sketchpad hardware sequencer,,midi export

bobaphat

Ouwe rot
Ik ben op zoek naar een leuke hardware sequencer voor live, en om mijn rsi een beetje in toom te houden.

Ik wil heel graag een hardware sequencer hebben, waarvan ik later alle mdi tracks in Logic kan importeren om het in een daw verder uit te werken.
Welke cheapo sequencer is hier het meest geschikt voor?

Met de rm1x en rs7000 is dit heel lastig geloof, de command stations hebben wel een soort export systeem maar dat werkt alleen op os 9 mac.

Ideeen?

Ik ben helemaal verliefd op de midi sequencer van mn monomachine maar dat is mischien net iets te duur en ik weet ook niet of je dat zo ff lekker in je DAW pleurt.

Ik heb hier een mc909 en een mv8800...
beide hebben goedbruikbare sequencer..
alleen die mc909 is leuker voor live..
en interessanter als remote control voor je logic.

mv is stoer als je computerloos wil computeren..
en logic meer als opname doos gebruikt.
als in audio-only multitracking

Je kunt elke hardware sequencer je midi toch gewoon in Logic laten "inspelen"? Midisyncen en midi multitracken zoals je normaal audio zou multitracken.

Je kunt elke hardware sequencer je midi toch gewoon in Logic laten "inspelen"? Midisyncen en midi multitracken zoals je normaal audio zou multitracken.

Dat lijkt mij ook, dus dan hoeven we ons alleen maar te focussen op de features van je sequencer :)

De RM1X is een goede optie. Nog geen 200 euries 2dehands, een uitgebreide sequencer met veel opties, en belangrijk: een goed scherm wat veel informatie geeft over wat je aan het doen bent. De ingebouwde rompler sounds kan je links laten liggen.

Roland MC-303/307/505
Deze units zijn ook voor wènag op de kop te tikken. Ze doen alles wat ze moeten doen. Ik heb zelf een MC-303 gehad, ik vond m wat minder intuitief in t gebruik, maar voor de rest doet-ie wat-ie moet doen.

Korg Electribes
Minder features op het gebied van sequencing, maar veel gebruiksvriendelijker dan de bovengenoemde opties. Als ik een sketch voor een track wil maken, dan pak ik mn electribe. Alles zit direct onder de knop, en in vergelijking met RM1X/MC-X0X ben ik meer tijd bezig met muziek maken, en minder met het bedienen van mn sequencer. Echter - als main sequencer voor live gebruik issie wat beperkt. (Daar gebruik ik mn RM1X dus voor :) ).

RM1X/RS7000 zijn handig, je moet enkel een programma downloaden om MIDI file van formaat 1 naar 0 te converteren.

Over die midi inspelen in logic... ja dat kan..
maar niet elke sequencer / muziekdoos is standaard multi-timbraal...
die mv kan wel multi-timbraal werken.. maar dan is het gewoon een sampler..
even voorbeeld..
mijn mv stuurt de mc909 aan maar ook een dtx en een elektribe een djx een kaospad en een behringer effect.... dit dmv rare midi routing...
effectief gesproken zou ik nog vreemdere midi gedoe moeten verzinnen.. om midi sequenties van die mv goed op te nemen (ik zou dan zoiets doen door 2 poorten gewoon door me computer te lussen)

Oftwel.. makkelijker om gewoon de audio te multitracken van dat ding ipv midi gezeur

die mc909 is anders.. daar doet de sequencer het tegelijkertijd met de multitimbrale midi gedoe.... daar kan je de midi wel gewoon simpel met 2 kabeltjes opnemen ;)
en het ook zonder "gezeur" gelijk weer terugsturen..

Een kleine aanvulling op Dreammers verhaal als u mij toestaat... ;-)

Multitimbraal en een sequencer die meerdere tracks speelt is niet perse hetzelfde maar ook niet zo speciaal. Een hardware sequencer die meerdere sporen tegelijk kan opnemen is iets bijzonderder.

Feit is dat de meest "hardware sequencers" van tegenwordig ook geluid kunnen voort brengen. Bij die apparaten komt "toevallig" maar ook weer niet zo heel toevallig het aantal sporen meestal overeen met het aantal parts wat dat apparaat multi timbraal is.

Mooie uitzondering daarop is de MV/MPC. Die kan zoveel sporen over 1, 2 of 4 midi poorten en de x parts multi timbrale sampler verdelen als je lief is. (ok max 99 sporen bij een mpc, maar dat moet toch genoeg zijn?)

De ultieme hw sequencer voor mij is de MV of welke MPC dan ook. Alleen heb je bij de MV met beeldscherm en muis aangesloten alweer snel het gevoel dat je toch achter een pc zit. :-)

Rm1x en RS7000 zijn echte remixers naast sequencers. Je kunt er weer heel snel andere dingen op proberen omdat onder elke knop een verassing kan zitten.

inderdaad.. dat heb je mooi verwoord zo.. L56

heb hier trouwens geen muis en scherm aangesloten op me mv.. heb juist zo'n ding gekocht omdat ik net als wordperfect 20jaar terug alles onder een knopje of een combi van knopjes heb :)

je heb wel gelijk.. je kan wel voor het pc gevoel gaan :) beetje vergelijkbaar met sony acid in dat geval.. handig :)

waarom niet track per track opnemen Falaelbies?

Het gelijk starten met midi opnemen is wel wat lastig altijd hoor. moet je het weer gaan quantizen, verlies je weer kostbare timing info.

waarom niet track per track opnemen Falafelbiels?
Als je 16 tracks hebt staan duurt het wel even om die naar de computer "over te dubben", het kan wel 16 keer zo lang duren. Als dit geen probleem voor je is ja dan is dat ook fijn.
Overigens kon je vroeger in Cubase op de Atari ook (multichannel) midi in 1 midispoor opnemen. Dat spoor kon je dan daarna "splicen" naar verschillende midikanalen (en de bijbehorende sporen). Ik neem aan dat dat anno nu in Logic nog steeds kan.
Het gelijk starten met midi opnemen is wel wat lastig altijd hoor. moet je het weer gaan quantizen, verlies je weer kostbare timing info.
Hmmm, het kan meevallen. Midi clock synchroniseert vrij aardig natuurlijk en volgens mij kun je ook wel ergens "autoquantize" of "quantize during record" of zo instellen.

Ik heb in ieder geval het idee dat het minder omslachtig is dan midifiles importeren. Daarmee heb ik nog nooit het gewenste resultaat behaald eerlijk gezegd.

Eh, jij *had* toch ooit al een MPC, Boba...?

Ja,,Mpc is zeker tof, maar ik vind hem niet fijn voor life gebruik om verschillende regelen

Hmmm, het kan meevallen. Midi clock synchroniseert vrij aardig natuurlijk en volgens mij kun je ook wel ergens "autoquantize" of "quantize during record" of zo instellen.
Het zijn die kleine dingen die je wel mist,,, die flam op de clap, die kickdrum net even 3ms naar voren. Maar het is idd de beste methode denk ik.

Back