ervaringen Korg M3, Radias, Juno stage

Lagel

Nieuwkomer
Hallo beste forummers,

Ik zal mij allereerst even voorstellen. Mijn naam is Lawrence en ik zit sinds kort een beetje rond te kijken voor een synthesizer. Ik heb al met veel plezier dit foum door zitten bladeren. Heb al veel geleerd, maar ben nog steeds een absolute leek wat betreft synths.

Nu wil er dus eentje aanschaffen en keuze maken vind ik erg moeilijk. vandaar dat ik toch even om advies vraag. Ik zit te twijfelen tussen een aantal synths.

Roland Juno stage
Korg M3
Korg Radias

Ik vind het vooral belangrijk dat ik ermee vooruit kan en niet dat ik volgend jaar weer iets nieuws moet aanschaffen. Ook vind ik bedieningsgemak wel een belangrijk punt. De M3 lijkt mij mischien erg lastig???

Iemand ervaringen met deze synths? Iemand een andere synth aan te bevelen ik hoor het graag.

mvg Lawrence

Ik heb de radias, en hij werkt overzichtelijk ... je weet meteen waar je wat (live) vrij snel kan aanpassen.

De M3 is meer overdonderend op het gebied van klanken, ... maar valt terug op een displaybediening waar je meer aan het zappen bent dan uiteindelijk aan het spelen. Dus vermoed ik dat je de m3 vooral toepast als je op voorhand alles netjes klaar zet voor tiptoetsgebruik.

Het prijsverschil is wel vrij groot,.. de m3 leent zich meer voor het arrangeren, de radias is wat mij betreft een zuivere synth met alle parameters binnen handbereik.
Mocht je het gebruik van presets prefereren op het realtime-manipuleren van je klanken kan je best de M3 nemen, gezien deze ook als optie een radias-extension card heeft.

... over de juno kan ik niet meespreken.

Wat is je doel? (zie ook post van patrickpincher). En je 'genre'?
Veel synthese, nieuwe sounds maken? Of accent op bestaande klanken lichtjes aanpassen, meer voor conventionele dingen?

Ik vind Roland qua gebruiksgemak (overzichtelijkheid) altijd erg fijn, al heeft de Juno Stage een veel minder groot display dan de Fantom S/X/G. En de M3 heeft een groot touchscreen...
Op papier biedt de M3 het meeste, ook qua 'kun je ermee vooruit'. Maar het moet natuurlijk ook 'klikken'...

Beste Lawrence,

ik heb zelf een Korg M3 en Juno stage.

Je moet je een beetje afvragen wat je met je synth wil doen!

- Heb je graag presets, of knoei je graag met knoppen tot je een sound bijeenkrijgt
- Zijn realistische sounds nodig (orchestraal bvb) of niet?
- Heb je een sequencer nodig of niet?

De korg is een fantastisch apparaat (ik heb em zelf als beginner gekocht) en heeft gigantische mogelijkheden mbt geluid (dankzij zn karma engine), is ook fijn te bedienen via de touchscreen, maar kan vrij overkill zijn en is direct ook een deftige investering

De Juno daarentegen is meer ge-end op live spelen en is daar ook naar gebouwd. Leuke build-in sounds en 2 SRX sloten voor uitbreidingen zorgen er hier voor dat je nog alle kanten op kan. Het toetsenbord daarentegen valt een beetje tegen en heeft geen aftertouch

Ik zou je als eerste synth wel iets anders aanraden:

- Korg triton extreme of studio (niet de le)
- Roland Fantom X
- Yamaha motif ES

Dit zijn allemaal arranger keyboards, maar de vorige generatie. Zijn qua prijs heel interessant en kunnen zich zeker nog meten met de hedendaagse arrangers. Indien je dan klaar bent voor de volgende investering, kan je deze keyboards doorverkopen aan ongeveer dezelfde prijs die je er voor betaald hebt

Als budget geen probleem zou zijn, kan je altijd nog een M3 + radias kopen, maar daar zou ik persoonlijk nog even mee wachten)

Is de juno niet puur voor live gebruik? De Korg M3 is een hele goeie allrounder volgens mij, zowel op het podium als in de studio. En die Radias is een hele krachtige synth met ook een paar workstation achtige eigenschappen, zo kan je bv een bas en drumlijn mee laten lopen.

Persoonlijk zou ik de juno zowiezo links laten liggen en kiezen tusse nde Radias of de M3.

Bedankt voor de reacties :)

Hij moet idd een beetje allround zijn, en ik denk dat de Radias niet zo allround is. Meer gericht op dance trance electro en die genre's. Wat ik ook graag wil spelen, maar ik wil ook gewoon wat traditionelere muziek kunnne spelen. Backing tracks voor mijn gitaar.

Ik denk dat ik dan met de radias een beetje te kort kom. Ik neig zelf ook meer naar de M3. Ik heb op de juno gespeeld en opzichzelf is het een zeer goede synth. De prijskwaliteit is wel erg goed. Alleen voor een fractie meer heb je een 2dehands M3. Een M3 en Radias is een beetje teveel van het goede voor mijn portemonnee :P Voordeel van de M3 is dat ik dan altijd later nog een Radias Module zou kunnen kopen. Deze kan toch via hetzelfde klavier bediend worden?

De Roland Fantom X heb ik ook naar gekeken, maar in de userreviews las ik vaak dat ze het geluid wat dunnetjes vonden?? Dat is natuurlijk maar subjectief. De andere 2 zal ik nog eens even gaan bekijken. Het uitkiezen van een Electrische Gitaar is makkelijker :P

Nogmaals bedankt voor de hulp tot dusver.

Niet NADER GAAN BEKIJKEN...maar zorgen dat je ze kan gaan LUISTEREN en voelen. Reviews ed later gaan lezen nadat je ze beluisterd en bespeeld hebt. Is bij de Radias en M3 niet zo moeilijk, de Fantom X kan je de rack wel ergens beluisteren (XR).
Het uitkiezen van een electrische gitaar is veel moeilijker aangezien je daar zoveel verschil hebt tussen dezelfde exemplaren van een en hetzelfde type dat van de lopende band komt. Daarnaast de verschillende types, verschillen tussen de verschillende merken met hetzelfde model. Combi houtsoorten, materiaalkeuze, snaarkeuze...keuze welke gitaar bij je eigen amp goed klinkt. Dan de element keuze, helemaal in combi met je hout. Soort fretten, bekabeling enz...enz...enz...

Belangrijk is goed formuleren wat je wilt en verwacht van je synth. Dan, nogmaals, gaan luisteren en voelen. Daarna, als je je keuze hebt gemaakt of beperkt tot enkele types ff gaan lezen wat andere mensen ervan denken die hem een beetje hebben uitgediept om te lezen waar ze tegenaan zijn gelopen. En dan kopen.

Bedankt voor de reacties :)

Hij moet idd een beetje allround zijn, en ik denk dat de Radias niet zo allround is. Meer gericht op dance trance electro en die genre's. Wat ik ook graag wil spelen, maar ik wil ook gewoon wat traditionelere muziek kunnne spelen. Backing tracks voor mijn gitaar.

Ik denk dat ik dan met de radias een beetje te kort kom. Ik neig zelf ook meer naar de M3. Ik heb op de juno gespeeld en opzichzelf is het een zeer goede synth. De prijskwaliteit is wel erg goed. Alleen voor een fractie meer heb je een 2dehands M3. Een M3 en Radias is een beetje teveel van het goede voor mijn portemonnee :P Voordeel van de M3 is dat ik dan altijd later nog een Radias Module zou kunnen kopen. Deze kan toch via hetzelfde klavier bediend worden?

De Roland Fantom X heb ik ook naar gekeken, maar in de userreviews las ik vaak dat ze het geluid wat dunnetjes vonden?? Dat is natuurlijk maar subjectief. De andere 2 zal ik nog eens even gaan bekijken. Het uitkiezen van een Electrische Gitaar is makkelijker :P

Nogmaals bedankt voor de hulp tot dusver.

In dit geval zou ik voor de M3 kiezen.

als je allround wil zou ik voor de Korg M3 gaan.

De radias is ook een geweldige synth, alleen helemaal niet geschikt voor allround inzet in een band bijvoorbeeld.

Ik droom van de M3 :halleluja:{

Bediening is kinderspel,, maar ook dat moet geleerd worden,, even de moeite doen,, Video-tutorials zijn leuk en goed voor beginners

bedankt voor alle advies. Het wordt zeer waarschijnlijk een Korg m3 61keys. Ik heb er eentje voor een zeer zacht prijsje kunnen vinden. Zaterdag ga ik ernaar kijken/luisteren. Als ik het goed heb kan de m3 ook via een midi controller worden bediend? Onze piano heeft namelijk midi out, wel handig als ik is wat meer keys nodig heb.

Onze piano heeft namelijk midi out,

Vaak hebben digitale piano's geen after-touch
Dat is toch wel belangrijk bij synth spelen,
De joystick die je op korgs vindt is ook een stuk handiger dan wheels

My2cents

hij heeft idd geen aftertouch, het is ook geen digitale piano. maar een gewone piano. om precies te zijn een wilh. steinberg piano en daar zit een kleine simpele synth ingebouwd :)

Nou ik heb de Korg M3 binnen. wat een bak, Ben er echt heel blij mee :D Hier kan ik echt heel lang mee vooruit, denk niet dat ik nog een ander nodig heb. werkt echt fantastisch en dat voor hetzelfde geld als een nieuwe Juno stage. Ik ben blij dat ik deze keus heb gemaakt en een 2dehands M3 heb gehaald. Bedankt voor alle advies mensen !!

Back