Yamaha DX7II DF

mindscan

The Perspective
Wie kan mij wat vertellen over dit type synth. Ik heb al gebladerd op het forum, maar kwam alleen advertenties tegen.
Voor de rest op het i-net wat korte info. Kun je bijv. de geluiden van Native I. FM7 hiermee maken?
Misschien een idiote vergelijking, maar wat kan hij meer of minder dan een prophecy (gezien ik een prophecy heb).

Mijn muziek stijl is euhmmm....pink floyd achtig, gothic, industrial, een beetje er tussen in (experimenteel).

Dit is de uitgebreide versie van de DX7. Is idd soort FM7. Je kunt d8 ik sommige FM7 patches laden in de DX7. Het werkt op fm synthese. waardoor je hele goede geluiden kunt creeren. Bassen en leads zijn goed voor dit apparaat.

Zoek eens met google of kijk op http://www.sonicstate.com/synth of op http://www.vintagesynth.org

Uiterlijke verschillen

Uiterlijke verschillen

Uiterlijk verschilt de originele DX7 toch wel een beetje t.o.v. de DX7IID/DX7IIFD

Hier zie je ze allebei, de bovenste is de originele DX7 (vind ik toch net een beetje mooier)
DX7%20mk1%20and%20DX7s.jpg

Meer info over de verschillende DX7 modellen vind je bv op www.thedx7.co.uk

Leuk is ook dat een DX7 tegenwoordig helemaal niet duur meer is, het zelf maken van sounds is er helaas niet op vooruit gegaan, maar d'er zijn bergen sounds terug te vinden op het web.

Nog een voordeel: Doordat de DX7 'al een tijdje' in gebruik is, vind je enorm veel informatie terug over deze synth, van korte specs tot de handleiding, allemaal op het internet.

Het blijft ook nog altijd een mijlpaal in de synthgeschiedenis :)

Slipperman laat die fles Jamesson 's staan 8o) De DX7 II FD heeft geen :kont: met NI FM7 te maken.

Eeen DX7 II FD is een dubbele DX 7 (géén DX 7 mk2 Hover) in stereo met als extra een floppydrive om je patches op te slaan. Te herkennen aan de dubbele LED en de grotere LCD display:
DX7IIFD_front1.jpg

Geweldig apparaat maar een pijn in de kont om te programmeren, het mooie van dit ding is dat je alle patches met elkaar kan combineren uit de verschillende banken. Heb er prachtige metallische pads mee gebouwd.

Aanrader.

nee sorry had het verkeerd neergezet. In FM7 kun je sysex en patches van de DX7 modellen laden. zozat het haha. DIe uitgebreide dx7's hadden toch alleen meer waveforms en meer edit functies?

Origineel geplaatst door The Q
Eeen DX7 II FD is een dubbele DX 7 (géén DX 7 mk2 Hover) in stereo met als extra een floppydrive om je patches op te slaan. Te herkennen aan de dubbele LED en de grotere LCD display:

He, toch weer iets geleerd. Ik dacht altijd dat die DX7II hetzelfde was als de DX7 mk2

Origineel geplaatst door Slipperman
nee sorry had het verkeerd neergezet. In FM7 kun je sysex en patches van de DX7 modellen laden. zozat het haha.

Er is enige compatibiliteit tuusen de originele DX7 patches en het programma FM7 maar die is beperkt.

Origineel geplaatst door Slipperman

DIe uitgebreide dx7's hadden toch alleen meer waveforms en meer edit functies?

Lees mijn vorige posting nog eens een keer ;)
enneh... voor straf ga je vanavond uitzoeken hoeveel waveforms er in een DX7 zitten :smeris:

Welgeteld 1/4e ;). Maar ik moet zeggen dat die II DF er stukken beter uitziet dan het origineel.. Speelt 'ie zich ook net zo lekker? Ik heb wel op de oude DX7 gespeeld en de toetsen hadden een erg lekkere aanslag, maar dat deed de DX21 waar ik ook wat ervaring mee had niet echt na.

Schande om 't trouwens zo te vergelijken met FM7! Die II DF was toch wel een heel aantal jaren eerder! :P. Ook zit je mensen lekker te maken met geluidjes die uit de II DF echt niet kunnen komen - limieten aan envelopes & dergelijke, alsmede het gebrek aan effecten.

Dus wanneer ik een beetje new age achtige ambient dingetjes wil maken, kan ik dan beter een yamaha dx7IIdf aanschaffen en mijn prophecy verpatsen?( kort door de bocht).
Ik denk hierbij aan de psychadelsiche nummers van pink floyd, en biosphere (substrata) achtige muziek.

Als ik dus kijk in lijsten op i-net zie ik artiesten die toch ook een beetje in dat straatje passen, die de dx7 gebruiken.
Of niet?

Laatst gewijzigd:
Volgens mij gebruikt 90% van de synth muzikanten wel een DX7 of variant daarop :)
Ee leuke FM synth staat ook voor mij al op m'n verlanglijstje. DX7...FM7....DX200 misschien.... 't is toch net ff weer een ander geluid dan al dat (Virtueel)Analoog.

Beste Mindscan ik weet niet wat je precies wilt.... Maar de prophecy en dx7 zijn wel totaal verschillende apparaten! Moeilijk vergelijkbaar dus. Ik heb een beetje het idee dat je (gezien jouw vraag) niet helemaal door hebt wat de verschillen zijn.

De Dx7 (II/FD/S etc) is een hele boeiende en uitgebreide synth, maar vergt erg veel van je programmeer-kunsten. Misschien kun je beter eens omkijken naar een leuke 2ehandse VA.

Bedenk daarbij, dat FM7 sounds maakt waarvan iedere Dx-gebruiker zich afvraagt waarom ze die zelf na 15 jaar zwoegen op een Dx niet hebben kunnen maken..... En waarom Dx-haters nu volledig omgaan....

Volgens mij gebruikt 90% van de synth muzikanten wel een DX7 of variant daarop
Ee leuke FM synth staat ook voor mij al op m'n verlanglijstje. DX7...FM7....DX200 misschien.... 't is toch net ff weer een ander geluid dan al dat (Virtueel)Analoog.

Als je echt over een FM-synth denkt en je zoekt goed (en hebt een iets groter budget ter beschikking dan voor een DX-7), kijk dan eens uit naar een Yamaha SY77 of beter nog de SY99 (anderen uit de SY-serie niet, die hebben enkel AWM-synthese = gesampelde golfvormen). De 77 en 99 combineren advanced FM met AWM. Die AFM bevat meer algoritmes dan de DX7(II) en kan per carrier en/of modulator ook 16 verschillende afgeleiden van de sinusvorm instellen. Ook kunnen tot 3 feebackloops zelf bepaald worden. De EG's kunnen willekeurige looppoints bevatten. Voeg daarbij dan nog de effecten die echt cool zijn ... en je hebt een echt werkbeest. Er zijn nog honder-en-één héél interessante features op de SY99, te veel om op te noemen.

Zelf heb ik een originele DX7 mark I en de SY99. De geluiden uit de DX7 zijn knap, maar zijn echt niet te vergelijken met de FM-capaciteiten van de 77/99. Kortom, als je kan en je vindt er één, ga dan voor de SY (er staat er momenteel één tweedehands te koop bij PIENS (www.piens.be))

Attachments

• sy99.jpg
    sy99.jpg
    20,1 KB · Bekeken: 93
Origineel geplaatst door Danny
(er staat er momenteel één tweedehands te koop bij PIENS (www.piens.be))

Ja, voor de leuke prijs van 2207 EUR 8D

Dan kan je beter eens op eBay kijken voor een SY77/99, daar vind je die zeker goedkoper, heel wat goedkoper.

Nieuwe toestellen kan je bij Piens regelmatig aan heel scherpe prijzen kopen, maar tweedehandstoestellen ...toch maar niet. Zo staat er bv ook een DX-7 voor 'slechts' 1240 EUR, koopje toch :D

Tja, prijs had ik niet zo onmiddellijk in het oog gehouden. Ik ben gisteren in Antwerpen in Muziek en Visie geweest en daar staat een SY77 voor 1000€ te koop en dat is toch wel een redelijke prijs.

1000 euro voor een sy77! :stupid Echt niet. Voor rond de 800 euro koop je een SY99... Kan je er nog een AN200 bijkopen 8o)

Interface Xchange

Interface Xchange

Keyboards
Te koop: Yamaha SY99: let op: redelijk beschadigd aan hoeken achterkant hoeken, en floppy drive werkt niet. De synthengine is 100% in orde evenals de toetsen. je kan hem als masterkeyboard gebruiken of of voor reseveronderdelen als je dezelfde synth hebt. Ruil is ook mogelijk in die prijsklasse Take care

15 april 2003 Prijs: € 375,-

--------------------------------------------------------------------------------

Van alles wat
Te koop: keys:ensoniq vfx 475,=/roland a70/masterklavier 750,=/roland rs5 demo 695,=/roland a33 masterklavier,semiweighed 495,=/yamaha dx-100 250,=/yamaha sy99 799,=/yamaha s30 demo rack:evolution evs1 (he1) 195,=/spectral audio syntrack (303-kloon) 300,=/roland d2-groovebox demo 595,=/sampling:akai s3000xl 595,=/emu e64 895,=/midi:akai me25s 50,=/opcode studio 4 200,=/la audio midimute 395,=/

29 maart 2003

Bij laatste advertentie hebben ze het over een Groovebox demo versie (?). Zal dus wel een winkel zijn.

Re: Interface Xchange

Re: Interface Xchange

Origineel geplaatst door Mike-E
/spectral audio syntrack (303-kloon) 300,=
LOL, wat een onzin!

Een 303 kloon met een moog filter, distortion, externe input en 99 wavevormen! :) Nee, een syntrack is echt veel leuker! :) Die zie je niet veel te koop staan en als filterbak is ie echt super! Maar goed.. ik ben geloof ik de enige..

syntrack.jpg

http://www.spectralaudio.ch/syntrack.html

Back