Blues???

j.baars

vintage eigenheimer
bij de oranje ster recht-door de galaxy, linksaf,e
ik ben nu op dit moment naar een documantaire op Canvas aan het kijken over de blues ofzo.
toch geinig om te zien dat ze in belgie wel voor mekaar krijgen om iets zinnigs op tv te vertonen.
dat lukt ze hier met alle nederlandsche zenders bij mekaar in geen 100 jaar ( dat rijmt... Ha !!)
ik dacht eerst nog, we nemen belgie wel over, maar ik denk dat hier alles beter gaat als belgie nederland overneemt als provincie............8D

maar goed, genoeg geluld.

waar ik wel benieuwd naar ben.............
wie gebruikt bewust of onbewust de blues als leidraad in z´n muziek, en laat het horen.
dus posten maar...........

( de mijne komt van de week, ben nu te verrot)

:mega:

Ik heb al jaren ( 7) geen tv meer ..maar ik herinner me de nachtuitzendingen nog op de V.P.R.O....dode dichters almanak ,kunst omdat het moet ,, lolla di musica etc ...Echt quality stuff

waar ik wel benieuwd naar ben.............
wie gebruikt bewust of onbewust de blues als leidraad in z´n muziek, en laat het horen.
dus posten maar...........

( de mijne komt van de week, ben nu te verrot)

:mega:

Ik ben ooit op mijn 15e of zo overgestapt van klassiek pianoles op 'lichte muziek'. Ben veel met blues en verwante muziek begonnen toen. Veel majeur en mineur bluesladders en dan lekker klooien en improviseren.
Later in bands gespeeld die ook wel blues in het repertoire hadden. Nu speel ik in een band die sterk georienteerd is op 70's band als Little Feat, The Band, Grateful Dead, Steely Dan, Bob Dylan, Allman Brothers, The Meters, e.d. Beetje de hoek van de rootsrock en originele rythm and blues. Mijn lesjes van indertijd komen daarbij goed van pas.
Bovendien speel ik veel hammond en dat leent zich ook voor blues benadering.

Op Youtube staan drie filmpjes van een vrij recent optreden. Twee covers (The Band en The Meters) en één original. Die original is dan net even geen blues, maar neigt meer naar de Steely Dan-kant.

Hier een linkje naar die filmpjes. Ik had ze al een keertje eerder onder de aandacht gebracht op het forum in de hoop op reacties: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=118526&highlight=swamp+chicken

Ik ben vooral fan van Blues waar ook een piano in te horen is, zo vind ik de Nederlandse band Barrelhouse echt geweldig! En ze bestaan al meer dan 40 jaar.

Overigens hang ik met synyhmuziek weer helemaal aan de andere kant van het spectrum. Maar een donker bruin café (rook lucht mag) en dan een onvervalste blues band, helemaal super.

Jaaa, Barrelhouse is helemaal OK. Tineke is een geweldige zangeres.

Laatst gewijzigd:
Ik heb al jaren ( 7) geen tv meer ..maar ik herinner me de nachtuitzendingen nog op de V.P.R.O....dode dichters almanak ,kunst omdat het moet ,, lolla di musica etc ...Echt quality stuff

goede idee, geen tv,,...........

toendertijd hadden ze idd wel goeie programma´s.

nu , bij live muziek, laten ze 2 seconden horen en gaan ze er een half uur met een panel van belegen, al dan niet bekende nederlanders over lullen..........:r

:koffie:

lekker bandje hoor............., ook nog DR. John dingen?

Ik ben ooit op mijn 15e of zo overgestapt van klassiek pianoles op 'lichte muziek'. Ben veel met blues en verwante muziek begonnen toen. Veel majeur en mineur bluesladders en dan lekker klooien en improviseren.
Later in bands gespeeld die ook wel blues in het repertoire hadden. Nu speel ik in een band die sterk georienteerd is op 70's band als Little Feat, The Band, Grateful Dead, Steely Dan, Bob Dylan, Allman Brothers, The Meters, e.d. Beetje de hoek van de rootsrock en originele rythm and blues. Mijn lesjes van indertijd komen daarbij goed van pas.
Bovendien speel ik veel hammond en dat leent zich ook voor blues benadering.

Op Youtube staan drie filmpjes van een vrij recent optreden. Twee covers (The Band en The Meters) en één original. Die original is dan net even geen blues, maar neigt meer naar de Steely Dan-kant.

Hier een linkje naar die filmpjes. Ik had ze al een keertje eerder onder de aandacht gebracht op het forum in de hoop op reacties: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=118526&highlight=swamp+chicken

Maak een stukje 12 bar synthblues competitie? Is eens wat anders al dat trance en weet-ik-het-style gedoe :)
of heeft er iemand een leuke backing track om met een scheurende synth lead overheen te soleren zoals je vaak ziet op gitaarforums :D
Ik doe wel mee

ps. ben ook fan van dr John , album Gris Gris zou iedereen eens moeten luisteren!

hehe die backing tracks
wel leuk hoor
ik speel op mn gitaar veel op backing tracks
en de minor pent blues ladder is mijn vriend :)

ik hoor graag jazz en blues is daarvan een belangrijke grondsteen....als het goed gespeeld is hoor ik het ook graag, maar na tienduizenden sessies die allemaal verzanden in het blueschema heb ik het er soms ook een beetje mee gehad. Niettemin...als ik gewoon wat voor me uit wil doedelen is er niks mis met lekker clichees hakken op de piano of rhodes

en wat oudere bluesjam op de rhodes vind je hier
http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=40507&songID=4660763

eigenlijk wel lollig, heb al tijden niet meer gehoord.

lekker bandje hoor............., ook nog DR. John dingen?

Thanks........ tenminste als je ons bandje daarmee bedoelde.
We spelen geen Dr. John covers, maar zijn uiteraard wel beïnvloed door hem. geen southern (blues)rock zonder de funky doctor!
Op de website staat een live-opname van een song die wat meer in de Dr. John zit. Song heet 'Holy George' en is geschreven door...... moi!
zie: http://www.swampchicken.nl
Ook met mooie slide guitar partijen van Andre Stevens, onze onvolprezen gitarist.

Ik probeer blues altijd zoveel mogelijk te vermijden, het voorspelbare karakter van blues en het jankende gitaargeluid irriteert me enorm..

En verder ken ik misschien niet genoeg blues maar dat hou ik liever ook zo. :D

Ik probeer blues altijd zoveel mogelijk te vermijden, het voorspelbare karakter van blues en het jankende gitaargeluid irriteert me enorm..

En verder ken ik misschien niet genoeg blues maar dat hou ik liever ook zo. :D

Jij ook bedankt voor je fijne zinvolle bijdrage

Jij ook bedankt voor je fijne zinvolle bijdrage

Euh, de vraag is toch, 'Blues???'

Mijn antwoord is dus bewust nee, oa om aangegeven redenen niet, en eerljk gezegd denk ik dat ik redelijk wat blues heb gehoord om te weten hoe het ongeveer in elkaar zit, blues komt altijd terug op een bepaald punt of schema, ik laat me liever inspireren door oa klassiek, jazz, funk, ska en reggae, metal en psychedelic en verwerk dat in mijn muziek.

Euh, de vraag is toch, 'Blues???'

Mijn antwoord is dus bewust nee, oa om aangegeven redenen niet, en eerljk gezegd denk ik dat ik redelijk wat blues heb gehoord om te weten hoe het ongeveer in elkaar zit, blues komt altijd terug op een bepaald punt of schema, ik laat me liever inspireren door oa klassiek, jazz, funk, ska en reggae, metal en psychedelic en verwerk dat in mijn muziek.

Hahaha, te gek om je posts te lezen en vervolgens noem je wel klassiek, jazz, ska en reggae?! Talk about vaste ingredienten, structuren, sterke stijl eigenheid, regels, vormschema's enz...lees het niet verkeerd, ik luister ook naar alles maar als je analytische vermogen dan zo sterk is moet je deze stijlen ook niet noemen als tegenhanger van de 'voorspelbare blues' en 'terugkomen op een bepaald punt of schema'. Als je het dan over bepaalde vormen, voorspelbaarheid, sound, thema verwerking enz hebt

Wat jij wil :)

Kleine toelichting :

Ska en Reggae hebben een repetief karakter, dat is zo, maar daarmee vind ik die muziek niet perse voorspelbaar te noemen.
Als ik een 'nieuw' (meestal oud, maar goed) ska of reggae nummer hoor dan zie ik toch meestal niet de accoorden wisselingen en melodielijnen aankomen, terwijl als ik een nieuw blues nummer hoor, ik vrijwel direct al hoor wat de volgende maat gaat doen. Neem daarbij de eeuwige blues toonladder en het veelvuldig gebruik van mineur accoorden, het soleren, daarmee is het voor mij weinig bruikbaar ik de muziek die IK nu maak.

Maar goed, ik heb sinds gisteren een leuke basgitaar, ik zal ongetwijfeld binnenkort een blues schematje spelen en daar van genieten als me dat lukt. ;)

En wat betreft metal, ik bedoel daarmee over het algemeen dus geen blues georienteerde metal mee, en klassiek en jazz en funk hebben naar mijn mening wel degelijk veel meer muzikale vrijheden dan de pure blues.

Ik denk dus ook dat blues vooral in zijn bekende jasje blijft zitten van dat van een bandje, en niet snel zal overwaaien naar electronische muziek, hoewel, R&B..

Maar goed, ontopic maar weer.. ;)

Laatst gewijzigd:
Back