[Machinedrum] Hoe te gebruiken Live?

Roonan

Lang lid
Hey,

Ik heb sinds een weekje de Machinedrum en ben er nog niet helemaal uit hoe ik deze het beste kan gebruiken live.
Het is me opgevallen dat de pattern selectie methode erg listig kan zijn.(bank select fout is zo gemaakt)
Ik werk namelijk hoofdzakelijk met de RS7000 en kan me niet 100% focussen op de machinedrum, 't moet dus dummy proof worden.(alleen de machinedrum besturen is geen enkel probleem)

Waar ik dus een beetje moeite mee heb is dat de patterns niet gewoon genummerd zijn en geselecteerd worden zoals bij de meeste (groove-) boxen.
Op die manier kan ik dus altijd de juiste patterns bij elkaar houden op de div. bakken.
Ik wil dus wel de interne seq. gebruiken en niet gewoon geluidjes triggeren vanuit de RS, dat kost me gewoon teveel tracks op de RS en gaat ten koste van de parameter locks.

Heb zitten proberen om in song mode endless loops te maken die een aantal patterns steeds herhaald alsof het gewoon een lange pattern is. Nadeel hiervan is dat je in songmode naar een verdomd klein schermpje zit te kijken en heel goed moet opletten dat je niet te ver skipt als je naar het volgende thema wilt.
Een mogelijkheid zou ook een song kunnen zijn waarbij je direct bij de eerste pattern naar pattern mode springt. Hij blijft dan hangen op deze pattern, als je dan weer naar songmode springt en wacht op de volgende pattern kun je weer naar pattern mode etc...
Op deze manier kun je vrij makkelijk patterns selecteren zonder fouten maar dan moet je wel oppassen dat je steeds optijd switched.

Zijn hier nog mensen die tips/ ideeen hebben, vind hem echt VET :halleluja klinken en wil hem zo goed mogelijk inzetten!

Grt. Ronald.

Re: [Machinedrum] Hoe te gebruiken Live?

Origineel geplaatst door Roonan
Ik wil dus wel de interne seq. gebruiken en niet gewoon geluidjes triggeren vanuit de RS, dat kost me gewoon teveel tracks op de RS en gaat ten koste van de parameter locks.

Je hoeft geen geluidje te triggeren, maar je kan toch een hele pattern triggeren vanuit je RS? Je kan een van je Global slots in je MD hiervoor programmeren.

Re: Re: [Machinedrum] Hoe te gebruiken Live?

Re: Re: [Machinedrum] Hoe te gebruiken Live?

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Je hoeft geen geluidje te triggeren, maar je kan toch een hele pattern triggeren vanuit je RS? Je kan een van je Global slots in je MD hiervoor programmeren.

Ja, ik weet dat dat kan maar er zat een nadeel aan waar ik niet meer op kan komen......
Ben je dan niet beperkt tot 1 bank van 16 patterns?
Misschien is het wel gewoon zo simpel en zit ik veel te moelijk te doen :D

Ik laat dus altijd gewoon een style lopen met meestal 1 section.
Ik zou dus die pattern selection met 1 track op de RS kunnen doen (kost wel 1 track maar die kan ik wel missen)

O, ik weet het alweer, ik wilde met de machinedrum de volgende track inluiden terwijl de RS nog loopt.
Daar kan ik natuurlijk de phrase note +1 voor gebruiken in phrase window, ik denk dat het wel gaat werken zo.
Heb inmiddels begrepen dat een pattern bij elke note on opnieuw getriggerd wordt dus je kunt de patterns op deze manier combineren tot nieuwe patterns!

Grt. Ronald.

Laatst gewijzigd:
[offtopic] Is het je toch gelukt 2e hands of heb je nieuwe gekocht Ronald ? [offtopic]

gr. Mario

Back