Geluidskaart/nieuwe kabel/beginner

Fibonacci

Ingeburgerd
Hallo allemaal,

aangezien ik al een tijdje bezig ben met 'pielen' van Cubase, soort van muziek maken dus, vraag ik mij het volgende af. Ik heb mijn iMac aangesloten ,via Mini Jack naar tulpjes, op mijn versterker. Voor geluidskwaliteit doeleinden ben ik op zoek naar een betere methode. Nu zag ik onlangs een optische kabel naar mini jack voorbij komen, wat mij op zich al een verbetering leek. Is dit ook zo?
Tevens dacht ik eraan om wellicht een externe usb geluidskaart aan te schaffen, waar ik een euro of 30 aan wil besteden.
Nu is mijn vraag als beginnend muziekmaker/liefhebber, wat is wijsheid?

File:Minitoslink.png

nu snap ik het. in sommige hardware word de minjack terminal gecombinneerd met een toslink.

vaak in laptops en telefoons

dat is een optische kabel met aan een kant een plug die de vorm van een minijack plug heeft. De meeste macs, minidisc spelers en sommige andere apparaten hebben een combo jack, die zowel analoog als optisch signaal doorgeeft. nu zoal dit niet per sé een verbetering zijn. Ik ken zat mensen die bij laptop livesets gewoon de minijack uitgang gebruiken. Een externe interface kan je processor iets ontlasten en afhankelijk van de kwaliteit ervan ook een betere geluidskwaliteit met zich mee brengen.

Als je maximaal 30 euro wilt uitgeven, zou ik dat geld eerder op de bank laten staan en doorsparen voor iets fatsoenlijks. Waarom denk je precies dat je een externe kaart nodig hebt?

dat ligt er maar net aan hoeveel last TS er van heeft. ik kan prima tracks maken met mijn 6 jaar oude imac met de motu uit. enkele audiosporen, paar softsynths en wat effect plugins. geen enkel probleem.
Als de TS gewoon wat speelt met Cubase, een paar softsynths en effecten zou een goedkope interface daar niets aan verbeteren. hooguit de aansluitmogelijkheden die wat uitgebreider en praktischer kunnen zijn.

In hoeverre denk je dat je geluidskwaliteit omhoog gaat met een interface van 30 euro?
Ik weet het niet, iemand anders een idee?

Ik heb hetzelfde, en ik denk dat een interface die duurder is ook niet het gewenste resultaat gaat geven. Het moet echt een goede interface zijn, maar dan nog heb ik zoiets van ga lekker door met muziek maken. Doe je koptelefoon op en ga lekker muziek maken met Cubase!

ja idd wel waar, een goede of betere interface is alleen nodig als je full duplex wilt opnemen of dingen gaat inspelen.

een MIDI / USB keyboard en / of controller zou ik dan eerder aanschaffen in dit geval, het werkt voor de meesten wat fijner en sneller. maar dat is hier niet de vraag :D

dat is een optische kabel met aan een kant een plug die de vorm van een minijack plug heeft. De meeste macs, minidisc spelers en sommige andere apparaten hebben een combo jack, die zowel analoog als optisch signaal doorgeeft. nu zoal dit niet per sé een verbetering zijn. Ik ken zat mensen die bij laptop livesets gewoon de minijack uitgang gebruiken. Een externe interface kan je processor iets ontlasten en afhankelijk van de kwaliteit ervan ook een betere geluidskwaliteit met zich mee brengen.

Als je maximaal 30 euro wilt uitgeven, zou ik dat geld eerder op de bank laten staan en doorsparen voor iets fatsoenlijks. Waarom denk je precies dat je een externe kaart nodig hebt?

Dit inderdaad. Ik vraag me af of je veel kwaliteitsverschil gaat merken tussen de interne geluidskaart en eentje van 30 euro. Optische kabel zou ik alleen doen als je een grote afstand tussen je mac en versterker hebt. Als je afstand korter is zou ik een stevige kabel gebruiken (niet een van 4,95 maar ook weer geen 30 euro) en de rest op de bank laten.

Een midi usb keyboard controller met geluidskaart? Behringer heeft ze, en anders een M-audio of een Novation...

Ik heb een oudere laptop met PCMCIA aansluiting en heb daar een 2e hands Echo DJ kaartje voor gekocht voor 25,-, en die klinkt stukken beter dan de onboard geluidschip (Realtek achtig ding). Ik weet niet of Mac zoiets heeft in het 2e hands circuit. Je moet er wel voor open staan en willen horen, met de onboard geluidschip kan het ook prima, als je budget beperkt is.

Ik ben dan wel iemand die graag optimaliseert.... is bij mij een doel op zich.

Back