoren af zou kraken, maar zeggen dat ze zelfs beter zijn dan de genelec's en dynaudio's lijkt me geen verplichting die aan de barter-deal vast zit. Ik verdenk in ieder geval het blad Interface er niet van dat het zich dusdanig zou laten beïnvloeden door commerciele afwegingen.

Ik hbe de CMS65 ook. Ben er echt helemaal content mee. Ik heb ze zelfs verkozen boven K+H 0300. Ongeacht het prijsverschil. Dat met die rifjes kan niet liggen aan de CMS65's.
Volgens mij heeft het daar gespookt ;)

Had bm6 mk2. focals zijn echt een dag en nacht verschil. Zoveel eerlijker. different ballgame.

Ze klinken lekker maar wel eerlijk. Mijn ervaring is dat Genelecs lekker klinken......;)

dikke aanrader!

Het blijft toch gewoon smaak......

Ik heb ooit de Focal Twin gedemood. Dit setje was ingespeeld en ik kon toch niet met het hoog overweg en ik ben uiteindelijk toch voor genelec's gegaan (wilde 8040's maar liep tegen 8050's aan voor minder dan 8040's nieuw).

De CMS65 ken ik niet maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het hoog hier heel anders is.

Anderen vinden de Genelec 80x0 weer helemaal niks en vinden een Dynaudio, Focal of PMS weer helemaal te gek. Je kunt bepaalde zaken vaststellen wat betreft kwaliteit maar het is en blijft uiteindelijk de smaak van de koper die er toe doet.

Denk dat je bij menig forumlid hier zinnen als ' ze klinken lelijk ' gewoon mag lezen als ' ik vind ze lelijk klinken ' ;)

Dat doen de Yamaha NS10M's ook!

Ik blijf erbij dat monitors niet 'mooi' of 'lekker' moeten klinken, of iemand "vind" dat de monitors 'eerlijk' klinken. Ze moeten over het hele bereik gewoon zo vlak mogelijk zijn.
Hoe minder 'karakter' een monitor heeft, des te beter.

Dat doen de Yamaha NS10M's ook!

Ik blijf erbij dat monitors niet 'mooi' of 'lekker' moeten klinken, of iemand "vind" dat de monitors 'eerlijk' klinken. Ze moeten over het hele bereik gewoon zo vlak mogelijk zijn.
Hoe minder 'karakter' een monitor heeft, des te beter.

Helemaal mee eens, maar je moet er ook urenlang fijn op kunnen werken. Als een monitor een bepaald karakter heeft (en hoe vlak het frequentiespectrum ook is, elke monitor heeft zijn eigen karakter) dat je niet aanstaat, kunnen ze nog zo eerlijk zijn, maar is het gewoon erg vermoeiend om lang op te werken. Maar ben het met je eens, hoe eerlijker, hoe beter.

Helemaal mee eens, maar je moet er ook urenlang fijn op kunnen werken. Als een monitor een bepaald karakter heeft (en hoe vlak het frequentiespectrum ook is, elke monitor heeft zijn eigen karakter) dat je niet aanstaat, kunnen ze nog zo eerlijk zijn, maar is het gewoon erg vermoeiend om lang op te werken. Maar ben het met je eens, hoe eerlijker, hoe beter.

Daar ben ik het dan weer mee eens.
Maar heeft dat niet ook te maken met het luistervolume?

Daarom cms65 en akg k600/700 ;)

Daar ben ik het dan weer mee eens.
Maar heeft dat niet ook te maken met het luistervolume?

Dat kan ook inderdaad. Maar ik vind bijvoorbeeld de Genelec's 8040 'scheller' klinken dan de Dynaudio BM6 MKII, waardoor het mij niet fijn lijkt om een hele dag te werken op die Genelec's. Maar dat staat verder los van hoe eerlijk of niet eerlijk deze monitoren klinken ten opzichte van elkaar.

ik lees niets anders dan lovende reviews

zodanig dat ik zelfs zonder voorbeluisteren een setje zou willen kopen

Aanrader?

Back