Tribute To Dx-7!

kom op jongens, er zijn geen "velocity points"
het is gewoon dat elke carrier of modulator kan reageren op velocity

kom op jongens, er zijn geen "velocity points"
het is gewoon dat elke carrier of modulator kan reageren op velocity

ik weet het nog niet zo net, want ik zie toch duidelijk steeds dezelfde velocity waardes terugkomen: (zie plaatje)
Of bedoelen jullie iets anders met velocity points?

Attachments

• velocity dx7.png
    velocity dx7.png
    40,9 KB · Bekeken: 149
hmm als je gewoon de aanslaggevoeligheid gebruikt op het level van bv een modulator, kun je met FM inderdaad hele uiteenlopende sounds krijgen tussen zacht, middelhard en hard aanslaan, dat kan varieren van fluit (zacht) naar bass (hard) ofzo...

Velocity is toch een modulatie bron net als een ander (lfo, eg. etc)

Bij de Electric Piano bijvoorbeeld
Of bij een Synthbass op je dx...

Ik heb hier geen originele presets meer instaan helaas.

stuur dan een sysex bankje naar de dx7 met de factry presets !!:P

Zou ik graag doen, Maar heb geen midi interface...

hmm als je gewoon de aanslaggevoeligheid gebruikt op het level van bv een modulator, ..

Maar dat zijn dan toch geen 8 mogelijke waarden maar 100 in het geval van de DX7 en 128 bij de Motif?
In dit bericht staat er toch 8 Velocity Points

(DX7: bereik van 0-99, Motif: bereik van 0-127)

De uitleg die Tyros1990 eerder gaf a.d.h.v. de Tyros gaat over het aantal Voice Elements die Yamaha gebruikt in de AWM2-technologie. (dus voor sample-based synthese en niet FM-synthese). En bij de Tyros, Motif, Motif ES zijn dit 4 Elements per Voice, de Motif XS heeft er zelfs 8 per Voice.

Voor zover ik weet gebruikt de Tyros ook AWM, net als de Motif. Ik kan de term 'Velocity Points' dus niet plaatsen in dit kader.

Misschien kan Tyros1990 dan even uiteenzetten hoe je op een DX7 dan deze 'Velocity Points' kan instellen? Schuw geen technische termen, ik leer graag bij.

Maar volgens mij verward Tyros1990 de term 'Velocity Points' met iets anders.

Ik denk inderdaad dat ik het ver war....
Kan gebeuren, Ben nog maar een nOOb wat betreft Synths/Synthese...
Vanavond komt de DX27s thuis te staan.

Zoekt niemand meer iets op tegenwoordig! Uit de handleiding:

" This button lets you program the velocity "touch" sensitivity of each operator so that the faster you press a key the greater the output level. This function interacts with the [OUTPUT LEVEL] function so that, if you set a maximum [KEY VELOCITY SENSITIVITY] of 7, and then press a key very slowly there will be virtually no output from the operator; press that key fast, and you'll hear the maximum output level you have set with [OUTPUT LEVEL]. If the operator is a carrier, this function causes the notes to be louder when you play faster, whereas if the operator is a modulator, the timbre changes as you play faster. This is the parameter that determines why some preset voices have touch sensitivity and others do not."

En dan te bedenken dat ik niet eens een DX-7 heb, ik ben ook gek om dat op te gaan zoeken.

Ik denk inderdaad dat ik het ver war....
Kan gebeuren, Ben nog maar een nOOb wat betreft Synths/Synthese...
Vanavond komt de DX27s thuis te staan.

Bradley, dat geeft helemaal niet, ik ben op heel veel vlakken ook een n00b. Maar probeer de volgende keer gewoon eens wat minder stellig over de zaken te praten. Je hoeft helemaal niet alles meteen te weten, maar doe dan vervolgens niet alsof. Je hoeft hier niet stoer te zijn, wij hier zijn net als jij de grootste nerds.

Random detune met voice stacking met die E! uitbreiding maakt een dx7 trouwens een stuk minder kil.
En doordat je ook de mogelijkheid krijgt om via je data slider het volume van de modulators in een keer kan veranderen is het alsof je een soort van Lo Pass filter op je dx hebt.

Zoekt niemand meer iets op tegenwoordig! Uit de handleiding:

" This button lets you program the velocity "touch" sensitivity of each operator so that the faster you press a key the greater the output level. This function interacts with the [OUTPUT LEVEL] function so that, if you set a maximum [KEY VELOCITY SENSITIVITY] of 7, and then press a key very slowly there will be virtually no output from the operator; press that key fast, and you'll hear the maximum output level you have set with [OUTPUT LEVEL]. If the operator is a carrier, this function causes the notes to be louder when you play faster, whereas if the operator is a modulator, the timbre changes as you play faster. This is the parameter that determines why some preset voices have touch sensitivity and others do not."

En dan te bedenken dat ik niet eens een DX-7 heb, ik ben ook gek om dat op te gaan zoeken.

Ik heb zelf ook geen DX7 of handleiding. Ik heb zelf niet de handleiding gezocht aangezien de Tyros als voorbeeld werd gehaald en die gebruikt AWM2 en dat ken ik intussen als m'n broekzak. Het voorbeeld met de Tyros is dus in ieder geval een broodje aap (zeg ik dat goed als Vlaming :dubbel:).

In ieder geval kan ik met jouw uitleg wel iets aanvangen. Alvast bedankt voor de opheldering. Ik ga mijn editor voor mijn PLG150-DX nog eens openen en kijken of er iets leuks mee te maken valt.

Een dx7 kent geen velocity points, wel key velocity sensitivity PER OPERATOR.

Key velocity en velocity point of switch is niet hetzelfde natuurlijk.

Maar 't was wel duidelijk wat bedoeld werd.

Heerlijk toch die terminologie in synthwereld.
Zorgt onmogelijk voor enige verwarring 8o)

geldverkwisting, je hebt al een dx7

Kan hem voor een schijntje kopen en hij komt met originele handleiding + cartridge.. EN hij word nog gebracht ook...
een 2e FM synth is nooit weg...

Ik zie de DX27 meer als Must-Have... Zo vaak zie je ze niet op Marktplaats staan...

Back