Chronologie, Synth of Sample??

Pianoman

Ouwe rot
Dit heb ik me nou altijd al afgevraagd bij deze 2 sounds van Chronologie :erm:....
Zijn deze 2 sounds nou gewoon samples of zijn ze toch met een synth gemaakt? (combi kan natuurlijk ook)

En dan is de volgende vraag natuurlijk wat voor een synths zoude t kunnen zijn?
Of wat zou de bron van de samples kunnen zijn? :?

Attachments

• Chronologie 1.mp3
    133,5 KB · Bekeken: 106
  • Chronologie 5.mp3
    183,1 KB · Bekeken: 126
1 zou wel een fm synth kunnen zijn, het tweede geluidsfragment is volgens mij een sample. Maar ook hier geld natuurlijk weer dat het met een synth en wat fx is na te maken. Je zou iemand moeten vinden die het echt daadwerkelijk weet, want anders blijf je gissen.

Jarre heeft in de tijd van Chronologie veel met de Roland DJ70 mkII gewerkt. Vandaar de scratch geluiden en grote kans dat hij deze ook veel veel van de andere effecten gebruikt heeft.

het eerste geluid lijkt een combi bass drum met kerkklok, maar die zul je wel niet bedoelen. En het houterige lfo-geluidje zou een bewerkte sample van een oude pendelklok kunnen zijn ofzo. Of het is de EMS AKS/VCS3 want dergelijke houterige lfo-sound waren ook veel aanwezig op het hele oude werk van jarre zoals Erosmachine.

Dat geluidje onder die vinyl-scratch lijkt wel een fototoestel geluid (sample)

Dat geluidje onder die vinyl-scratch lijkt wel een fototoestel geluid (sample)

Hmz denk niet da dat t is :\. T lijkt erop, maar dr zit een soort luchtdruk hiss in ofzo....

Denk dat die pendelklok wel zou kunnen kloppen.

Hmz denk niet da dat t is :\. T lijkt erop, maar dr zit een soort luchtdruk hiss in ofzo....

Denk dat die pendelklok wel zou kunnen kloppen.

die luchtdruk hiss sound zou zo'n draaiende landbouwsproeier kunnen zijn. heeft ie later nog eens gebruikt op metamorfoses.

Idd heeft ie daarvoor veel het sponsorbakkie de DJ70 gebruikt. Ik weet niet of daar al voorgeinstalleerde samples op stonden, maar als dat zo is zou het best van die geluiden kunnen komen Jarre kennende.

Jarre is voor dat album onder andere bij de Swatch fabriek geweest om daar een en ander te sampelen. Die zijn dus gebruikt en bewerkt (wellicht met de DJ70 8o) ).

Jarre is voor dat album onder andere bij de Swatch fabriek geweest om daar een en ander te sampelen. Die zijn dus gebruikt en bewerkt (wellicht met de DJ70 8o) ).

lachen ja, wist ik ook niet. ik heb wel jarenlang zo'n swatch gehad met dat deuntje van chronologie 4 als alarm erin. Helaas heeft dat ding al lang de geest gegeven.

Had ook zo'n horloge... Die ging inderdaad niet lang mee. Toen heb ik m maar uit elkaar gehaald en met externe knoppen enz gezorgd dat ik toch de melodie kon laten spelen :)

Ik denk (zo uit m'n hoofd) niet precies deze samples, maar naast de Roland DJ-70 kwamen ook ongelofelijk veel geluiden van Chronologie uit de Roland JD-990. De patches hiervan (2 banks) zijn toenertijd door Francis Rimbert op internet geplaatst. Inmiddels niet meer beschikbaar, volgens mij.
Best goeie sounds, waarbij zowel het Vintage Board als de Strings card worden gebruikt.

Er stond in het originele cd boekje ook een lijstje van de synths die Jarre gebruikt heeft.

Er stond in het originele cd boekje ook een lijstje van de synths die Jarre gebruikt heeft.

Ff erbij gepakt.

Er staat:
Digisequencer, K2000, Minimoog, ARP2600, MPC-60, S1000, AKS, JD800, Korg 01, 909, DR660, Synthex, Eminent, JP8, DJ70, Vocalist, Fairlight.

Geen D50 dus, terwijl ik dat ook altijd dacht. Maar ja, die had ie voor Revolutions natuurlijk al helemaal leeggetrokken :D

Ik denk (zo uit m'n hoofd) niet precies deze samples, maar naast de Roland DJ-70 kwamen ook ongelofelijk veel geluiden van Chronologie uit de Roland JD-990. De patches hiervan (2 banks) zijn toenertijd door Francis Rimbert op internet geplaatst. Inmiddels niet meer beschikbaar, volgens mij.
Best goeie sounds, waarbij zowel het Vintage Board als de Strings card worden gebruikt.

Voor de liefhebber ik heb ze nog ergens in sysex formaat zowel voor jd800 en jd990. Stuur maar pm.

Back