Nieuwe (eerste) geluidskaart

Dacide

Ouwe rot
Beste allen,

n.a.v. dit topic, het volgende:

Ik ga mijn huidige (creative) geluidskaart verkopen, evenals mijn logitech speakerset.

Hiervoor in de plaats wil ik een nieuwe (externe?) geluidskaart kopen die niet al te duur is (ben een absolute beginner) maar toch voldoende kwaliteit bied om mijn eerste produceer stapjes te kunnen zetten.

Op de geluidskaart wil ik dan mijn Syrincs M3-220 (DJ) monitorset aansluiten.

Budget dat ik wil uittrekken zal rond de 150 euro komen te liggen. Liefst niet duurder tenzij dit echt aan te bevelen is. 2e hands is geen enkel probleem.

Wat wil ik ermee doen?

Ik werk met Ableton Live 8... en ben voornemens een M-Audio Axiom 25 midi controller te kopen.

Mijn platform is een PC van 2,5 jaar oud.. maar die was destijds wel top notch... En denk voor nu ook nog wel goed te doen...
(P45 moederbord, 4gb geheugen, meerdere harddisks, Quadcore processor, windows xp 32 bit)

Ik hoef niet veel dingen aan te kunnen sluiten op de geluidskaart (lijkt me)
Mijn monitor set heeft XLR out... maar heb nog verloopstekkers van xlr-->monojack en xlr-->tulp.

Kan iemand mij een voorzetje geven?

Vriendelijk bedankt!

Binnen dat budget is je keuze behoorlijk beperkt denk ik, zelfs 2e hands.

Er is best een mooie Emu audio interface van te kopen 2e hands maar de bijbehorende patchmix software is nou niet echt iets wat ik een beginner zou aanraden. Dit aangezien het zelfs gevorderde mensen nog het bloed onder de nagels vandaan haalt.

Je komt al snel op een 2 of 4i/o USB oplossing van Edirol of M-audio denk ik zo. Of iets als bijv. een Echo audiofire 2.

Ah ok... bedankt voor je reactie.

Wat is dan een reƫel budget om mee te beginnen (2e hands)... 200 euro? 250 euro?

Je geeft aan dat ik al snel op een 2 of 4i/o USB oplossing kom.... Wat voor andere mogelijkheden zijn er dan? Doel je dan op het verschil tussen usb of firewire? (maakt het trouwens iets uit welke ik neem... de doorvoersnelheden van usb2 vs firewire schelen volgens mij niet veel dacht ik)

Meer in/uitgangen heb ik denk ik ook niet nodig.

USB2 audio interfaces zijn doorgaans goedkoper en beperken zich vaak tot de 2 of 4i/o varianten. Bij meer I/O ga je vaak naar firewire.

Budget is lastig iets over te zeggen, Mid/High end is gewoon erg duur dus je komt altijd op budget uit.

Edirol/M-audio/Echoaudio is op zich allemaal wel een aardige keuze hoor.
Een TC Electronic Desktop Connect 6 lees je ook wel aardige berichten over en kost bij Thomann 189eu.

Een EMU1212m kost nieuw 150 euro of zoiets. Heb de mijne net verkocht, maar ze staan regelmatig te koop op dit forum voor onder de 100.

Maar zoals Acid zegt, de Patchmix software is niet geweldig. Aan de andere kant, als je er alleen een beetje mee opneemt en niet teveel interne routing etc. wil doen is het best te doen en heb je een hele degelijke kaart voor weinig.

Nou.. wat mij nog een beetje onduidelijk is....

Waarom voldoet mijn huidige Creative X-Fi kaartje niet?
Ik besef heel goed dat het een gamers-kaartje is... Maar wat zijn nu precies de grootste beperkingen t.o.v. een "fatsoenlijke" geluidskaart.

Als ik me niet vergis heeft de Axiom een usb aansluiting (en geen midi)... dus deze hoef ik dan niet aan te sluiten op de geluidskaart.

voor de eerste stapjes op producergebied zou ik zonder meer de (interne) M-audio audiophile 2496 geluidskaart kunnen aanbevelen. Prima geluid, stabiele drivers en spotgoedkoop. 2dehands regelmatig voor 40 euro, nieuw voor 80 ofzo.

mocht je per se extern willen dan is een fast track pro van m-audio prima. 4 in, 4 uit, s/pdif, midi in/uit. heel compleet voor 150 euro nieuw.
m-audio spul heb je jaren plezier van, ook als je al wat verder gevorderd raakt.

wat je ook zou kunnen doen is niet voor het axiom 25 keyboard gaan maar een ander midi-keyboard uitzoeken welke ook audio interface heeft ingebouwd. Behringer heeft bijvoorbeeld de UMA 25s contoller keyboard met audio ingebouwd voor nog geen 100 euro. Dat is dan wel weer echt een beginner's ding, maar je verliest er weinig op als je het toch niet leuk blijkt te vinden.

Een novation Xiosynth is een keyboard controller, synthesizer en audiio interface in 1 apparaat, van kwaliteit en voor minder dan 300 euro. bespaart ook op kabels-spaghetti en ruimte.

Dat snap ik niet, wel dure software (Ableton live 8 = 349 euri) aanschaffen maar geen centen voor de hardware uittrekken?

Da's een Audi met een Dacia motor willen.

Nou.. wat mij nog een beetje onduidelijk is....

Waarom voldoet mijn huidige Creative X-Fi kaartje niet?
Ik besef heel goed dat het een gamers-kaartje is... Maar wat zijn nu precies de grootste beperkingen t.o.v. een "fatsoenlijke" geluidskaart.

Als ik me niet vergis heeft de Axiom een usb aansluiting (en geen midi)... dus deze hoef ik dan niet aan te sluiten op de geluidskaart.

De 2 belangrijkste zaken zijn converters en processorkracht (met Asio drivers).

Even grof gezegd:

Je converters vertalen externe, analoge signalen van synths oid naar digitale signalen. Dit digitaliseren wordt gedaan door een A/D (analoog/digitaal converter). Hierbij treedt altijd kwaliteitsverlies op. Hoe beter je converters, hoe minder kwaliteitsverlies. Met een goedkoop kaartje zul je vaak in stillere passages bijvoorbeeld geruis of geklik horen. Dit kun je erg goed horen op bijvoorbeeld een wegstervende reverb. Andersom vertaalt een D/A converter het digitale signaal weer naar een analoog audiosignaal dat je speakers af kunnen spelen.

Wat betreft processorkracht en drivers (bijvoorbeeld ASIO): als je softsynths gebruikt of mixt op je computer heeft je geluidskaart hier het nodige werk aan. Snelle drivers zorgen voor minimale vertraging tussen handeling en resultaat waardoor je minder timing problemen krijgt en/of beter live kunt spelen. Gamekaartjes zijn niet gemaakt om softsynths of zware effecten aan te sturen en hierdoor zul je dus meer vertraging moeten accepteren ("latency" noemen we dat) waardoor je minder goed realtime kunt werken en/of software en hardware moeilijker kunt syncen. In extreme gevallen is realtime zelfs helemaal niet mogelijk doordat de hele handel gaat kraken en skippen en moet je 'bouncen'. Met snellere kaarten en goede drivers zul je dit probleem niet snel krijgen.

Dat snap ik niet, wel dure software (Ableton live 8 = 349 euri) aanschaffen maar geen centen voor de hardware uittrekken?

Da's een Audi met een Dacia motor willen.

Nou... het is heel simpel...

Geld groeit me niet op de rug... kan niet allemaal dure spullen ineens kopen. Daarnaast ben ik totaal nieuw op produceer gebied.

Dus waarom zou ik in godsnaam een 500 euro uittrekken voor een top-notch geluidskaart.... als ik in den beginne alleen maar wat op mijn zolderkamertje lig te klooien met ableton. Heb verder ook geen professionele ambitities.. wil gewoon beginnen met muziek maken... Investeren in dure apparatuur kan altijd nog.

En ableton vormt toch de basis van dit alles... daarom koop ik dit pakket. Midicontroller zou ik ook kunnen kopen van 600 euro.. maar ik beperk me tot een leuk basis controllertje, de axiom 25... idem geldt voor de geluidskaart.

Waarom zou ik er keiveel geld tegenaan gooien? Wat voor extra plezier heb ik daarvan, nu in het eerste jaartje, op de zolder?

De 2 belangrijkste zaken zijn converters en processorkracht (met Asio drivers).

Even grof gezegd:

Je converters vertalen externe, analoge signalen van synths oid naar digitale signalen. Dit digitaliseren wordt gedaan door een A/D (analoog/digitaal converter). Hierbij treedt altijd kwaliteitsverlies op. Hoe beter je converters, hoe minder kwaliteitsverlies. Met een goedkoop kaartje zul je vaak in stillere passages bijvoorbeeld geruis of geklik horen. Dit kun je erg goed horen op bijvoorbeeld een wegstervende reverb. Andersom vertaalt een D/A converter het digitale signaal weer naar een analoog audiosignaal dat je speakers af kunnen spelen.

Wat betreft processorkracht en drivers (bijvoorbeeld ASIO): als je softsynths gebruikt of mixt op je computer heeft je geluidskaart hier het nodige werk aan. Snelle drivers zorgen voor minimale vertraging tussen handeling en resultaat waardoor je minder timing problemen krijgt en/of beter live kunt spelen. Gamekaartjes zijn niet gemaakt om softsynths of zware effecten aan te sturen en hierdoor zul je dus meer vertraging moeten accepteren ("latency" noemen we dat) waardoor je minder goed realtime kunt werken en/of software en hardware moeilijker kunt syncen. In extreme gevallen is realtime zelfs helemaal niet mogelijk doordat de hele handel gaat kraken en skippen en moet je 'bouncen'. Met snellere kaarten en goede drivers zul je dit probleem niet snel krijgen.

Thanks... Helemaal duidelijk.

Moet ik wel zeggen dat ik:
A) niks live ga doen
B) geen externe synths etc gebruik (alles softwarematig)

Als je toch niet meer IO nodig hebt:

Bij Thomann zag ik ook de Focusrite Saffire 6 voor 155 euro of de Presonus Audiobox USB voor 145 euro staan, misschien ook een leuke optie, alhoewel ik er dan zelf een paar 10tjes bij zou leggen en voor een TC Konnekt 6 zou gaan (maargoed ik ben enigszins bevooroordeeld, heb zelf een TC Konnekt 24D). Echo Audiofire 2 is ook een mooie optie als je net iets meer wilt uitgeven.

De TC en Echo zou je tweedehands wel binnen je budget moeten kunnen krijgen.

Bij firewire-kaarten moet je wel even goed opletten of je firewire-chipset in je computer gesupport wordt. Over het algemeen zit je met een Texas Instruments chipset wel goed, andere chipsets kunnen ook prima werken, maar het kan ook tegenvallen.

Je zou voor het geval je een x gek wil doen natuurlijk nog kunnen kijken naar een interface met iets meer in- en uitgangen, maar dan zit je toch al snel aan de 200 - 250 euro voor een USB interface, en voor firewire nog iets hoger. 2e hands zou je dat wel weer kunnen proberen natuurlijk, maar het ligt er een beetje aan of je eventueel van plan bent nog een synthesizer o.i.d. erbij te kopen, of dat je alles in je computer houdt.

Thanks... Helemaal duidelijk.

Moet ik wel zeggen dat ik:
A) niks live ga doen
B) geen externe synths etc gebruik (alles softwarematig)

Dan blijf je nog wel zitten met het latency verhaal.

Maar ik zou zeggen: probeer het gewoon met wat je hebt en ga pas investeren als blijkt dat hetgene dat je nu hebt het niet trekt. Als je last krijgt van latency en/of gekraak en geglitch, dan weet je waar het aan ligt. Misschien kun je lang toe met de kaart die je hebt. Het lijkt me niet nuttig om te investeren in dure hardware als je (nog) bescheiden eisen hebt.

Waarom zou ik er keiveel geld tegenaan gooien? Wat voor extra plezier heb ik daarvan, nu in het eerste jaartje, op de zolder?
Je hebt imho gelijk.

Ik had zelf een emu 0404 pci deze vind je nieuw voor 90 a 100 euro. En ik vond het best een leuk ding voor dat geld. Heb je geen zin in patchmix dan koop je de usb versie voor 5 tientjes meer geloof ik. Je mist dan alleen wel de onboard fx.

Wat betreft je Creative kaart. Toen ik begon had ik een Creative Audigy Platinum (beetje zelfde soort kaart als je nu hebt, maar dan wat generaties eerder).

Die had ook ASIO drivers (weet niet of de X-FI dat ook heeft), dus daar heb ik het best nog wel even mee gedaan. Toen ik eenmaal een goedkope M-audio (Audiophile USB) kaart had, wilde ik alleen niet meer terug. Waarom niet? Opnamen van de M-Audio klonken veel beter (alhoewel je daar minder last van zal hebben als je niet van plan bent extra apparaten aan te gaan sluiten), maar ook de latency (ASIO drivers) was veel lager. Als je met softsynths gaat werken is een lage latency wel een must. Een te grote vertraging tussen je toetsaanslag en het geluid wat uit Ableton komt is niet fijn.

Conclusie: Ik gebruikte de Creative vooral voor het opnemen van mijn keyboard toen, softsynths gebruikte ik weinig, omdat het niet lekker werkte.

Als het echt budget moet zou je ook nog kunnen kijken naar de goedkope ESI, EMU, Tascam of Alesis interfaces. De ESI (U24XL) en EMU (0202USB) zit net onder de 100 euro, van Tascam en Alesis zitten ze er net iets doorheen.
Mijn gevoel zegt dat je met zo'n ESI of EMU al prima met Ableton aan de gang kan. Echter als je dan een x wat meer wil of wil uitbreiden, dan heb je kans dat ie niet meer voldoet aan je eisen. Maar het eerste jaar zal je ook met een goedkope kaart zeker genoeg plezier hebben.

Ik vind persoonlijk die E-MU Patchmix wel een fijn ding, veel betere routing dan bijvoorbeeld het panel van mijn M-Audio Firewire heeft. Ben ik nu super-advanced user annex nerd? :D

Nee, ik snap wel dat het een lastig ding is, omdat je in Patchmix de volledige routing zelf moet doen van een input naar een ASIO-kanaal, en je in je DAW (of whatever) niet de inputs van je geluidskaart ziet maar de outputs van Patchmix. Da's conceptueel anders dan vrijwel alle andere geluidskaarten dat doen, maar wel heel erg flexibel.

Maar ik dwaal af... back on topic...

Ik vond Patchmix een crime, maar bij normaal gebruik viel het allemaal wel mee. Ik gebruikte gewoon de 'use all inputs' preset of zoiets, en dan ging het allemaal wel goed.

ik zou voor een M-audio Audiophile 2496 gaan.
zeer goede kaart voor het geld.
ik heb hem zelf ook een tijd gebruikt en kan hem je echt aanraden.

Als ik jou was zou ik die Creative geluidskaart gewoon even houden. Je geeft al aan dat je niet snapt waarom ie niet zou voldoen. Nou dan is het heel simpel: dan voldoet ie voor jou. Voorlopig in ieder geval wel. Ga gewoon muziek maken en als je op een dag tegen de eventuele beperkingen van je geluidskaart aanloopt, dan kun je er altijd nog eentje kopen. Maar dan weet je tenminste wat beter wat je wil en waar je op moet letten.

Dezelfde twijfels heb ik bij de Axiom 25 die je wil kopen; dat ding heeft heel erg weinig toetsen en heel veel features die je voorlopig niet gaat gebruiken (halfgewogen toetsen, triggerpads, aftertouch, duur merk) en kost best wel veel voor jouw budget. Ik zou gewoon een goedkopere kopen met wat meer toetsen.

Je kunt je geld beter bewaren tot je weet wat je mist en wat je nodig hebt. Als je niet weet wat je nodig hebt en wat je mist, dan is de kans groot dat je niks mist. Misschien kom je straks wel tot de conclusie dat die geluidskaart je gestolen kan worden maar dat je een hele bak dure VSTs wil ofzoiets. Of misschien wil je juist een geluidskaart die je huidige budget overstijgt. Dan zou het toch jammer zijn als je nu een dure geluidskaart koopt die straks net niet blijkt te zijn wat je nodig hebt.

Back