OPTIGAN optische sampler

"ik wil er een nieuwe aandrijfsnaar inzetten zodat dat ding eindelijk in ere hersteld is", is dat ook een gerichte, zinnige vraag?

Niet dat ik het zelf zou vragen, maar zo'n klein defect lijkt me toch wel de moeite om even te herstellen?

"ik wil er een nieuwe aandrijfsnaar inzetten zodat dat ding eindelijk in ere hersteld is", is dat ook een gerichte, zinnige vraag? ...
Nee :D
Voor jou waarschijnlijk een zinnige vraag, voor een museum echter niet. Wat is de meerwaarde van het object? Het is misschien ook wel leuker om die barret op de Nachtwacht geel te maken...

Eenvoudiger gezegd: "Wat is het verhaal dat door het object verteld wordt?"
En jij wilt het verhaal alleen maar langer maken en de vraag is of dat van belang is...

"In ere herstellen" is een rekbaar begrip. Je bedoelt: "Zoals jij het wilt zien." En is de rest van de wereld het daar mee eens?

Oh, je bedoelt weer bruikbaar maken? In de Gevangenpoort in Den Haag staat een quilliotine en ik wil er zelfs niet aan denken... :D

Onderzoek is mogelijk, ingrepen doen in het object bijna uitgesloten.

Wout

Een deuntje vertelt meer dan 1000 woorden. Of krijg je bij de koptelefoonrondleiding een sampletje te horen? Van een andere Optigan.

De vraag was dus ook niet letterlijk bedoeld alsof een bezoeker werkelijk even aan het ding ging sleutelen. Ik heb meer interesse in de algemenere vraag: waarom herstelt het museum zo'n eenvoudig defect niet? Het gaat dan niet over een aanpassing of verkrachting ofzo, maar om een zeer eenvoudige restauratie.

Of heeft het museum geen interesse in het feit of een apparaat al dan niet werkt?

... Of heeft het museum geen interesse in het feit of een apparaat al dan niet werkt?
Het Amsterdam Rijdend Trammuesum op zeker wel.

Er staat een hele mooie RCA theremin. De kabels zijn volledig doorgerot.
En toch lekker afblijven.
Een bazuin uit 1300 wordt ook niet meer gepoetst als of'tie nieuw zou zijn.

Restaureren is een niet eenvoudige zaak. De kantelen op de Ridderzaal en de Koppelpoort in Amersfoort zijn er voorbeelden van: restaureren is historische vernieling...

In ieder geval: het gaat niet zomaar!

Wout

Restaureren is een niet eenvoudige zaak. De kantelen op de Ridderzaal en de Koppelpoort in Amersfoort zijn er voorbeelden van: restaureren is historische vernieling...

Wout

Jammer....helaas zijn synthmuseums een beproefd recept voor falen.

Wout

Die voorbeelden lijken me allemaal wel wat verder gaan dan een gebroken aandrijfsnaartje vervangen...

Ik begrijp dat je niet alles splinternieuw kan/wil hebben, maar een minimum aan onderhoud lijkt me toch zowel een grote meerwaarde (in dit geval: compleet onbruikbaar tov werkend) als het tegengaan van de totale ondergang van de spullen.

Echtheid en historisch correct is één ding (je gaat de originele schuurplekken uit een Hendrixgitaar niet wegrestaureren), maar om dan meteen maar compleet met je handen op je rug het spul weg te zien kwijnen...

Die voorbeelden lijken me allemaal wel wat verder gaan dan een gebroken aandrijfsnaartje vervangen...

Ik begrijp dat je niet alles splinternieuw kan/wil hebben, maar een minimum aan onderhoud lijkt me toch zowel een grote meerwaarde als het tegengaan van de totale ondergang van de spullen.

Ik denk dat het Haags Museum hele andere prioriteiten heeft.

Dat denk ik ook, maar ik vraag me dus af welke prioriteiten en hoe ze aan die prioriteiten willen (blijven) invulling geven.

Heeee....
Ik zie nu het filmpje pas, maar het gaat over een nieuwe optische plaat!
Dat is interessanter dan gewoon een Optigan :)

Wout

Inderdaad leuk dat iemand de moeite genomen heeft om er nog eens een plaat voor te maken.

Die nieuwe plaat heeft niet met de marktplaats advertentie te maken, denk ik. Maar dat terzijde.

Inderdaad leuk dat iemand de moeite genomen heeft om er nog eens een plaat voor te maken.

Die nieuwe plaat heeft niet met de marktplaats advertentie te maken, denk ik. Maar dat terzijde.

laatst las ik een artikel over een paar knarren die opnames maakten op wasrollen! Was erg cool.
Geluid is natuurlijk niet te vergelijken met moderne opnames maar van die "britse" practical history kan ik zeer genieten.

Hebben ze in Denemarken een heel laboratorium voor gebouwd: het pre-historisch onderzoekscentrum... Mag je een half jaar als steentijder achter de rendieren aanhollen :D

Wout

Back