Nieuwe CPU

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

SID

<><><><><><>
Hallo daar,

Ben van plan om een PC te gaan aanschaffen met name voor cubase SX.
Zijn er mensen met goede tips wat betreft proccesor, Geluidskaart, midi interface enz.

Heb hier zelf niet zoveel verstand van ben nog steeds van de hardware sequencing(Yamaha RS 7000).
Ook wil ik graag de hardsid quattro gebruiken maar heb op dit forum gelezen dat het lastig kan zijn om
2 geluidskaarten te gebruiken met Cubase.

Alvast bedankt voor de tips.:halleluja

tjah ik raad zelf als CPU een AMD aan. Aangezien deze grafisch zijn en voor audio grafische processoren beter werken. Voor de kleine beurs kun je een Duron nemen. 1300 ofzo. Zijn rond de 45 euro's. Of je kunt een athlon nemen. Hoe hoger hoe beter eigenlijk. Als je veel met audio wilt gaan doen raad ik je zeker een athlon aan. Liefst Athlon XP.

Moederbord zul je zelf moeten uitzoeken. Dit afhangende van de CPU die je gebruikt en je wensen. Geheugen raad ik zeker 512 MB aan maar hoger is beter (zorg wel dat als je meerdere banken neemt dat het geregristreerd geheugen is aangezien je anders problemen krijgt.)

harddisk ook zo hoog mogelijk al moet je het niet te gek maken denk ik. 120Gb is ruim voldoende. Dat krijg je echt niet snel op.

Geluidskaart. tjah zijn al enorm wat topics over geweest. Gebruik de zoekfunctie ff daarvoor.

Windows versie die ik aanraad is 2000 Professional vanwege de lekkere stabiliteit die XP neit altijd heeft.

Videokaart. Tja neem iets van een Gforce 4 ofzo. leuk voor spelletjes ook ;)

Ik weet nie thoeveel gear je aan je pc wilt hangen. Soms is een lokale lus voldoende mar interface werkt meestal wel prettiger. midiman heeft goede en niet eens dure. of edirol. patchbay kun je ook gebruiken. Alles naar poort routen die naar je pc loopt. (Spelpoort oPJE KAART)

tjah dat was het denk ik wel haha.

En zoek ook effe op VIA chipsets en audio. Er zijn wat geluidskaarten die niet echt lekker willen werken met bepaalde VIA chipsets. En wat betreft de specs die Slipperman opnoemt, die hardiisk kan wel wat kleiner en 512MB is zat.

AMD is niet altijd de goede keuze. Mijn Echo Mia werkt alleen op moederborden met Intel chipsets. En met AMD kom je al gauw terecht bij VIA of SiS, wat ik allebei slecht vind voor audio.

Zo als het er nu naar uit ziet gaat het toch maar een p4 met intel chipset worden liever iets duurder dan gezeik met
soundcards die niet willen werken. Heb een gezien van Sky voor best wel een ok prijs.

De Sky Blaster P4 2.53 voor 1399 euro.

Zie WWW.sky.nl

Laatst gewijzigd:
Argh!!! De zoveelste 'wat voor computer moet ik kopen' vraag.

Lees eens goed diverse threads hierover door, daar staat nog veel meer 'onzin' in dat hier al gespuwd is.

Als dit nog veel langer doorgaat dan heb ik de neiging om het 'computersysteem van de maand' pagina te maken geschikt voor muziek peeps. Krijg je alleen nog een link daarnaartoe als antwoord. ;)

Want ik al die mensen die de vragen stelden hebben volgens mij toch hun eigen ding gedaan en zijn er prima mee geslaagd. (wie durft er voor uit te komen dat hij/zij de totale foute keuze heeft gemaakt?)

SID, ik heb die pc effe bekeken en zit er wel goed uit. Heb geen idee of het duur of goedkoop is.
Ik had wel gelijk ietsje bijbetaald voor 256MB extra. XP/2000 zelf zijn al dol op geheugen en als je
dan nog flink audio enzo gaat opnemen, dan kan 512 geen kwaad.
Kan je dat systeem ook Kaal krijgen, dus zonder XP homeditie al preinstalled?
Ik zal em zelf opnieuw installeren, zodat je em perfect kan tunen en alle overbodige zooi weglaat.

O en 15 inch beeldscherm is niet echt groot. Ik zelf heb 21inch endat is toch veel fijner met audioapplicaties.
Ik zou zeggen minimaal 17inch. Alleen zal het dan wel een gewoon scherm worden, want LCD scherm is dan een beetje erg duur.

Ik heb sinds ongeveer twee weken geleden een nieuwe audio PC. Ding werkt echt perfect, en heeft me weinig gekost.

Specs:
  • Athlon XP 2400 processor met Spire Whisperrock III ventilator (stil!) (link)
  • Epox 8RDA+ NForce2 moederbord (NForce2 chipset is erg stabiel en snel) (link)
  • OCZ 256MB PC3200 DDR Performance geheugen
  • Maxtor 80GB 7200RPM (2MB cache) harde schijf
  • Oude Matrox G400 videokaart (dualhead)
  • AOpen H600B kast (link)
  • Audiotrak Maya geluidskaart (link)
De geluidskaart en videokaart heb ik van m'n vorige DAW gebruikt. Als videokaart kun je bijvoorbeeld een goedkope Ati kaart nemen. Die zijn prima.
Het systeem is rockstable, draait zelfs op een verhoogde FSB van 200MHz (ipv 133MHz) zonder enige vreemde zooi. Geen seconde spijt.

Kosten: ongeveer 650 euro. Het geheugen heb ik bij www.shop4memory.com in Ierland moeten bestellen, de rest bij www.iapc.nl (erg goedkoop, maar helaas alleen beschikbaar voor studenten op de Hogeschool Enschede en Universiteit Twente). Kijk op www.tweakers.net/pricewatch voor een andere locatie om te onderdelen te vinden...

Als OS draai ik Windows XP professional. Net zo stabiel als Win2K, wel even de grafische onzin uitzetten. Voordeel is dat het langer gesupport zal worden dan Win2K. Vergeet 95, 98, ME, enzo.

Zo'n Sky kan ik je niet aanbevelen, omdat hij waarschijnlijk veelteveel lawaai (fans!) maakt, en absoluut niet getuned is als DAW. Je zult er ook een geluidskaart bij moeten kopen, want die onboard is natuurlijk niks.

Hallowaaa,

Nou even in het kort, ik ben zelf ook alweer een nieuwe audio pc aan het samenstellen
die er vanaf 1 mei moet komen te staan. Mijn configuratie bestaat uit de volgende onderdelen:

- Pentium IV 2,6 en of 2,8 Boxed CPU (originele cpu stabiel).
- Ball bearing koelers (extra stil en kogel lagers dus lange levensduur).
- 1 Ghz DDR geheugen (Audio rendering/bewering vreeeeet RAM geheugen).
- Maxtor 200 Gigabyte 7200 RPM (deze moet je dus wel splitsen in 4 logische stations).
- ATI radeon 9700 Pro 128 MB (DDR) 256 mhz clock.
- Lite-On 32x12x40x Re-writer (bouw ik over).
- CD/DVD rom speler Pioneer.
- RME Digi9636 Hammerfall Light + Creative Audigy platinum (bouw ik over).

Mijn keuze is gevallen op de Pentium processor daar deze relatief stabiel is evenals
de AMD ook een zeer stabiele cpu alleen vanwege chipsets waaronder VIA/INTEL neem
ik dus liever een Intel CPU dan een AMD.

De videokaart heb ik gekozen omdat deze gewoon ontzettend goed presteerd in de benchmark
testen en omdat ik buiten veel audio/visueel werkzaamheden ook nog wel eens een heftige game
wil spelen.

Hoop dat dit ook weer een beetje helpt :)

have fun

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back