goedkope keyboardsounds

Artkramer

Ingeburgerd
Hai iedereen!

Ik wil graag een cd gaan maken met hollandse hits, oftewel "Tros"-muziek, a la de gebroeders ko, toppertje en dergelijken. Ik ben dus op zoek naar goedkoop klinkende sounds, het liefst in de vorm van een AU-plugin zodat ik ze in Logic kan gebruiken. Lelijke, plastic keyboard-strijkers en acordeon-achtige klanken dus. Heeft iemand een goede tip?

effe naar de kringloop, staat het vol met bontempi en speelgoed keyboardjes!!!!!!!!!

en dan niks midi, maar gewoon opnemen die hap, dat maakt het juist zo cheap

Hai iedereen!

Ik wil graag een cd gaan maken met hollandse hits, oftewel "Tros"-muziek, a la de gebroeders ko, toppertje en dergelijken. Ik ben dus op zoek naar goedkoop klinkende sounds, het liefst in de vorm van een AU-plugin zodat ik ze in Logic kan gebruiken. Lelijke, plastic keyboard-strijkers en acordeon-achtige klanken dus. Heeft iemand een goede tip?

Wat mn voorgangers in dit topic al zeiden, probeer een goedkoop keyboard te scoren want het meeste is gewoon standaard keyboard begeleiding, ritme 22 rhumba dat werk.

Verkijk je niet op het hollandse hits genre want het zit vernuftig in elkaar.
Alles klopt. Zanglijntje, tegenmelodietje, wat vuldingetjes tussendoor. Het zit best wel geraffineerd in elkaar. En ik schiet vaak in de lach om het genre met de teksten met 'kleine waarheden' (de lucht is blauw ik hou van jou/waarom toch die ander/op rode rozen vallen tranen).

Heel veel succes.

-C-

Oh! Vergeet niet zo'n cool overhemd te regelen wat die lui altijd aanhebben :).

-C-

Wat mn voorgangers in dit topic al zeiden, probeer een goedkoop keyboard te scoren want het meeste is gewoon standaard keyboard begeleiding, ritme 22 rhumba dat werk.

Verkijk je niet op het hollandse hits genre want het zit vernuftig in elkaar.
Alles klopt. Zanglijntje, tegenmelodietje, wat vuldingetjes tussendoor. Het zit best wel geraffineerd in elkaar. En ik schiet vaak in de lach om het genre met de teksten met 'kleine waarheden' (de lucht is blauw ik hou van jou/waarom toch die ander/op rode rozen vallen tranen).

Heel veel succes.

-C-

Daar heb je helemaal gelijk in. Bovendien een eenvoudige melodie maken is nog niet zo moeilijk, maar maak er dan nog maar eens een goede melodie van!

Bedankt voor de reacties, wordt waarschijnlijk idd gewoon keyboardje kopen. Het liefst wil ik de Tyros, maar die is echt veel te duur. Ik zit wel nog een beetje te twijfelen, want volgens mij moet je je ook niet verkijken op de productie van hollandse hits tegenwoordig. De klanken klinken natuurlijk nog steeds kitsch, maar zijn volgens mij lang niet meer zo low-fi als de klanken die uit een casio-keyboardje komen. Verbeter me als ik verkeerd zit hoor.

Als tip: check een 2e hands Yamaha PSR-640 of 740 die hebben wel de juiste sounds aan boord (ook nog echt te gekke btw die normaal ook bruikbaar zijn) maar klinken niet te cheapo (waren ze ook niet!)
Daar zitten ook behoorlijk wat auto-begeleidings dingen in met de corny fills introotjes enz...veel van die hits en de sound komen juist van die te strakke keyboard begeleidingen.

JUIST midi gebruiken en alles strak quantizen (believe me, been there dne that hahaha LOL) ene inderdaad het is moeilijker dan je denkt want het moet precies goed. Niet te corny als een gimmick, niet te vee; overnagedacht en overgeproduceerd tegelijkertijd. Tricky echt waar

Ik zat nog even te denken. Als ik echt een hit zou willen scoren nu anno 2010, is dat dan nog mogelijk met een PSR-740? Moet ik niet gewoon een yamaha PSR S900 bijv. aanschaffen, wil ik nog een commercieel succes kunnen behalen. Of werkt dat niet zo? Ik ben ervan overtuigd dat het me kwa tekst en compositie wel gaat lukken, maar zonder de juiste sound (van nu) red ik het niet. Ik wil er best over denken om 1500 euro voor een keyboard uit te geven, maar als dat niet per sé hoeft en ik het net zo goed met een PSR-740 afkan, doe ik dat laatste liever..

Ik zat nog even te denken. Als ik echt een hit zou willen scoren nu anno 2010, is dat dan nog mogelijk met een PSR-740? Moet ik niet gewoon een yamaha PSR S900 bijv. aanschaffen, wil ik nog een commercieel succes kunnen behalen. Of werkt dat niet zo? Ik ben ervan overtuigd dat het me kwa tekst en compositie wel gaat lukken, maar zonder de juiste sound (van nu) red ik het niet. Ik wil er best over denken om 1500 euro voor een keyboard uit te geven, maar als dat niet per sé hoeft en ik het net zo goed met een PSR-740 afkan, doe ik dat laatste liever..

PSR 740 kan het gewoon zijn hoor in combi met voor de moderne twists gewoon Virtual instruments in je DAW laden en je bent klaar.
Je eerste post kwam nou niet over alsof je het serieus wilde doen maar als je budget hebt ga dan de nieuwe keyboards eens uitproberen...maar nodig is het niet. NIet voor het genre waar jij volgens mij op doelt

Ik heb er hier nog eentje uit de oude doos, waarin ik volgens mij een Yamaha Psr serie keyboard heb gebruikt voor het xylofoon geluid.:

www.jadakannie.nl

PSR 740 kan het gewoon zijn hoor in combi met voor de moderne twists gewoon Virtual instruments in je DAW laden en je bent klaar.
Je eerste post kwam nou niet over alsof je het serieus wilde doen maar als je budget hebt ga dan de nieuwe keyboards eens uitproberen...maar nodig is het niet. NIet voor het genre waar jij volgens mij op doelt

Klopt, ik ben ook nog in overweging om er echt een serieus project van te maken. Maar bedankt, ik ga eens kijken voor die 740, scheelt nogal wat.

De meeste nederlandstalige nummers zijn gemaakt met keyboards...
Vooral de Psr-9000/Tyros zijn veel gebruikt

Sterker nog..
Kennen julie toppertje nog van Danii en guilermo(of iets in die trant)?

dat hele nummer is een style(Begeleiding ritme) uit de Yamaha Tyros I

De Tyros I is niet te duur meer tegenwoordig(zo rond de 1000-1100 euro) en ze klinken nog steeds erg goed... Ze hebben ook deels de Motif engine in zich zitten..

Ik heb er zelf 1...(gehad=() en vond hem erg gaaf, Maar zorg wel dat je er 1 koopt met hardeschijf, want sounds/styles/registratie`s inladen vanaf Floppy is verschrikkelijk traag..

Zelf heb ik nog niet zo lang geleden een Yamaha PSR E313 gekocht voor 189 euro.
Die dingen zijn leuker als veel mensen hier denken en die moderne dingen klinken minder ranzig of truttig als ik had verwacht.
De voordelen: heerlijk die ingebouwde luidsprekertjes en ze wegen niks die plastic bakkies.
Lekker mobiel en leuk om te oefenen door al die "style registrations". Kun je je ook eens aan de polka of bossa nova wagen ;-)
Vooral de pianotjes klinken boven verwachting goed. Verder leuk voor echte strings, oh en ah koortjes enzo. Lekker layeren/splitten. Als je er een tweede keyboard op aansluit heb je er gratis een tweede PSR bij trouwens.
Vergelijkbare sounds kun je ook halen uit VSTi's als:
Emulator X
Dyad (prachtige .sf2 player/synth) en Soundcanvas van Edirol.
Er zijn heel veel van die kant en klare hapklare soft-happen natuurlijk.
Als je op de keyboard toer wilt gaan kun je ook de E-09 van Roland nemen: 450 euro en vooral de synth-sounds zijn beter als die van Yamaha of Casio.

Back