Hulp gevraagd bij aanschaf Sampler - II

erwinvekeren

Nieuwkomer
Beste forumleden,
Ik zal meteen maar bekennen dat ik totaal geen verstand heb van samplers!
Tijdens het zoeken op internet kwam ik op jullie forum terecht en hoop dan ook dat jullie me kunnen helpen.

Ik ben opzoek naar een "sampler" (ik weet niet eens of het echt onder deze categorie valt maar denk het wel) omdat ik momenteel live alleen een macbook gebruik maar niet helemaal lekker werkt om een sample (lees als: mp3) te starten.

Eigenlijk zou de sampler de volgende dingen moeten kunnen/hebben:
- Zodra je een pad aanzet/aanslaat moet hij een complete mp3 af kunnen spelen (soms wel van 2min, dus niet zoals een drumcomputer dat hij meteen stil valt als je je vinger weer optilt)
- Hij moet pads hebben die oplichten als je ze aanslaat en uitgaan als je ze weer aanslaat (of als de sample voorbij is)
- Ik moet heel makkelijk een sample aan een pad kunnen toevoegen, het liefst werkend dus met een macbook of anders op een geheugenkaartje.
- Ik gebruik hooguit 30 a 40 eigen gemaakte samples dus hij hoeft niet 80.000 banks te hebben of 80.000 voor geprogrameerde geluiden, die gebruik ik namelijk niet (allemaal)
- Het liefst een beetje een klein model aangezien we hem alleen live gebruiken
-Voor de rest hoeft het apparaat eigenlijk niks te kunnen, om het als een leek te beschrijven ben ik gewoon opzoek naar een mp3-geluid-afspeel-apparaat-met-oplichtende-pads
- Kosten zijn opzich geen punt alleen hoe goedkoper, hoe beter!!!

Alvast super bedankt! :halleluja

Ik zou gewoon software gebruiken..

Het intro pakket van Ableton Live doet wat jij wil. Hang daar een controller als een MPD-24 aan en je kan samples triggeren die je in je Ableton drum rack stopt.

Itt een hardware sampler laad je MacBook dingen veel sneller, en kan je gewoon mp3's gebruiken, hardware samplers kunnen dat niet.

Het enige wat je dan niet hebt zijn oplichtende pads.. Een korg PadKontrol heeft die wel maar ik weet niet of die sample start en stop kunnen laten zien...

Over die padkontrol, volgens mij niet.

Edit: Oh ja vergeet ik helemaal de MPC te pluggen :P

http://en.wikipedia.org/wiki/Music_Production_Center

Vrijwel alles wat je hier beschrijft op het mp3-gebeuren na kan een Roland SP-555 doen, maar 't is niet per se handig om die te kopen, en het grote nadeel is dat 99,9% van de hardware samplers niks met mp3 files kan doen. Software samplers overigens ook niet. Sequencer-software doet alsof - het converteert het heel snel intern naar .wav files omdat je daar tenminste mee kan knippen.

Koop een Novation Launchpad en je bent zo ongeveer al klaar; daar zit een lite-versie van Ableton live bij. Kun je gelijk mee vooruit.

Kijk voor Launchpad-demo's op Youtube; elk rubberknopje kan een clip starten of 'm 1 keer afspelen - of je 't nu vasthoudt of niet, dat kun je ook nog eens instellen. Supermakkelijk, groot overzicht, en gelijk sleur & pleur.

Software op een computer is voor ons helaas geen optie, wij gebruiken de samples live als ondersteuning van de muziek, onze zanger start deze samples soms tussen zijn zang partijen door.. momenteel werkt dat heel vertragend omdat hij met de muis naar de play knop van de volgende sample moet bewegen.. het zou voor ons handig zijn als er een door mij beschreven pad-board zou staan waar hij naartoe kan lopen op een pad kan drukken en dan weer weg kan lopen

Ik zou gewoon voor zon padkontrol gaan, die bij de zanger neer zetten, ik weet niet wat voor software je nu gebruikt maar lijkt mij dat dat allemaal wel werkt met die padkontrol, hij heeft erg fijne pads kan ik uit ervaring zeggen!

Je hoeft de computer eigenlijk nooit meer aan te raken.. gewoon pad drukken en je hoort je sample.. en nog een keer drukken en je sample stopt. Je hebt er 16 direct tot je beschikking, en daarna wissel je van bank en heb je de volgende.. Simpel toch?

Attachments

• pk.jpg
    pk.jpg
    229,8 KB · Bekeken: 161
Software op een computer is voor ons helaas geen optie

Uh, wat? Je hebt je computer al op het podium staan. Je maakt er nu al gebruik van.

het zou voor ons handig zijn als er een door mij beschreven pad-board zou staan waar hij naartoe kan lopen op een pad kan drukken en dan weer weg kan lopen
Da's precies wat de combinatie Live + Launchpad doet.

USB kabel van 5 meter erbij en hop. Echt, goedkoper, makkelijker en sneller dan dat gaat het niet lukken!

Hier, kijken jij:

Op 0:25 zie je het overzicht van alle beschikbare samples op je computer. MP3tjes, wavjes, boeit geen zak. Per sample kun je instellen of 'ie moet blijven spelen (loop) of maar 1 keer moet spelen. Het lampje wordt groen als 'ie begint met spelen en springt weer op geel als 'ie klaar is. Je zanger heeft maar 1 papiertje nodig met "druk nu op B-4"; set and forget. Je kunt ook nog eens de liedjes in een soort zelfgemaakte categorieën zetten; rij 1 en 2 voor alles voor de eerste pauze, rij 4 en 5 voor alles erna, rij 7 en 8 voor de afterparty.

De PadKontrol is ook maar een controller en heeft geen mogelijkheid tot sampling: verder werkt de Launchpad veel hechter met Live samen en laat 'ie zien wat er momenteel bezig is met spelen en zet ze weer uit als de clip af is gelopen; de PadKontrol laat de lampjes alleen maar aanspringen als je er op drukt, of als je ze als domme schakelaars gebruikt; dus aan of uit, niks anders.

175 euro, de rest heb je al, en al het andere wat je kunt verzinnen gaat -en- duurder zijn -en- lang niet zo handig werken.

Hoe kan je bij die launchpad als je alleen maar naar die blokjes kijkt op de controller zien hoever naar rechts of naar beneden je in je clipsmatrix bent? Kan je in 'hele stappen van 8 clips wandelen?'.

Dus dat je kan zien dat je in je 2e set van 8x8 pad zit?

Als je alleen per stap kan navigeren raak je je overzicht kwijt denk ik.. en moet je toch op je laptop scherm kijken waar je in je matrix zit..

Wel een cool ding hoor btw..

Ik ga er min of meer van uit dat erwinvekeren wel aan 64 samples genoeg gaat hebben, en anders is 't gewoon een kwestie van in de pauze een beetje naar links of naar onder scrollen :P.

hahaha wat ik bedoelde te zeggen is dat het aanklikken van iets op een computer scherm waarbij we een muis moeten gebruiken of in ieder geval het scherm op dat moment moeten gebruiken niet handig is.. :P de laptop zou zeker aanwezig zijn voor andere dingen maar om snel een sample af te spelen zonder daar de computer voor aan te hoeven raken is ook nodig..

sorry voor mijn scheve zinnen, ik ga eens kijken naar dat launchpad, ziet er heel erg vet uit!

Ik denk dat ik dan ook zeker voor die launchpad ga, is een prachtig ding en doet precies wat ik wil.. en hij is nog goedkoop ook! :D

Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties!

Ik heb hem nu een tijdje in gebruik en moet zeggen dat ik nooit meer zonder wil, het doet precies wat ik zocht, nogmaals enorm bedankt voor jullie reacties.. zonder die reacties was ik niet hierop uit gekomen!

Back