Kan ik een joystick als pitch/bend controller gebruiken? (Atari)

AnthonyDavid

Null Wave
Hoi, ik vroeg me af: Ik heb een atari 1040STe en Cubase 2.0, zou het mogelijk zijn om een joystick (compatible hoor) aan te sluiten en deze als pitch/modstick te gebruiken via Atari naar synths enz.? Het lijkt wel vergezocht, maar wel über-awesome!!! Sowieso een joystick gebruiken met Cubase lijkt me wel vet. :okdan:

Ik geloof niet dat de joystick poorten van de 1040ST goed met een analoge joystick kunnen omgaan en een digitale joystick is niet echt als pitch/modstick te gebruiken.

Maar ik kan me vergissen hoor.

Als modulatie controller wel, als de software het wil, maar als Pitch controller issie waardeloos, want een joystick komt nooit mooi in de nul stand terug, maar altijd er iets naast. Ik heb mijn Nord Modular Keys ooit uitgerust met twee joysticks, maar hij komt altijd vals terug. (Trouwens, 1 stick met en 1 stick zonder veren - en een schakelaar om te kiezen voor de knop of de stick)

Wout

Als modulatie controller wel, als de software het wil, maar als Pitch controller issie waardeloos, want een joystick komt nooit mooi in de nul stand terug, maar altijd er iets naast. Ik heb mijn Nord Modular Keys ooit uitgerust met twee joysticks, maar hij komt altijd vals terug. (Trouwens, 1 stick met en 1 stick zonder veren - en een schakelaar om te kiezen voor de knop of de stick)

Wout

Da's een kwestie van callibreren van de software. Als het echt niet gaat kun je dmv software er voor zorgen dat de waarde toch terug komt naar 0. Is niet zo moeilijk om te maken. :D

voor zover ik weet switchen die atari/commodore joysticks alleen aan of uit, per kant. Dus 128 verschillende waardes kan je ze niet geven. Dus dat wordt dan waarde 0 of 127. Bij nieuwere pc joysticks is dat beter geregeld.

Heb ze nog wel, die atari joysticks, helemaal suf gespeeld met lotus exprit turbo challenge (1,2 en 3), stunt racer (oid), solomons key, int. karate +, F19, F15, en dat helicopter schietspel, gunner ofzo. :D

Anyway, voor zover ik die spelen speelde had ik niet de mogelijkheid om een klein beetje te sturen, altijd helemaal of niet. Enige wat controleerbaar was was de tijd dat je de joystick een kant op hield.

Daarnaast ben ik tussen 1990 en nu geen één keer een dergelijk programma tegengekomen om de joystick aan cubase te koppelen.
Het is makkelijker om een modulatie en pitchwheel uit een werkende synth te slopen en die over te solderen naar een pc joystick die variabele waardes kan handelen en die gewoon via midi aan je cubase te hangen. Dan softwarematig de controllernummers van de pitch en modwheel automatisch laten veranderen naar andere controllernummers.

Ik heb in het (recente) verleden wel een keer zo'n dubbel-potmeter joystick gebruikt op de game-poort van een Soundblaster met een programmaatje om naar midi te converteren. Ik moet even uitzoeken welk programma dat was. Maar heb daar nog wel de virtual joystick van de Korg Wavestation VSTi mee bestuurd.

Ik heb in het (recente) verleden wel een keer zo'n dubbel-potmeter joystick gebruikt op de game-poort van een Soundblaster met een programmaatje om naar midi te converteren. Ik moet even uitzoeken welk programma dat was. Maar heb daar nog wel de virtual joystick van de Korg Wavestation VSTi mee bestuurd.

weer ff byna wat anders er is / zijn meerde filmpies waar een flight simulater joystick dus gebruilk wordt as ms 20 controller [de egte ms 20 ]

:okdan:
trigger switches / pitch stuur ding
hoe dat werkte denkl dat de joysticks analoog zijn en dus signaal uitspugen

of via een midi kastje wat weer naar cv gate omdraait

kijk eeens aan
analog controller van playstation hehe

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=68825

toch vetje koedieman

here my guitar gently weeeeeepzz:okdan:

Een analoge joystick kun je als 2 variabele spanningsdelers (dank Etaoin) gebruiken en zodoende kun je daarmee dus 2 verschillende variabele (stuur-) spanningen opwekken, waarmee je CV gestuurde parameters van je synth kunt aanjagen.

Back