DX7 files voor ....

Riky-D

No need 4 drummers.
Ik las laatst een interview met Chromeo daarin zei één van de jongens dat hij dat hij de sounds van de DX7 (Yamaha) via sysex in een Nord Modular kreeg.

Weet er misschien iemand of je die sounds ook toevallig in een Roland JP8000 of een Juno 106 kan krijgen?
Of is de Nord modular in dit geval uniek?

Thanx
Rikke

Ik denk dat die jongens van Chromeo uniek zijn doordat ze onmogelijke dingen voor elkaar krijgen.

Yamaha Sysex is geen Nord Modular Sysex

Weet er misschien iemand of je die sounds ook toevallig in een Roland JP8000 of een Juno 106 kan krijgen?

Kijk een hoeveel oscillators (operators) een DX7 heeft en hoe alles onderling is verbonden, en vergelijk de structuur eens met de Juno en JP8000. De vraag beantwoord zichzelf.

facepalm-jean-luc02.jpg

hiha :D

Ik kan me herinneren dat er een converter programmatje was om de DX7 sounds naar de G2 te converteren.

Maar als je al een DX7 hebt waarom wil je die sounds in een andere synth zetten?

Je kan met een Juno 106 en JP8000 vast wel een soort zelfde geluid maken, hangt er een beetje af wat voor geluid...wat voor sounds heb je het over?

Ik bezit een DX7 maar ik vind de FM synthesis echt verschrikkelijk moeilijk.
Het leek me wel handig moest ik de sounds simpelweg in een andere synth krijgen.

FM7 (FM8 ) is daar de beste optie voor: die kan DX7 sysex importeren en heeft een zeer overzichtelijke interface. Persoonlijk vindt ik de interface van FM7 beter. Naar hardware kan je de sysex niet converteren!

Ja sorry TR, ik had je eerste repliek even over het hoofd gezien.
Een converter programmatje dus...
Voor de G2, maar voor iets anders wss niet.

Toch bedankt, ik zal er het web eens voor afsporen!

Ik Hou erg van de 80's klank van de DX7, met de JP8000 en de Juno heb je die ook wel, maar de DX7 heeft er toch wel een aantal die echt uniek zijn!

Toch bizar dat die jongens de DX7 files via sysex wel in een Nord Modular krijgen!

Nou, zo "bizar" is het niet. Je kunt de structuur van de DX7 gewoon nabouwen in de Nord Modular en daarna is het importeren van sysex natuurlijk een fluitje van een cent. De Nord Modular bestaat natuurlijk gewoon uit dikke DSP's met software erop, het is geen hardware synth zoals de Juno's.

Tja, wat zal ik schrijven...

Kijk eens naar een oud artikel van me uit 1999...
http://nm-archives.electro-music.co.../ArticlesAboutNordModular/FMtoNordModular.htm
Onderaan staat een link naar alle +9.000 DX7 Patches voor de NordModular.
Er is ook een conversie programma voor de G2, dat slingert ergens rond op electro-music.com
Deze laatste werkt via SysEx
Voor de G2 is er een speciale Editor, maar dat is een non disclosure project van Clavia, dus die wordt niet vrijgegeven, om geen ruzie met Yamaha te krijgen. Nu zijn ze nog vriendjes :)

Voor andere synths zijn die tooltjes gewoon nooit gemaakt.

Let wel, voor de NM Classic is het bij benadering, voor de G2 is het exact de DX7

Wout

Laatst gewijzigd:
De nord is niet de enige die dx7 sysex begrijpt hoor.

Korg oasys kan dat ook

Kijk eens naar een oud artikel van me uit 1999...
http://nm-archives.electro-music.co.../ArticlesAboutNordModular/FMtoNordModular.htm
Onderaan staat een link naar alle +9.000 DX7 Patches voor de NordModular.
Het lijkt me dan ook dat die kerel van Chromeo het hier over heeft. Overigens zijn ze wel erg inefficient geconverteerd, je kunt een hele hoop weghalen dat niet nodig is en vereenvoudigen zonder al te veel verlies zodat de polyfonie nog wat omhoog te schroeven is - maar een converter schrijven die dat ook nog kan, da's wel heel erg knap.

Voor de G2 is er een speciale Editor, maar dat is een non disclosure project van Clavia, dus die wordt niet vrijgegeven, om geen ruzie met Yamaha te krijgen. Nu zijn ze nog vriendjes :)
Volgens mij zijn patenten maar een jaar of 20 geldig. Je zou toch denken dat die op FM synthese onderhand wel eens zijn afgelopen, zeker als je nagaat dat Yamaha niks meer met FM doet sinds de PLG-FM boards eruit zijn gegaan.

Over de DX7 conversie van de Classic was Clavia ook niet echt tevreden. Met hoge uitzondering heb ik het van ze gekregen.
De speciale G2 Editor is wel helemaal in orde, maar ook die haalt de overbodige modules er niet uit, maar hij klinkt wel beter.

Wout

The FM7 can read all programs from the original DX7, DX7-II, DX11, TX81Z, TX7, DX21, DX27, DX100, TX802

Er zijn er massa's te vinden op het net! Je zou kunnen beginnen met de factory presets van deze synths op te speuren.

En vervolgens:

http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?p=3825501

en kijk eens op de yahoo groups:

http://groups.yahoo.com/search?query=dx7

En vergeet vooral google niet, zoals ik zei, er is massa's te vinden (niet atltijd kwaliteit en begin maar eens 10.000 patches te sorteren...) Wel genoeg materie om FM synthese stevig onder de knie te krijgen :mega:

Back