Blues???

ik ben nu op dit moment naar een documantaire op Canvas aan het kijken over de blues ofzo.
toch geinig om te zien dat ze in belgie wel voor mekaar krijgen om iets zinnigs op tv te vertonen.
dat lukt ze hier met alle nederlandsche zenders bij mekaar in geen 100 jaar ( dat rijmt... Ha !!)
ik dacht eerst nog, we nemen belgie wel over, maar ik denk dat hier alles beter gaat als belgie nederland overneemt als provincie............8D

maar goed, genoeg geluld.

waar ik wel benieuwd naar ben.............
wie gebruikt bewust of onbewust de blues als leidraad in z´n muziek, en laat het horen.
dus posten maar...........

( de mijne komt van de week, ben nu te verrot)

:mega:

Wat een totale onzin zeg.. heeft ten eerste niets met je geplaatste topic te maken.. en ten tweede.. er is genoeg goede tv in NL, alleen je moet goed zoeken.. :P

Geloof me.. al die bagger op tv is er omdat er mensen naar kijken, dus blijkbaar willen mensen bagger zien, dat is in Belgie net zo goed het geval als in Nederland..De meeste bagger wordt al gecombineerd door deze 2 landen met al die belgisch/nederlandse talentenjachten..

Dus laten we lekker over synths lullen en dit soort discussies overlaten aan mensen op het " ik-wil-geen-saaie-televisie-meer-forum"

*D

Uuuhhhhhhhh,
eerst zeg je dat er kwaliteit te vinden is op tv...............
waar???

en een regel later zeg je dat het allemaal bagger is omdat de mensen dat zo graag willen..

make up your mind huh,.

:mega:

Ik probeer blues altijd zoveel mogelijk te vermijden, het voorspelbare karakter van blues en het jankende gitaargeluid irriteert me enorm..

En verder ken ik misschien niet genoeg blues maar dat hou ik liever ook zo. :D

Ik moet zeggen dat het me toch niet echt goed lukt om blues te mijden, ik speel sinds een paar weken saxofoon en mijn docent heeft een leuk beginnersboek waar de onvermijdelijke blues in voorkomt en dus speel ik dat.

Niet mijn muziek nog steeds, maar 't is best grappig, ook al ik denk niet dat ik de blues straks ga verwerken in mijn toekomstige muziek, maar de tijd zal het uitwijzen.. :maffia:

Maar ALS ik wat met blues doe, dan post ik 't hier ook ff om maar 's ontopic te blijven..

Barrelhouse is zeker een van de betere bluesbands die ik ken

de blues toonladder is echt een fijn uitgangspunt bij het verzinnen van een improvisatie of melodie. het blues schema is wat voorspelbaar maar dat is juist de kracht ervan. voor de mensen die dit schema nog niet kennen raad ik aan om zich eerst even in een hoekje te gaan staan schamen om vervolgens dit schema te bekijken en te spelen

I | I | I | I
IV | IV | I | I
V| VI | I | I (Laatste evt V of een turnaround)

om het even concreet te maken in een makkelijke toonsoort:

C C C C
F F C C
G F C C

de bluestoonladder die daarbij hoort is C Eb F F# G Bb

veel speelplezier gewenst, ik ben nog steeds niet uitgekeken op de eindeloze mogelijkheden die de toonladder biedt met soleren. het unieke aan de bluestoonladder is dat je niet uit hoeft te kijken met de noten die je speelt, iedere noot klinkt op iedere plek in het schema (okay, een F# spelen op het G akkoord is per definitie fals maar in de juiste context kom je er echt mee weg :))

ingaande op de request voor een bluesschema om wat op te soleren. hij is verkrijgbaar in 2 smaken, de langzame en de snelle versie. als ik er teveel doorheen aan het pielen ben om er lekker overheen te spelen moeten jullie het maar zeggen :)
beide stukken staan in C

Attachments

• boogie.mp3
    2 MB · Bekeken: 94
  • blues.mp3
    3,8 MB · Bekeken: 96
... het unieke aan de bluestoonladder is dat je niet uit hoeft te kijken met de noten die je speelt, iedere noot klinkt op iedere plek in het schema (okay, een F# spelen op het G akkoord is per definitie fals maar in de juiste context kom je er echt mee weg :))
Tja... Dat geldt zo'n beetje voor iedere pentatonische toonladder. Speel gerust alleen maar zwarte toetsen en je zult merken dat het altijd matched met de harmonie...

Pentatonisch, de basis voor de improvisatie!

Wout

idd, ik wou er niet teveel termen doorheen gooien maar de blues toonladder is inderdaad pentatonisch + blue note (in dit geval de F#)

ik ben benieuwd wat voor gave synth solo's er zullen volgen over het zojuist gepostte blues schema!

de blues wordt nog interessanter als je afwisselt met andere ladders
die bluesladder alleen gaat op zich toch net iets tekort komen vind ik
je kan er oeverloos mee doorrammen maar sommige noten daarbuiten kunnen het ineens heel interessnt maken
probeer dat wat uit
misschien kunen op een IV wel andere nootjes dan op een V bv
ik noem maar wat
toen ik EINDELIJK eens buiten ladders ging kijken werd t pas echt leuker vind ik
alleen nog een laaaaaaaannnngggeeeeeee wwwwweeggggggg ttteeeeeee ggaaaaaaannnn. ik weet nog niks en dat vind ik te gek

eens, zelf vind ik de D (na voorslag C#) vaak erg lekker passen, in F passen de noten G#, Bb, b (de blue note) ook best lekker. het is vaak een kwestie van gewoon lekker experimenteren en niet bang zijn een misser te maken.

Improvisatie regel 1!!!!
Maak je een fout, herhaal deze (niet als je rig omlazert, natuurlijk)!
De anderen en publiek denken dan dat het de bedoeling was .
Dit is geen grapje, maar gebruik maken van het begrip herhaling in de muziek.

Wout

Dat is een goede tip Wout.

Overigens kun je bij het spelen (zeker op de piano) best een "valse" noot er bij pakken in de Blues, dat kan het lekker ontdeugend laten klinken.

En natuurlijk erg lazy spelen.

als je bij de gitaar fout zit bend je m gewoon tot ie goed is :D

Dat ook idd, als je aan de goeie foute kant van de noot zit tenminste.. :maffia:

Ik heb trouwens sinds kort ook een electrische gitaar en hoewel ik maar een paar accoordjes ken, als ik wat ga zitten pielen kom ik heel snel op bluesy dingen uit op en of andere manier, bepaalde voor de handliggende 'ik-probeer-maar-wat-uit'- acties over de snaren leiden gewoon steevast tot een blues achtig resultaat, 't zou me daarom ook niks verbazen als blues is uitgevonden door iemand die gitaar speelde.

Dat ook idd, als je aan de goeie foute kant van de noot zit tenminste.. :maffia:

Ik heb trouwens sinds kort ook een electrische gitaar en hoewel ik maar een paar accoordjes ken, als ik wat ga zitten pielen kom ik heel snel op bluesy dingen uit op en of andere manier, bepaalde voor de handliggende 'ik-probeer-maar-wat-uit'- acties over de snaren leiden gewoon steevast tot een blues achtig resultaat, 't zou me daarom ook niks verbazen als blues is uitgevonden door iemand die gitaar speelde.

Dat klopt ook, door katoen slaven met eenvoudige gitaren.

Maar Demian, zo langzamerhand kom je ook helemaal in de blues, volgend jaar wil je niet meer anders :biertje:

om het even concreet te maken in een makkelijke toonsoort:

C C C C
F F C C
G F C C

Mooi maar nu bij allemaal een "7" bijschrijven ;-) c7 f7 g7
Veel meer bluesy 8):maffia:

Blues is leuk om samen te doen met anderen, het is zo herkenbaar dat je instant met anderen aan de slag kan 8)
Kan geen noot lezen, maar daar moet je niet van wakker liggen bij bleus

Dat klopt ook, door katoen slaven met eenvoudige gitaren
Sterker nog, ze hadden helemaal geen instrumenten laat staan gitaren. Later zijn ze in de avonden hun eigen instrumenten gaan maken wat wel gitaar-achtige instrumenten waren.

Dat klopt ook, door katoen slaven met eenvoudige gitaren.

Maar Demian, zo langzamerhand kom je ook helemaal in de blues, volgend jaar wil je niet meer anders :biertje:

hahaha, ik heb vroeger ook wel een 'blues periode' gehad, Stevie Ray Vaughan vond ik wel leuk, Rory Gallagher, Jeff Healy, Thin Lizzy, Blues Brothers, alleen op een gegeven moment werd het me een beetje te veel allemaal, maar het is zeker wel leuke muziek, enkel niet te vaak gewoon. Maar zeker met een paar biertjes er bij is een stukje blues goed aan te horen.. :D

speel( de) vrij redelijk mondharmonica
blues zit er dus wel in/ valt niet te ontkennen.
en waarom ook niet:
vooral de oudere wat eenvoudigere blues bevalt me ( jimmy reed , horton etc)
de rockerige afhankelijk van de ( niet) geliktheid.
gaat mij om het gevoel, heb verder niet zoveel kaas gegeten van toonladders ( zie je toch niet met je mondharp )

zojuist met de band lekker gejamd (of is het gejammed?). We speelden dit schema in E, halverwege gingen we ineens over in green onions van booker T en de MG's wat wel een erg leuke wending was :)

dit topic heeft meer audio nodig!

Back