grappenmaker(s) op marktplaats

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Jaja. En vroeger lachten we mensen uit die het waagden €650,- te vragen voor een Juno-60...

inderdaad een vervelende kwestie, zonder meer.

koper was te moe om hem helemaal hier op te halen. we hebben halverwege afgesproken, op een parkeerplaats in eindhoven.
de andromeda werkte perfect toen hij hier thuis stond. en blijkbaar na aankomst bij de koper niet meer.
eerst was me niet helemaal duidelijk wat er precies mis was. we hebben enkele dagen overlegd over oplossingen in de zin van software update of zo, omdat ik me niet kon voorstellen dat er echt iets kapot was.
daarna kwam een bericht dat een expert op afstand, na een consult per mail of telefoon had gezegd dat het moederbord vervangen moest worden, a €450, dat het probleem niet door transport kon zijn ontstaan, en dat ik daarom de synth terug moest nemen.
ik had geen zin om zonder meer een kapotte synth terug te nemen, terwijl ik een goede had geleverd. ik heb later nog voorgesteld de synth dan terug te nemen voor €225 minder, zodat we de zogenaamde schade zouden delen.

daarna kwam het voorstel de synth te laten bekijken door dezelfde expert, in duitsland en dat ik de reparatie voor de helft zou betalen, als die tijdens transport was ontstaan, of de reparatie volledig zou betalen, als dat niet zo was.

dat leek me ook niet echt fair, er is sowieso onderscheid tussen schade ontstaan ten gevolge van en tijdens transport.
ten slotte kreeg ik nog de mogelijkheid €150 euro over te maken naar de koper. ik heb om van het gedoe af te zijn, toen aangeboden om de helft daarvan over te maken.
de verkoop prijs was €1875 voor een perfecte A6. de koper had ook al aangegeven er wel enkele honderden euro's op te verdienen, niet onwaarschijnlijk als je dicht bij duitsland woont, zo is het nou eenmaal. prima ook.

volgens mij zou zelfs als het moederbord vervangen moeten worden, na de verkoop met winst, de schade maximaal €150 zijn. vandaar.

ik zal niemand verder vermoeien met de verdachtmakingen die erbij te pas kwamen. dit zijn zo'n beetje de meest relevante feiten.

laat ik wel zeggen dat ik vanaf de eerste melding intensief contact met de koper heb gehad. dat ik de synthesizer niet meer heb gezien overigens. het defect zelf niet heb kunnen constateren. de verkoper ook geen zin had om eerst met het apparaat terug te komen, zodat ik het kon beoordelen, wat ik ook nog heb voorgesteld.

mogelijk gaat het om een losse connector, een mogelijkheid die later ook genoemd bleek te zijn door de duitse expert.

blijkbaar heb ik geen goed zelfbeeld; ik dacht altijd van mezelf dat ik redelijk was en meedacht bij het oplossen van problemen.

dergelijke advertenties op marktplaats brengen een oplossing sowieso niet dichterbij.

jammer van mijn goede naam, maar ja, zo gaan die dingen blijkbaar.

Het kan gewoon gebeuren...het is 2dehands en oud materiaal..

Echter als mensen hoge bedragen claimen onder vermelding van "mijn expert heeft gezegd dit en dat" dan gaan bij mij de antennes signaal geven...omdat de "expert" een nogal standaard verhaal is om je te overtuigen van een zogenaamd probleem.

Ik voer reparaties zelf uit, externe zogenaamde experts heb ik schijt aan.

Weet je wat wel vreemd is...als ik iets koop is het meestal intact en functioneel en komt het ook heel en intact bij me aan (per post)..

Echter als ik iets verkoop dan is het aantal "hey alles is prima maar hij is defect ik wil een deel van mijn geld terug" ineens veel hoger!!! De verhouding is zo scheef dat ik de "hey give me a partial refund" claimers ondertussen wel zat ben en het in 9 van de 10 gevallen om "ik kan het altijd proberen" gaat..

ik kan en wil niet uitsluiten dat er daadwerkelijk iets kapot is gegaan, misschien na het apparaat meteen koud aanzetten, na een lange koude autorit. of gewoon door domme pech, ergens onderweg.

maar mijn verantwoordelijkheid moet ergens eindigen en mijn redelijkheid ook.
en ja, het is tweedehands.

Prima maar ik verkoop veel en de verhouding is echt scheef...je wil niet weten hoeveel mensen het "toch effe proberen"

Zeker als je handelt is je verantwoordelijkheid naar de koper groter dan particuliere verkoop. Ik snap Leo wel.
Idd moeilijk.. waar ligt de grens in opvolgen hé...

bij mij is het heel simpel..

ophalen, dan kan je alles uitproberen.

anders gewoon geen garantie, het blijft allemaal gebruikte zooi, en kan zonder opgaaf van reden stukgaan, gewoon pech dan....

:mega:

Ik had vorig weekend een iets extremer geval. De verkoper beweert dat alles nog werkt. Wat blijkt: enkel de volumeknop en de arpeggio werken nog, verder helemaal niks! Ding was een wrak, ik vond er confetti in, pootjes ontbraken, helft van de schroeven ontbrak...

Maar goed, dat regel ik zelf en daarvoor maak ik geen MP draadje aan.

En in de andere richting: kopers die valselijk schade gaan claimen zijn net zo rot als verkopers die bewust defecten verzwijgen.

Het is een moeilijke kwestie Leo. Ik geloof jouw deel van het verhaal; over het deel van de koper kan ik me niet uitspreken. Maar meteen met expert en hoge kosten gaan zwaaien geeft me niet al teveel vertrouwen in zijn verhaal.

Zelf ophalen en garantie tot aan de deur is eigenlijk het beste. Waarbij de verkoper bij een serieus en eerlijk defect zeer kort na aanschaf nog wel coulant kan/"moet" zijn (ik kocht ooit een op het eerste gehoor goed werkende juno6 die later een totale printbreuk bleek te hebben, die heeft de verkoper netjes teruggenomen). En als er later iets van komt kan je natuurlijk als verkoper wel proberen te helpen (Jeroen gaf me bij een defect een hele tijd na aankoop ook advies over de herstelling, die ik uiteraard zelf gedaan heb. Tweedehands, dertig jaar oud...).

Zoals met alles: als iedereen het eerlijk speelt, dan werkt het goed.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back