Kosten maken van een 'geluidsdichte' box.

Heren, we zijn weer 2 dingen door elkaar aan het halen. TS is op zoek naar isolatie om de buitendwereld zijn mooie muziek te onthouden, niet naar absorptiematerialen om de akoestiek van de kamer goed te krijgen.

Wat betreft de gehoorschadevraag, kijk ff in andere topics daarover of begin er zelf eentje. Dit topic kapen is een beetje gek natuurlijk.

LOL

bedankt Gijs :)

ik trek zelf al een beetje de conclusie;

of doe nix, of investeer een boel geld ...

zegt ik het zo goed ? :)

Ik zie dat mensen tips geven hoe ik het beste kan isoleren. Daar heb ik helaas niks aan.

Ik ben benieuwd naar de kosten :)

Dat hangt er maar net vanaf wat je gaat doen. Je hebt bijvoorbeeld kant-en-klare studios voor vanaf pak hem beet 2000 euro. Dit soort spul:

http://www.acousticbooth-studiobox.com/products_standard.php

Maar je kunt het ook zelf doen. En dan is de vraag: wat wil je precies doen? Een complete kamer in je kamer maken met voorzetwandjes, geisoleerde vloer en plafond hoeft op zich niet heel duur te zijn als je een beetje kunt klussen. Zeg 1000 a 1500 euro voor een superbasic kamer van een paar vierkante meter. Maar wat stomme details zoals een geluidsdempende deur, een vervelend hoekje, een gammele vloer, lastige airco of een raam kunnen dat al snel heel veel meer maken. Geluidsdemping vereist bovendien massa, dus meer is meestal beter. En nog meer is nog beter8~ En dus duurder...

Zonder concreet plan is er dus weinig van te zeggen. Vanaf een paar 100 euro heb je "iets", maar je kunt er ook rustig een halve ton aan uitgeven.

En geluidsdicht bestaat dus niet (of je moet er een vacuum omheen weten te klussen:okdan:). Het wordt hooguit geluidsdempend. Dat kant en klare ding heeft zo te zien een demping van zo'n 20dB. Dat is behoorlijk goed, maar als je daarmee op 85dB luistert, horen de buren het nog steeds boven hun TV uit. Ga er dus maar vanuit dat je in een huurhuis of studentenkamer geen plek kunt vinden waar je niemand tot last bent...

In hoeverre je overlast voorkomt ligt eraan hoe goed je "box" wordt, hoe goed de kamer al geisoleerd was, hoe hard je je muziek zet en hoe goed de buren (nog) kunnen horen. Aangezien we van alle 4 niks weten, valt daar dus echt helemaal niks zinnigs over te zeggen.

Wat ik zou doen als ik jou was, is eerst maar eens een plekkie vinden. Bij voorkeur met dove buren8o) Ondertussen kun je eens goed researchen wat er op de markt is. Kijk hier eens voor inspiratie:

http://www.gearslutz.com/board/photo-diaries-recording-studio-construction-projects/ :{:{

Nou, volgens mij is een kamer isoleren zodat je vrouw/kind/hond/goudvis er 's avonds geen last van heeft best lastig, althans wat is de grens? Mijn vriendin vindt het geen punt als ze soms wat bassen door het huis hoort dreunen, maar ik luister dan ook niet vaak op hoog volume.
Maar heeft je hond bv. heel gevoelige oren en moet het echt stil zijn buiten, dan kom je op speciale vloeren en wanden en dan wordt het teringprijzig.

Je zou even contact moeten opnemen met Merford. Dat is een Nederlands bedrijf en zijn erg behulpzaam. Heb ik ook gedaan en ik heb nu een prachtige geluidsdichte opnameruimte.

Die kant en klaar oplossingen zijn idd. duur, maar zij kunnen ook helpen bij DIY projecten.

Zmooc bedankt. Ik was al bang dat het zoveel zou gaan kosten. Toch maar meer moeite doen om een huis met een kelder te vinden.

Een kelder is ook niet heilig he. Afgezien van verhoogd risico op stof en vocht en de garantie op slechte afwerking en isolatie, is het maar de vraag in hoeverre je in een kelder minder overlast veroorzaakt.

Je kunt beter iedere situatie van geval tot geval bekijken.

EDIT: Terwijl ik dit type dondert er een halve vierkante meter stucwerk van de muur in de kelder... mijn huis neemt meteen wraak:P

Back