NI KORE 2 ter v.v. Yamaha S90

MichaelG

Nieuwkomer
Hoi muziekliefhebbers,

Al enige tijd ben ik op zoek naar een softwarematige vervanger voor mijn Yamaha S90. Reden hiervoor is puur praktisch: ik heb het aan mijn rug en mag niet te zwaar meer tillen. Daar ik wekelijks optreedt, is het niet leuk dat ik de S90 niet meer bij me heb.

Ik speelde met Nord Elektro 3 en Yamaha S90. De Yamaha gaat niet meer mee op pad, vanwege zijn gewicht. Dan heeft alleen een Elektro 3, ondanks zijn goede sounds, zijn beperkingen. Geen layers, splits, geen goeie blazers, geen handige presets, etc.

Ik speel nu tijdelijk met de Nord i.c.m. KORE 2 van NI via midi over laptop. Met dit pakket kan ik zo'n beetje alle geluiden, loopjes, layers, splits, etc maken. Plus 128 goed zelf instelbare presets. Met de Nord speel ik gewoon de Nord sounds, dan zet ik KORE 2 zacht. Werkt tot nu toe goed.

Maar ik heb nog de wens voor het toevoegen van mijn eigen geluiden (WAV/mp3 files) wat KORE 2 niet kan. Al is het maar omdat we Bohemian Rhapsody, het middenstuk, met de vocaltrack mee spelen. Hiervoor gebruik ik nu een externe mp3 speler. Maar dat moet toch slimmer kunnen denk ik, als ik een laptop bij me heb?

Voordat ik ga voortborduren op KORE 2, vraag ik me af of ik zo de juiste weg in sla? Wat vinden jullie?

Ik speel vooral live, studiowerk doe ik niet. Ableton, FL Studio, etc heb ik bekeken, maar is niet wat ik zoek. Presets, goede geluiden, layers, splits, goeie blazerpartijen, makkelijke bediening, afspelen van wav/mp3 zijn voor mij belangrijk.

Ik heb een goede laptop en Tascam US122 extern geluid.

Groeten, Michael

Kore 2 uitbreiden met NI Kontakt 4 of zelfs Komplete 6 lijkt me hier de meest logische oplossing. Dan heb je alles wat je wilt en meer. Integreerd naadloos met je Kore.

Hoi Fles, bedankt voor je reactie.

Ik had Kontakt ook al geïnstalleerd en het is een prima sampler.

Wat het probleem een beetje is, ik ben totaal nieuw in deze softsynth wereld. De NI manuals zijn nou niet bepaald hulpvaardig. Weet jij een goeie site/manual/video waarin ik meer te weten kom over zaken als VST's / plugins / midi, etc. Volgens mij weet ik hier nog te weinig van om de boel lekker draaiend te krijgen. Het werkt wel, maar om nou te zeggen dat ik precies weet wat ik doe,.. neuh ;-)

Jij hebt het bijvoorbeeld over naadloos integreren, maar als ik beide programma's opstart, werkt er maar eentje. En ze slikken elkaars bestanden niet. Excuus als ik niet weet hoe de zaken werken. Ik was al blij dat ik KORE 2 kan bedienen ;-)

Groet, Michael

Als je Kontakt ook al hebt lijkt me de keuze al gemaakt...toch...? Je moet hier by the way echt niet aankomen met vragen over hoe je illegale software werkt, maar dat terzijde..

Er komen nog wat andere vragen bij me op. Mis je live het extra gewogen klavier van de S90 niet? Als gewicht de issue is kan je misschien beter je S90 vervangen voor iets als een Motif XS7 of iets vergelijkbaars. De algemene tendens onder live toetsenisten is toch wel dat de laptop on stage zich nog niet kan meten met de betere romplers.

Ik zou zelf ook gaan voor bijvoorbeeld een 2e hands Motif ES 6 of 7 of Roland Fantom X met audio expansion. Geheugen erin en samples en audiotracks tot je beschikking. Heb je gelijk wel een 2e toetsenbordje erbij wat bijna een must is dan als ik zo lees wat je doet.
Dan gebruik je je Electro 3 voor de echt goede sounds, bijvoorbeeld de blazers zijn te gek...ALS je gebruik maakt van de gigantische library die je tot je beschikking hebt op 'nordkeyboards.com' En daar zitten echt te gekke dingen tussen, klinken super muzikaal alleen moet je ff zoeken. Maar als je je geluiden/sample-set hebt gevonden dan wordt je wel heel gelukkig.
Gelukkiger dan wanneer je het onstage-IT'r pad kiest, maar dat ik mijn mening.

Hi guys,

@Fles, de software is inderdaad nog niet aangeschaft. Maar dat ga ik uiteraard wel doen, als ik eruit ben. Mijn budget was oorspronkelijk om de S90 te vervangen voor een lichter exemplaar, maar toen kwam de laptop in beeld.

Ja, ik mis de gewogen toetsen voor de S90 zeker! De Nord mist qua aanslag de nuances, net iets te licht die waterfall keys.. Daarom speelde ik ook met beiden.

Ik had de sounds van de software wel iets beter verwacht. Ze zijn zeker geschikt en er zit veel moois bij. Maar het haalt het niet bij de S700 Grand van mijn S90.

Ik zal eens kijken naar het Motif alternatief.
Bedankt voor het meedenken!
Michael

@Manu

Hoi, krijg jij goeie blazers uit je Nord? Degene die ik gedownload had, klinken zo "cheesy" vergeleken met de S90. Of heb ik de Nord site nog niet goed bekeken? Ik gebruik de Nord nu alleen voor de elpiano's en zijn heerlijke orgelsounds, maar lekker klinkende blazers krijg ik er niet uit.

Verders, die samples doe ik nu met een Denon S1000, maar dat betekent steeds een CD branden als ik nieuwe samples heb. By the way, de samples die we gebruiken zijn dus Bohemian Rhapsody vocal samples en bijvoorbeeld de geluiden die Jamie Cullum gebruikt achter zijn track "mindtrick". Ik bewerk de samples dus helemaal niet. Ik start ze en 'speel zelf gewoon door.

In mijn beeldvorming kan ik alles in één laptop integreren, maar als ik Fles en jou zo beluister, kan ik beter gaan voor een lichtere vervanger van de S90. Maar dan dus eentje die geen 24+ kilo weegt.

Lastig, lastig, lastig..... Maargoed, ik heb nog wel even de tijd.
Bedankt voor het meedenken.

Weten jullie eigenlijk de reden waarom de sounds van de softsynths het niet halen bij de "echte" gear? Beiden werken met samples, beiden hebben een cpu aan boord, beiden kunnen sounds bewerken.

Komt het door de sample bron? Hebben merken als Yamaha en Roland gewoon betere technieken om te samplen? En klinkt het daardoor beter? Of ligt het aan het midi gedeelte?

Groetjes, Michael

Weten jullie eigenlijk de reden waarom de sounds van de softsynths het niet halen bij de "echte" gear? Beiden werken met samples, beiden hebben een cpu aan boord, beiden kunnen sounds bewerken.

Komt het door de sample bron? Hebben merken als Yamaha en Roland gewoon betere technieken om te samplen? En klinkt het daardoor beter? Of ligt het aan het midi gedeelte?

Groetjes, Michael

Dit zou kunnen liggen aan het prijsverschil. De S90 is natuurlijk een van de vlaggenschepen van Yamaha. Kore is van NI de 'instapper'. Ik wil niet zeggen dat duurder altijd beter is (daar kan ik ook niet echt over oordelen, want ik ken zowel de Kore als S90 niet heel goed), maar ik kan me voorstellen dat een EastWest of Vienna juist weer een stuk beter klinkt dan een S90. Zeker omdat je bij een hardware synth toch een bepaalde maximale ROM ruimte tot je beschikking hebt, en de samples dus relatief klein moeten zijn. Bij softsynths heb je die beperking niet, dus zou je in theorie betere geluiden moeten kunnen krijgen. In theorie zou dat dan ook moeten gelden voor Kore, aangezien dat afgeleid is van de Kontakt-library, die volgensmij ook kwalitatief best ok is.

Daarnaast is er ook nog persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Groetjes, Michael

Paar dingen ter overweging, uit mijn eigen ervaring, wat dat betreft:
- Sample libraries van flink wat software instruments (bv mijn NI Akoustik Piano) klinken vaak supergoed, maar spelen niet altijd even lekker. Missen nuance, velocity enz, wat in een rompler (meestal) wel goed afgestemd is.
- De megasounds van deze software intruments komen in een live-situatie nooit volledig tot hun recht.
- (Snel) switchen tussen verschillende sounds in software instruments is niet altijd even snel en betrouwbaar, dit ivm laden van (mega)samples (is iig bij mijn AP zo).

Dit zou kunnen liggen aan het prijsverschil. De S90 is natuurlijk een van de vlaggenschepen van Yamaha. Kore is van NI de 'instapper'. Ik wil niet zeggen dat duurder altijd beter is (daar kan ik ook niet echt over oordelen, want ik ken zowel de Kore als S90 niet heel goed), maar ik kan me voorstellen dat een EastWest of Vienna juist weer een stuk beter klinkt dan een S90. Zeker omdat je bij een hardware synth toch een bepaalde maximale ROM ruimte tot je beschikking hebt, en de samples dus relatief klein moeten zijn. Bij softsynths heb je die beperking niet, dus zou je in theorie betere geluiden moeten kunnen krijgen. In theorie zou dat dan ook moeten gelden voor Kore, aangezien dat afgeleid is van de Kontakt-library, die volgensmij ook kwalitatief best ok is.

Daarnaast is er ook nog persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Een S90 is wel een beetje outdated hoor. In die Nord Electro 3 kun je de nieuwste piano's uit de Nord Piano Library stoppen, die zijn m.i. wel een stuk beter dan die van een S90.

Hoi, bedankt voor jullie reacties en meningen.

Ik zal eerlijk zeggen, ik vind het nog knap lastig een keuze te maken. Via het forum kwam ik op http://www.kvraudio.com/ terecht. Ik heb een demo versie van FORTE 2.0 Performer Edition gedownload heb, waar ik wat kwalitatief goeie VSTi's in heb geladen. Qua klank kwaliteit hangt het inderdaad af van de VSTi's.

Zit te denken om een goed gewogen klavier met 88 toetsen aan te schaffen. Maarja, dan ga ik straks weer met Nord én midi klavier op pad, moet laptop mee, etc etc. Zit ik dus bijna weer in het straatje van de S90.

Ik denk dat ik er goed aan doe het e.e.a. eerst uit te proberen.

Mijn voorkeur gaat wel een beetje uit naar het werken via een laptop, vanwege de mogelijkheden. Maar aan de andere kant, het moet live wel makkelijk bedienbaar en overzichtelijk blijven. Plus dat ik een zo natuurlijk mogelijk geluid wil. Dan kom ik terug op de "afstemming" waar Jost het over heeft, en dan neigt mijn keuze weer voor een nieuwe (lichte) synth...

Moeilijk! Nogmaals dank voor medenken. Als je nog een tip hebt, laat het even weten..
Mike

Back